De European Car of the Year wordt traditiegetrouw verkozen door een vakjury van 59 autojournalisten uit 22 landen, waaronder ook twee Belgische juryleden, met een winnaar die meestal in het voorjaar wordt verkozen. Afgelopen jaar werd de Jeep Avenger nog verkozen op het Autosalon van Brussel, een eer die organisator Febiac maar al te graag had behouden, maar als gevolg van de annulering van de Brussels Motor Show is de COTY-jury moeten verkassen naar een ander internationaal autosalon dat zijn comeback maakt.

Maar één niet-EV

Maar laten we het eerst over de zeven finalisten hebben. Die werden gekozen uit een longlist van 28 modellen, waaronder heel wat modellen van BYD, en de Seal heeft dan ook een plekje verdiend in de erehaag. De Chinese berline wordt bijgestaan door de nieuwe BMW 5 Reeks, de Kia EV9, de Peugeot (e-)3008, de Renault Scénic Electric, de Toyota C-HR en de Volvo EX30. Opnieuw een groot aantal elektrische wagens, dus, net als vorig jaar, toen 5 van de 7 finalisten op batterijen reden. De juryleden moeten nu nog wat meer testritten uitvoeren met deze finalisten om een uiteindelijke winnaar te kiezen middels een stemronde. En de organisatie heeft een goed alternatief gevonden voor Brussel om de slotceremonie te houden...

Terug in Genève

De winnaar van de European Car of the Year 2024 zal namelijk uitgeroepen worden op het autosalon van Genève op 26 februari 2024! Na een paar jaar naar de woestijn van Qatar te zijn verhuisd, komt de Geneva International Motor Show (GIMS) namelijk terug naar Palexpo vlakbij de Geneefse luchthaven, al krijgt de show wel een nieuw format om de kosten voor exposanten te drukken en het dus aantrekkelijker te maken voor merken. Een aanpak die niet helemaal heeft gewerkt, want Volkswagen, Mercedes-Benz, BMW en Audi hebben hun kat al gestuurd. Tenzij BMW wint, natuurlijk...

?