De elektrische breaks zijn nog niet op elke straathoek te zien. Momenteel hebben professionals die half gedwongen moeten overstappen op elektrisch rijden nog niet echt veel keuze als ze trouw willen blijven aan hun favoriete koetswerkvorm. Ofwel moeten ze voor een goedkoper model gaan, zoals de MG5, ofwel voor een luxemodel als de Porsche Taycan Sport Turismo. Met deze nieuwe Touring-versie van de elektrische zakenberline i5, richt BMW zich meer op het hart van de bedrijfswagenmarkt. Voorlopig hebben Volvo, Mercedes en zelfs Tesla nog geen elektrisch antwoord op deze grote break bestemd voor de fleetmarkt. Enkel Audi volgt binnenkort met zijn langverwachte A6 Avant e-tron.
Design BMW undefined
Centimeters op overschot
Zoals de BMW 5 Reeks Touring met verbrandingsmotor of een plug-inhybride aandrijflijn, waarmee deze i5 Touring zijn technische fundamenten deelt, bespaart deze nieuwe generatie van de Duitser niet op zijn centimeters. Vergeleken met de vorige generatie 5 Reeks is hij bijna 10 cm langer geworden (+9,7 cm, nu 5,06 m), 3,2 cm breder (1,90 m) en 1,7 cm hoger (1,52 m). Zijn wielbasis is ook met 2 cm gegroeid en zit nu zo goed als aan de symbolische grens van 3 m. Een flinke brok metaal, dus, wat je vooral merkt bij het parkeren. Maar de proporties blijven eerder elegant en sportief, dankzij strakke lijnen en een schuin aflopende achterruit. En, belangrijk bij een elektrische wagen, de aerodynamica is goed voor elkaar, met een Cx-waarde van slechts 0,24 of 0,25, afhankelijk van de uitvoering.
Lichtgevende lippenstift
De i5 Touring neemt natuurlijk de neus over van de i5 berline, die voor een moderne BMW eerder subtiel is getekend. Je kan hem wel iets meer doen opvallen met zijn Iconic Glow-grille, die een lichtgevend lijntje trekt rond de neusgaten.
Maar het grote verschil bij de Touring zit hem natuurlijk aan de achterkant. En dat durven we een verbetering te noemen. De nogal vlak aflopende achterzijde van de berline is vervangen door een schuine achterklep, die het profiel eleganter doet aflopen. Wel jammer: BMW heeft de apart openende achterruit moeten opgeven voor deze generatie (i)5 Touring. Een snufje dat erg praktisch was in sommige situaties, vooral omdat deze nieuwe generatie nog groter is geworden. Maar als je toch genoeg plek hebt om de achterklep te openen, word je beloond met een brede opening en een vlakke laaddrempel (zelfs op deze elektrische versie), waardoor je nog steeds optimaal kan profiteren van zijn royale bagageruimte.
Beleving BMW undefined
Of je nu kiest voor de 5 Reeks met verbrandingsmotor of deze i5, zijn de praktische aspecten van de Touring-versies identiek. Het gedeelde platform levert dus een paar compromissen op in deze i5. Zo is er geen frunk vooraan en moet de centrale passagier achterin nog steeds zijn benen rond een dikke transmissietunnel plooien.
Maar naast deze ‘details’ die verholpen hadden kunnen worden met een exclusief elektrisch platform, geeft de i5 Touring nog steeds een groot gevoel van gastvrijheid. Toegegeven, gezien het formaat van het model, dat overeenstemt met wat we vroeger een ‘limousine’ noemden, hadden we nog iets meer beenruimte verwacht. Maar de zijdelingse passagiers achterin genieten nog steeds van meer dan genoeg ruimte.
Van 570 tot 1.700 liter
De koffer kan een comfortabel volume van 570 liter voorleggen, tegenover 490 liter in de i5 berline. Maar ook hier hadden we iets meer verwacht met zijn lengte van iets meer dan 5 meter. De i5 Touring moet het bijvoorbeeld afleggen tegen de 615 liter grote koffer van de nieuwe Mercedes E-Klasse Break, die nochtans 11 cm korter is. Al haalt die grote concurrent nog maar een volume van 460 liter als plug-inhybride, of slechts 430 liter in de koffer van de elektrische EQE, die geen breakversie heeft.
Handig is de mogelijkheid om de achterbank in drie delen (40/20/40) neer te klappen, een operatie die in een handomdraai achter de rug is dankzij de hendels aan de zijkanten. Dat brengt het totale volume dat kan worden ‘verhuisd’ op 1.700 liter. Ook praktisch dat je de rolhoes van de bagageruimte en de laadkabels kan opbergen in het kleine opbergvak in de dubbele bodem van de koffer.
Modern, zonder (te veel) overdaad
Voorin vind je, zonder verrassing, exact hetzelfde dashboard terug als in de i5 berline. Dat betekent een mix van welkome innovaties en soms ergerlijke ergonomische details. De menustructuur voor de bediening van de klimaatcontrole en verwarmde elementen is bijvoorbeeld nodeloos complex. Net als de kleine ‘verborgen’ knoppen om de luchtstroom van de ventilatiemonden te besturen (maar ze zijn tenminste wel nog fysiek, en niet virtueel te bedienen via het centrale display, wat nog irritanter is).
Afgezien van deze details is de afwerking van het interieur van een uitstekende kwaliteit, net als de kwaliteit van de gebruikte materialen (hoewel sommige minder zichtbare plastics minder flatterend aanvoelen). De grote ‘BMW Interaction Bar’, de meerkleurig verlichte aanraakgevoelige strook die zich over de hele breedte van het dashboard uitstrekt, is behoorlijk intuïtief. Hij is ook minder storend voor het oog dan de felle lichtgevende elementen die op sommige moderne dashboards te vinden zijn.
Curved Display
De i5 is ook nog niet gezwicht aan de verleiding om een XXL-scherm aan te bieden dat van de ene deur naar de andere reikt, of voor de mogelijkheid op een optioneel derde scherm voor de passagier vooraan. Er is ‘gewoon’ een dubbel gebogen schermpaneel van de nieuwste generatie van BMW’s Curved Display-systeem aanwezig. Het combineert een tellerscherm van 12,3 inch met een centraal aanraakscherm van 14,9 inch. Optioneel kan je ook nog een head-up display krijgen als je kiest voor de BMW Live Cockpit Professional.
Het geheel draait op BMW’s OS 8.5-besturingssysteem dat een complete connectiviteit biedt, een overtuigende reactiesnelheid en een over het algemeen vrij intuïtieve ergonomie. Dankzij de QuickSelect-functie moet je bijvoorbeeld niet steeds in de submenu’s duiken dankzij programmeerbare snelkoppelingen, zelfs wanneer je Android Auto of Apple CarPlay gebruikt. Handig!
De i5 Touring is gemaakt voor professionele klanten en kan zich dus natuurlijk omtoveren tot een mobiel kantoor via diverse applicaties. Maar ook het entertainment is voor elkaar om je bezig te houden tijdens laadsessies. Zo kan je bijvoorbeeld gemakkelijk verbinden met de AirConsole-app om spelletjes te spelen op het centrale scherm met je smartphone als controller. Met het Connected Package Professional kan je daarnaast naar YouTube-video’s kijken als de auto geparkeerd staat.