Advertentie
Advertentie

De troeven

1. Geslaagd modern interieur

Aan de buitenkant lijkt er niet zo heel veel veranderd aan de nieuwe generatie van de 1 Reeks (modelcode F70): op de hertekende, wat slankere neus en een contrasterend (zwart) dak na, zou je hem zo verwarren met zijn voorganger (F40). Binnenin is het andere koek: daar werd de nieuwe 1 Reeks radicaal moderner dan de vorige! Het dashboard met afzonderlijk centraal scherm is niet meer. In de plaats kwam een heel minimalistische versie, met een gigantisch digitaal scherm dat zowel het 10,25-duims instrumentencluster als het centrale 10,7-duims aanraakscherm voor het infotainment omvat. Het ziet er allemaal heel stijlvol uit, in lijn met de moderne tijdsgeest en prima afgewerkt op de koop toe. Leder valt er aan boord van de kleine BMW niet meer te vinden, maar wel gerecycleerd textiel dat aangenaam is om naar te kijken én om aan te raken.

2. Geconnecteerd en hip

BMW hield het voor de moderne kant van de 1 Reeks niet bij een nieuw dashboard, maar verving ook het hele multimediasysteem dat nu meer dan ooit geconnecteerd werkt. Daarvoor gebruikt het merk de nieuwste (negende) generatie, hier voor het eerst gebaseerd op Android Open Source Project software die toelaat om een heleboel applicaties te downloaden (met inbegrip van filmstreaming en andere video-apps). Het werkt allemaal gebruiksvriendelijk en efficiënt, en dat geldt ook voor het nieuwe navigatiesysteem met (optioneel) een ‘augmented reality’-functie. Daarmee geven extra pijlen (via het head-up display of op het scherm met beeld van de camera) de te volgen rijrichting nog eens extra duidelijk aan. Alle klassieke functies van Android Auto en Apple CarPlay, al dan niet draadloos, heeft de 1 Reeks natuurlijk ook aan boord.

3. Nog levendiger rijgedrag

In 2019 ruilde de vorige 1 Reeks (F40) achterwielaandrijving in voor voorwielaandrijving, maar slaagde hij er toch in om een dynamisch rijgedrag te behouden. De nieuwe F70-generatie gebruikt dezelfde technische basis, en maakt de wegligging nog een tikje beter. Dat deden de ingenieurs door het koetswerk op strategische plaatsen wat stijver te maken en tijd te besteden aan extra finetuning van de ophanging en schokdempers. Het resultaat mag er wezen, want deze kleine BMW stuurt bijzonder precies en rijdt ronduit snedig. In dit segment is er geen enkele concurrent die op dat vlak beter doet.

Advertentie
Advertentie

De minpunten

1. Niet écht helemaal nieuw…

Het belangrijkste wat criticasters deze nieuwe 1 Reeks zullen verwijten is dat hij eigenlijk… niet écht nieuw is. En dient gezegd: daar zit een grond van waarheid in. De nieuwe generatie bouwt zowel onderhuids als in zijn design verder op de vorige, en is eerder een grondige evolutie van een (heel gezonde) basis. Als je het ons vraagt, had BMW gerust wat verder kunnen gaan in het nieuwe design. Zeker als je ziet hoe radicaal de 1 Reeks vanbinnen veranderde, lijken de beide generaties aan de buitenkant wel heel erg (té erg?) op elkaar…

2. Onhandige bediening airco

Het nieuwe interieur mag er dan wel heel modern en stilistisch puur uit zien, je betaalt er wel een prijs voor op ergonomisch vlak. Alle fysieke knoppen voor de bediening van de klimaatregeling zijn namelijk verdwenen. Wil je de luchtstroom bijstellen, de temperatuur wat aanpassen of zelfs je voorruit- of achterruitontdooiing inschakelen, dan kan dat alleen nog via de menu’s op het aanraakscherm. Allemaal handelingen die sterk afleiden tijdens het rijden, en waar een goeie oude knop véél beter voor werkt…

3. Verlies aan kofferruimte in de micro-hybrides

De nieuwe 1 Reeks bouwt verder op de vorige en biedt binnenin dus niet méér ruimte dan vroeger. Sterker nog: de 120-versies op benzine en diesel zien hun kofferinhoud zelfs slinken van 380 naar 300 liter. Dat hebben ze te danken aan hun micro-hybride aandrijving, waarbij een elektromotor tijdens de acceleraties de verbrandingsmotor een handje helpt. De grote 48 Volt-batterij van dat systeem krijgt namelijk een plaatsje in de koffer, ten nadele van het volume. Dat minpunt blijft voorbehouden aan de 120 benzine en diesel, want de 116 benzine, de 118 met dieselmotor en de sportieve M135 benzine gebruiken géén micro-hybride en slikken dus wél nog 380 liter in het ruim.