De prototypes van het toekomstige elektrische vlaggenschip van DS werden begin dit jaar al betrapt tijdens wintertests, en zetten nu hun testwerk verder op de zonnige Duitse wegen. Het wachten op de productieversie van de conceptcar DS Aero Sport uit 2020 is dan ook bijna voorbij. Het nieuwe model wordt begin 2025 op de markt verwacht, maar zou nog voor het einde van 2024 voorgesteld kunnen worden zonder camouflage.

Advertentie
Advertentie

Crossover met 7 zitplaatsen?

Hoewel DS de laatste tijd vooral heeft ingezet op SUV's met de DS 3, DS 4 en DS 7, krijgt dit nieuwe model eerder een crossoverlook. We noemen hem voorlopig DS 8, maar de naam is nog niet officieel bekendgemaakt. Zijn afgeronde vorm is gunstig voor zijn stroomlijn, want DS mikt op een maximale autonomie met deze kruising van een verhoogde berline en een SUV-coupé met een aflopende daklijn. Het wordt ook een van de grotere modellen van DS, met een lengte van om en bij de 4,80 m, waarmee hij tussen de 4,59 m lange DS 7 en de 4,93 m lange berline DS 9 komt te staan, die momenteel als vlaggenschip dient voor het Franse merk.

Advertentie
Advertentie

Volgens de geruchten zou deze toekomstige DS 8 ook met 7 zitplaatsen beschikbaar worden. Ter vergelijking: de Peugeot e-5008, die op dezelfde technische basis wordt gebouwd, biedt ook 7 zitjes met een lengte van 4,79 m, maar dan met een veel rechthoekigere vorm. Het lijkt ons dus niet waarschijnlijk dat DS hetzelfde pad inslaat.

Tot 700 km autonomie

Het toekomstige model van DS staat op het middelgrote platform van Stellantis, STLA Medium, dat debuteerde onder de Peugeot e-3008. Daarmee moet het model kunnen concurreren met de premiummerken dankzij een maximale batterijcapaciteit van 98 kWh. Voldoende voor een WLTP-autonomie van meer dan 700 km in de 'long range'-versie. Maar net als bij de SUV van Peugeot zouden er verschillende varianten moeten volgen, waaronder een tweemotorige versie met vierwielaandrijving en meer dan 300 pk. Volgens de plannen van Stellantis wordt deze DS de 'Franse luxeversie' van de toekomstige Lancia Gamma, die dan weer de Italiaanse luxe moet belichamen vanaf 2026. De 'DS 8' moet van de band rollen in de Italiaanse Melfi-fabriek van Stellantis.