Heel wat mensen zullen in hun vuistje hebben gelachen toen er voor het eerst werd gesproken over een hypercar made in France. Ze moeten hun woorden echter terugnemen, want 4 jaar na de presentatie van de conceptversie van de Delage D12, is de productie van het model net van start gegaan! Geen sinecure in deze sombere periode voor de autosector.
Wedergeboorte van een Frans paradepaardje
Delage is een beetje het Rolls-Royce van Frankrijk. Het merk maakte namelijk prestigieuze berlines tussen 1905 en 1953, terwijl het ook actief was in de autosport. We hebben onder meer de ontwikkeling van een van de allereerste V12's ooit te danken aan Delage, in 1923, met de 2LCV-racewagen. Zoals bij veel constructeurs heeft de Grote Depressie van de jaren 1930 zijn tol geëist op het bedrijf van Louis Delage, met uiteindelijk ook het faillissement als gevolg. De Franse ingenieur slaagde er echter in zijn bedrijf opnieuw op te starten met steun van Delahaye. Het avontuur kwam voorgoed tot een einde in 1953 met de Delage D6.
In november 2019, op het Époqu'auto-salon van Lyon, stond er echter een verrassing. De vereniging van Les Amis de Delage en de ondernemer Laurent Tapie (de zoon van Bernard Tapie) kondigden namelijk aan dat ze een akkoord hadden ondertekend om het merk Delage Automobiles nieuw leven in te blazen. Al snel verschenen de eerste schetsen van de D12, een hybride supercar met een atmosferische 7,6 liter-V12 van bijna 1.000 pk, gekoppeld aan een elektromotor die iets meer dan 100 pk opwekt in de GT-versie. Het doel: "Een F1-ervaring bieden in een model voor de openbare weg". De bestuurder neemt centraal plaats in de cockpit, terwijl er plek is voor een passagier net achter de voorzetel, in een tandemopstelling.
D12 niet het enige model
Er zijn al vier exemplaren van het model geproduceerd tot nu toe. De constructeur zet voortaan in op de productie van de 30 overige modellen, met een vanafprijs van 2 miljoen euro per stuk.
Maar de herrijzenis van Delage stopt niet met de D12. Laurent Tapie heeft namelijk al bevestigd dat zijn bedrijf reeds bezig is met een nieuwe hypercar. Aan onze conculega's van het Britse Autocar liet hij al vallen dat het deze keer om "een volledig ander model gaat, meer in de vorm van een tweezits-GT, zoals de Bugatti Chiron. Het model wordt straatlegaal en supersnel!"