1. 100ste podium voor Max
Laten we meteen met de deur in huis vallen: spannend was deze race niet, toch niet als het om de winnaar ging. Max Verstappen (Red Bull) vertrok vanop polepositie, bleef aan de leiding en kwam 50 ronden later als eerste over de finishlijn. Hij was zelfs zo weinig in beeld dat de regie speciaal nog even de top 3 op het scherm toverde om ons eraan te herinneren wie op het podium mocht verschijnen. Een 100ste podium voor Verstappen, trouwens, op een totaal van slechts 188 GP’s. Het voorspelt alleszins niet veel goeds voor de rest van het seizoen, dat weleens een herhaling zou kunnen worden van 2023...
2. Droomdebuut voor Bearman
Waar wij meer in opgingen, is het debuut van de 18-jarige Ollie Bearman bij Ferrari. Hij mocht Carlos Sainz Jr. vervangen, die uitviel wegens een appendicitis, en moest op vrijdag op snelheid komen met slechts één uur voorbereiding voor de kwalificaties. Leclerc evenaren was dus een onmogelijke taak, maar de jonge Brit bleef uit de muur en wist uiteindelijk als zevende te finishen in de race, waarvoor hij zes puntjes verzamelde. Een indrukwekkende prestatie, waarmee hij zijn F1-toekomst verzilverd lijkt te hebben. Maar dat is niet altijd een zegen, vraag maar aan Nyck De Vries...
3. Drama voor Stroll
Wie niet uit de muur wist te blijven, is Lance Stroll (Aston Martin), die bij zijn allereerste rondje in FP1 al de muur raakte met schade aan de ophanging als gevolg. Erger nog: tijdens de race gebeurde het nog een keer, met een harde klapper in de stootkussens als dieptepunt van een al vrij matig weekend. Grappig genoeg kreeg Stroll nog de vraag of hij de auto terug kon brengen naar de pits... euh, niet dus!
4. Het momentum is weg voor Ricciardo
Leek Daniel Ricciardo (RB) aan het einde van vorig seizoen nog op dreef om in 2025 terug te mogen keren naar Red Bull, dan lijkt het momentum er nu weer uit. Vorig weekend waren er teamorders nodig om voorbij teamgenoot Tsunoda te komen, dit weekend kwam hij zelfs niet in de buurt. Als klap op de vuurpijl spinde de goedlachse Australiër nog eens in de eindfase van de race. Laten we hopen dat het tij zich keert tegen de volgende race in Melbourne, een thuismatch voor Ricciardo.
5. Magnussen strafmagneet
De spanning was ver te zoeken aan de top, maar in het middenveld zat iedereen wat dichter op elkaar. Meer bepaald achter Kevin Magnussen, die zijn Haas op de 12e positie parkeerde en vervolgens niemand meer doorliet, ondanks de 20 seconden straftijd die hij had opgelopen na een botsing met Albon (Williams) en een illegaal inhaalmanoeuvre op Tsunoda. Belangrijker was echter dat hij zijn teamgenoot Hülkenberg kon beschermen, die uiteindelijk als 10e over de finishlijn reed en daarmee een o-zo-belangrijk puntje kon sprokkelen voor Haas.