Stellantis bevindt zich in woelige wateren na het aftreden van CEO Carlos Tavares eind november 2024. DS, een van de premiummerken binnen de groep, worstelt al geruime tijd om zijn plaats te vinden. Het Franse luxe-imago, geworteld in de geschiedenis van Citroën, mist de verfijning van het Duitse premium, het flamboyante karakter van Italiaans design en de prestige van Britse elegantie. DS moet zich heruitvinden, en het Autosalon van Brussel 2025 is daarvoor het uitverkoren podium. In Paleis 5 presenteert het merk zijn nieuwe ster: een model dat tot voor kort bekend stond als codenaam D85. Nu weten we dat het de naam Numéro 8 draagt. Dit model vervangt de DS9, die discreet van het toneel verdwijnt. Met deze lancering wil DS zichzelf opnieuw positioneren als innovatief en vooruitstrevend. Tegelijkertijd blijven de SUV-modellen aantrekkelijk voor wie op zoek is naar een unieke en verfijnde rijervaring.
Numéro 8
DS zet zijn nieuwste creatie, de Numéro 8, in de schijnwerpers tijdens een wereldpremière op het Autosalon van Brussel. Deze grote wagen, een mix van een berline, coupé en SUV, wordt het nieuwe topmodel van het merk. Tegelijk introduceert het model een nieuwe naamgevingsstructuur: niet langer ‘DS DS8’, maar ‘DS Numéro 8’ (of N°8). Wen maar alvast aan namen zoals Numéro 3, Numéro 4 en Numéro 7, want dat is wat we in de toekomst kunnen verwachten. Denk aan Chanel, maar dan met een diamant als symbool in plaats van een °-teken. Typisch Frans luxe!
De N°8 biedt meer dan alleen een nieuwe naam; het model markeert een nieuwe filosofie en een stijl geïnspireerd door de nautische wereld. Onder de motorkap vinden we een volledig elektrische aandrijving met een beloofde actieradius van 750 km. In 2026 volgt er ook een hybride variant, mogelijk naast een plug-in hybride.
De rest van de familie
De N°8 dreigt de andere modellen in de schaduw te zetten. De DS9 heeft alvast afgehaakt en geniet binnenkort van zijn pensioen. Op de Heizel zien we echter wel de DS3, DS4 en DS7. Allemaal uitgerust met ChatGPT om bestuurders te helpen met routes of comfortinstellingen.
Voor de compacte SUV DS3 ligt de focus op de elektrische E-Tense-versie met 156 pk (115 kW), al blijft het model ook beschikbaar met hybride en conventionele verbrandingsmotoren. De DS4 wordt gepresenteerd met een 48V mild-hybride aandrijving, die een gecombineerde 136 pk levert dankzij een elektrische ondersteuning van 28 pk naast de 1.2 PureTech-driecilinder. Voor dieselrijders blijft de DS4 echter nog steeds een optie.
Ook de DS7 blijft verkrijgbaar met diesel, maar de importeur zet vooral in op de plug-in hybride varianten. Deze zijn er met drie vermogensniveaus: 225 pk, 300 pk en 360 pk. De E-Tense-generatie wordt stilaan afgesloten met de komst van de Numéro 8, die DS een broodnodige nieuwe toekomst moet geven.