De Dacia Spring gaat in ‘Extreme’-modus! De low-cost elektrische stadswagen kreeg een krachtkuur om aan vermogen te winnen. Daardoor stijgt het aantal pk’s dat zijn kleine motor levert van 45 naar 65. Toch is het geen imposante spierbundel geworden: met zijn lente van 3,73 meter, breedte van 1,58 meter en hoogte van 1,52 meter en een gewicht van amper 1.000 kg is hij nog altijd even compact en licht. En dat is een voordeel bij ritten in en rond de stad, zijn favoriete werkterrein.
Een ‘Extreme’ look…
Hoe klein hij ook is, deze ‘Extreme’-uitvoering verschilt qua look wat van de andere versies van de Spring. Naast het nieuwe radiatorrooster met het aangepaste Dacia-logo, zijn een aantal koetswerkdetails uitgevoerd in bronskleur, en krijgt hij stickers met ‘topografische’ motieven. Motieven en kleuren die binnenin trouwens zowat overal terugkomen. Veel is het niet, maar de kleine ‘touches’ zorgen wel voor een iets leukere algemene look. Verder blijft het natuurlijk gewoon een Dacia Spring: low-cost materialen en een basic maar functionele look, ook wat het infotainmentsysteem betreft, al biedt het wel Android Auto en Apple CarPlay (zij het niet draadloos).
Klein maar dapper
Met die beperkte afmetingen is dit natuurlijk niet de ruimste binnenin. Tijdens ‘reizen’ met 4 zit je opeengepakt. En veel bagage moet je niet meenemen op reis, want zijn kofferinhoud bedraagt 290 liter, of 620 liter eens de leuning van de achterbank neergeklapt is. Anderzijds is het wel goed dat er toch nog redelijk wat ruimte is in de koffer wanneer je met 4 reist, zeker voor een auto die amper 3,8 meter lang is. Zijn stuurkolom is nog steeds niet verstelbaar, wat betekent dat je met de zetelverstelling zal moeten spelen om een aanvaardbaar compromis te vinden wat de rijhouding betreft.
50 % extra vermogen!
Je hebt het al begrepen, de grote nieuwigheid bij deze ‘Extreme’-uitvoering zit onder de motorkap. Zijn elektromotor levert hier 48 kW (65 pk). Dat is natuurlijk nog altijd niet veel, maar het is toch 15 kW (20 pk) meer dan de 33 kW (45 pk) van de motor die eerst werd voorgesteld. Met andere woorden: een vermogenstoename met 50%! En dat extra vermogen heeft nauwelijks een invloed op het rijbereik die je uit het batterijpakket van 26,8 kWh kan halen volgens de WLTP-cyclus, en 305 km volgens de WLTP stadscyclus. Wanneer de batterijcapaciteit opgesoupeerd is, kan je hem terug opladen in minder dan een uur dankzij een DC gelijkstroomlaadvermogen van 30 kW. Dat is niet veel, maar met zo’n beperkte batterijcapaciteit heb je zelfs geen laadpaal nodig! Zelfs door een klassiek stopcontact te gebruiken kan je hem tijdens de nacht helemaal opladen.
Hij doet zijn werk met net iets meer levendigheid
We trokken niet naar land- of bergwegen om deze Dacia Spring te testen, maar wel naar de stad, in en rond Wenen om precies te zijn. Een omgeving waar hij helemaal in zijn sas is. Omdat hij amper een ton weegt, moest zijn ophanging niet al te stevig afgesteld worden. De demping is dan ook eerder soepel, terwijl de koetswerkbewegingen in de bochten toch beperkt blijven… en gezien het beperkte vermogen en de snelheidsbeperkingen in de stad ga je sowieso niet als een gek door de bochten. De asfaltbeschadigingen, kasseien, putdeksels en andere snelheidsremmers worden dan ook goed geabsorbeerd. En hoewel de geluidsdemping bijna onbestaande is, zorgt de totale afwezigheid van geluid van de motor ervoor dat het toch niet te luid wordt aan boord. Maar deze Spring Extreme doet wat hij moet doen, niet meer en niet minder. Al is hij met zijn vermogen van 65 pk toch iets levendiger, dat blijkt ook uit de cijfers voor de 0 naar 100-sprint, die dalen van 19,1 seconden voor de instapversie naar 13,74 seconden. Een niet te onderschatten voordeel wanneer je je op snellere wegen waagt. En ook dat hebben we geprobeerd. En op de snelweg maakt hij pas echt het verschil met de instapmotor: de hernemingen zijn een stuk beter, vooral boven de 90 km/u. Het enige echte verwijt dat je hem kan maken, is een schrijnend gebrek aan grip die de standaard gemonteerde banden bieden. Ook die zijn low-cost...
Bijna 220 km rijbereik in de realiteit
Ondanks zijn toegenomen vermogen is het verbruik van deze Spring Extreme bijna identiek aan dat van zijn broertje met 45 pk. Na een lus van 72 km toont de boordcomputer (met een eerder basic look) een gemiddeld verbruik van 12,3 kWh/100 km, met 67% over in de batterij en nog 139 km te gaan voor hij opnieuw opgeladen moet worden. Met die cijfers flirt de Dacia Extreme effectief met de beloofde 220 km rijbereik wanneer zijn 26,8 kWh batterij helemaal opgeladen is.
+ € 1.700
In België is deze ‘Extreme’-uitvoering beschikbaar voor een prijs vanaf € 22.690. Een supplement van € 1.700 in vergelijking met de 45 pk sterke instapversie. Die laatste is trouwens nog steeds beschikbaar, en kost € 20.990. Voor een low-cost stadsautootje is dat in absolute cijfers niet echt goedkoop. Maar voor een elektrische auto is het een onklopbare prijs!
Ons verdict
Met de komst van deze ‘Extreme’-versie beperkt het gebruik van de Dacia Spring zich niet langer tot de stad en net daarbuiten. Dankzij zijn extra 15 kW (20 pk) voelt de low-cost stadswagen zich voortaan overal thuis, zolang je maar licht reist en niet al te ver… Het blijft immers een Dacia Spring, de goedkoopste elektrische auto van Europa.