De fiscale regels voor bedrijfswagens in België zijn duidelijk: vanaf 2026 zullen alleen volledig elektrische auto’s fiscaal voordelig zijn voor bedrijven. Bedrijven hebben dus geen andere keuze dan elektrische modellen aan hun werknemers aan te bieden bij het vernieuwen van hun wagenpark.
Elektrisch rijden is één ding, maar niet iedereen kan thuis een laadpaal installeren. Woon je bijvoorbeeld in een appartement of in een rijhuis zonder oprit, dan kan een laadpaal aan huis lastig zijn. Gelukkig zijn er oplossingen.
Overal opladen? Niet doen!
Veel nieuwe elektrische rijders willen hun auto opladen zodra ze ergens parkeren. Dit is compleet onnodig. Zou je met een benzinewagen elke keer tanken zodra je stopt? Moderne elektrische auto’s hebben batterijen met gemiddeld 350 km actieradius, vaak zelfs meer. Dat is meer dan genoeg voor de dagelijkse ritten van de meeste mensen. Bovendien kan te vaak opladen de levensduur van de batterij negatief beïnvloeden. Batterijen zijn namelijk ontworpen voor een bepaald aantal laadcycli. Ons advies: laad alleen op wanneer je het echt nodig hebt.
Opladen op het werk
Veel bedrijven installeren laadpalen op hun parkeerterreinen om aan de groeiende vraag naar elektrische voertuigen te voldoen. Dit is een praktische oplossing om je auto overdag op te laden, zonder dat je je ’s avonds zorgen hoeft te maken of je wel thuis geraakt.
Daarnaast profiteren bedrijven vaak van voordelige energietarieven of hebben ze zonnepanelen om de laadpalen van goedkope stroom te voorzien. Laden op kantoor helpt dus ook om het ‘laadbudget’ van je werkgever onder controle te houden.
Rijke keuze aan publieke laadpalen
Is opladen op het werk niet altijd mogelijk? Dan kun je terecht bij de steeds talrijker aanwezige publieke laadpalen. De afgelopen jaren zijn er veel nieuwe laadpalen bijgekomen in onder andere supermarkten, tankstations en zelfs woonwijken. Soms zijn die zelfs gratis te gebruiken, afhankelijk van de voorwaarden, al komt dit steeds minder vaak voor.
Als dat niet het geval is, heb je vaak een laadpas of -kaart nodig, die je werkgever je kan verstrekken. Je werkgever ontvangt dan maandelijks een overzicht van je laadsessies en kosten, vergelijkbaar met een tankkaart.
Net als bij brandstofkaarten kunnen werkgevers ook limieten instellen voor publieke laadpalen om misbruik en hoge kosten te voorkomen.
Hoe kan je je voorbereiden op je nieuwe elektrische wagen?
Begin met te kijken waar de laadpalen bij jou in de buurt of bij je werk staan via speciale apps (zoals Chargemap of PlugShare). Deze apps laten je in realtime de beschikbaarheid en laadsnelheid van laadpunten zien. Met een beetje planning kun je het opladen eenvoudig in je dagelijkse routine opnemen, bijvoorbeeld door snel op te laden terwijl je boodschappen doet of tijdens je lunchpauze.
Vraag een laadpaal in je buurt aan
Woon je in het centrum van Brussel en is er geen publieke laadpaal dichtbij? Dan kun je bij de gemeente een verzoek indienen om een laadpaal op openbaar terrein in de buurt te plaatsen. Dit kan online via de site van Electrify Brussels. Elke aanvraag wordt beoordeeld op basis van de behoefte van de buurtbewoners. Overleg dus gerust met je buren voordat je een aanvraag indient. Ook de Vlaamse overheid en bepaalde steden bieden de mogelijkheid om een laadpaal aan te vragen als er geen voorziening is in de buurt, maar enkel eigenaars van volledig elektrische wagens komen hiervoor in aanmerking.
Laden in gedeelde parkings: een oplossing voor appartementen
Als je in een appartement of complex woont, kun je kijken naar de mogelijkheid van laadpalen in de gezamenlijke parkeergarage. Als je je eigen laadpunt laat plaatsen, moet je dit minstens 2 maanden op voorhand laten weten aan de syndicus of VVE. Komt er geen protest, dan kan je aan de slag.
Als je geen eigen laadpaal kunt plaatsen, kun je overleggen met de VVE of eigenaar om gezamenlijke laadpalen te installeren. Dit kan ook de waarde van de woningen in het gebouw verhogen.
Kies de juiste elektrische auto
Tenslotte kan de keuze van het elektrische model zelf belangrijk zijn als je thuis niet kunt laden. Een elektrische auto met een grotere actieradius vermindert de frequentie van laadbeurten, waardoor je optimaal gebruik kunt maken van publieke laadpalen en laadpalen op het werk.