De Mistral is een echte zwanenzang voor Bugatti. Het model, vernoemd naar de krachtige wind die vooral in de Rhônevallei blaast, is het laatste model van het merk alvorens er een nieuw tijdperk aanbreekt onder de hoede van Rimac, dat ook elektrificatie zal toepassen op de ultraluxueuze hypercars van Bugatti. Dat betekent ook het einde van de intussen legendarische W16, de motor die het merk nieuw leven inblies en de Veyron in staat stelde de grens van 400 km/u te doorbreken. Nu, bijna 20 jaar later, haalt deze 8-liter maximaal 1.600 pk, genoeg om ook deze roadster naar snelheden ver boven de 400 km/u te brengen.



Nieuwe monocoque

Een begrensde top van 420 km/u, om precies te zijn, en dat was een uitdaging op zich. De Chiron, die als basis dient voor alle moderne creaties van Bugatti, was namelijk nooit bedoeld om als roadster door het leven te gaan. Om hetzelfde comfort en verfijning te kunnen bieden zonder dak, moest de monocoque worden hertekend, wat een ronder silhouet oplevert. Ook hebben de ingenieurs van Bugatti volop ingezet op het gebruik van lichtgewicht materialen om de koetswerkstijfheid en veiligheid op peil te houden.

Een concreet voorbeeld van dit werk is het volledig nieuwe inlaatsysteem van de Mistral, met luchthappers achter de hoofdsteunen. Die zorgen niet enkel voor extra beleving dankzij het aanzuiggeluid vlakbij de oren van de inzittenden, maar zijn ook sterk genoeg om het hele gewicht van de auto te dragen in het geval van een koprol. Die nieuwe geluidsbeleving vereiste ook weer een speciaal ontwikkeld audiosysteem dat de windgeluiden kan overstemmen, ook op hoge snelheden.

5 miljoen euro

Je merkt het dus wel: Bugatti heeft heel wat werk gestoken in de ontwikkeling van de Mistral, en dat laat het merk graag zien met prachtige beelden die ons alvast doen wegdromen van het mooie leven dat je ongetwijfeld kan beleven achter het stuur van deze hyperroadster. Maar helaas moeten we weer met onze voetjes aan de grond komen: elk van de 99 exemplaren van de Mistral is al lang en breed uitverkocht voor... 5 miljoen euro per stuk. Laten we hopen dat de gelukkige eigenaars ook af en toe gebruik maken van alle liefde die Bugatti in het model heeft gestoken.

?