Het is een situatie die de meerderheid van in de stad wonende eigenaars van een elektrische auto wel eens meemaken. Wanneer ze op zoek gaan naar een parkeerplek met een laadpaal, kunnen ze rondjes blijven rijden in de wijk, maar alle plaatsen zijn bezet. Het frustrerende is dat die plaatsen vaak bezet zijn door dezelfde auto’s… Dit soort ‘laadpaalkleven’ zou binnenkort echter verleden tijd moeten zijn.
Op de burgemeesterssamenkomst (een maandelijkse vergadering van de 19 Brusselse burgemeesters) is beslist om te starten met een rotatieparkeertarief dat de eigenaars van elektrische auto’s moet ontmoedigen om een parkeerplaats met een laadpaal te blijven bezetten nadat hun auto is opgeladen.
Meerkost op komst
Ter herinnering: er zijn vandaag zowat 2.700 laadpalen te vinden op het Brusselse grondgebied. Een cijfer dat voortdurend stijgt, en logischerwijs ook bijdraagt aan de daling van het aantal ‘klassieke’ openbare parkeerplaatsen. Sommige automobilisten zijn daarom geneigd om parkeerplaatsen met een laadpaal te blijven bezetten nadat hun voertuig opgeladen is. Om die praktijk van het ‘laadpaalkleven’ te ontmoedigen, komt er een meerkost vanaf 30 minuten na het beëindigen van de laadbeurt, of nadat het voertuig gedurende meer dan 5 uur aan het laden is. Het bedrag van die meerkost stijgt progressief. Een aantal technische details moet nog geregeld worden voor de nieuwe tarieven in werking kunnen treden.
Wil je steeds het laatste autoadvies ontvangen?
Vond je dit artikel interessant en wil je steeds het laatste autoadvies, autoweetjes en tips meteen in je mailbox? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: