Net zoals de Audi A4, die onlangs werd omgedoopt tot A5, zal de A6 met verbrandingsmotor zoals we die nu kennen binnenkort worden herdoopt tot A7. En, net zoals bij zijn kleinere broer, zal ook deze Duitse berline en break eerder een evolutie dan een revolutie ondergaan…
Audi heeft onlangs beslist dat even cijfers binnen het gamma voorbehouden worden voor elektrische modellen, terwijl oneven cijfers zijn voorbehouden aan modellen met een verbrandingsmotor. Deze kleine revolutie werd deze zomer al geïntroduceerd met de presentatie van de nieuwe A5. Binnenkort ondergaat ook zijn grotere broer dezelfde behandeling. De klassieke Audi A6 transformeert daarmee tot A7. Het nieuwe model krijgt een veel dynamischere stijl, maar blijft toch duidelijk verwant aan de huidige generatie. Daarnaast krijgt de nieuwe A7 waarschijnlijk een verfijnde lichtsignatuur, waarbij de achterlichten over de volledige breedte van de auto lopen.
Een vleugje déjà-vu
Binnenin verwachten we, net zoals bij de A5, Q5, A6 en Q6 e-tron, dat de toekomstige Audi A7 zal worden uitgerust met een dubbel OLED-paneel. Dit bestaat waarschijnlijk uit een Virtual Cockpit van 11,9 inch en een centraal scherm van 14,5 inch. Deze schermen kunnen verder worden aangevuld met een head-up display en een passagiersscherm van 10,9 inch. Wat echter niet lijkt te veranderen, zijn de verschillende koetswerkvarianten die momenteel beschikbaar zijn voor de A6 met verbrandingsmotor.
Viercilinders voor sedans, breaks en allroads…
De Audi A7 zal beschikbaar blijven als sedan, break, allroad, S en zelfs RS, zoals blijkt uit recente spionagebeelden! Al deze varianten zullen waarschijnlijk gebruikmaken van hetzelfde PPC-platform (Premium Platform Combustion) als de A5. De basismodellen worden waarschijnlijk uitgerust met mildhybride viercilindermotoren, met hogerop het gamma meerdere plug-inhybride motorisaties. De PHEV’s worden vermoedelijk voorzien van een grotere batterij om een volledig elektrische actieradius van ongeveer 100 kilometer mogelijk te make
… en plug-inhybride V6’en voor de S en RS-versies!
De sportieve S- en RS-modellen zullen naar verwachting worden uitgerust met plug-inhybride motorisaties. Zo zou de Audi S7 dezelfde V6 PHEV kunnen krijgen als de Panamera 4 E-Hybrid, namelijk een 2,9 liter-V6 die 346 kW (470 pk) en 650 Nm levert. In de Porsche wordt deze motor gekoppeld aan een batterij van 25,9 kWh, wat een volledig elektrische actieradius van ongeveer 100 km mogelijk maakt. Wat de RS6 betreft, is het niet volledig uitgesloten dat hij zijn V8 behoudt, maar de kans is groot dat ook deze overstapt op een V6. Een V6 die, met forse elektrificatie, de 463 kW (630 pk) en 850 Nm van de huidige RS6 Performance moet overtreffen om in de buurt te komen van de 535 kW (727 pk) en 1.000 Nm sterke BMW M5.
A7 Sportback nog als apart model? Antwoord eind 2025 of begin 2026
De enige vraag die tenslotte overblijft, is of de Audi A7 nog steeds als Sportback geleverd zal worden. Helaas lijkt het erop dat deze variant uit het gamma van het Duitse zakenmodel zal verdwijnen. Of beter gezegd: hij zal waarschijnlijk, net als bij de A5, samensmelten met de klassieke sedanversie, die daarmee een dynamischer design en een grote kofferklep krijgt. Zeker daarvan zijn we echter nog niet, daarvoor is het nog wachten tot eind 2025 of begin 2026, wanneer de nieuwe Audi A7 wordt voorgesteld. De commerciële lancering staat pas gepland voor midden 2026.