Het moge duidelijk zijn dat de Mercedes-AMG E 53 meer dan ooit een echte AMG is geworden! Een unieke grille, verbrede wielkasten, zijschorten, vier uitlaatpijpen, ... Alles is aangepast voor de sportversie van de Duitser. Ook aan boord zijn het stuur en de kuipzetels anders dan wat je in een gewone Mercedes E-Klasse vindt. Maar deze AMG E 53 doet meer dan er enkel sportief uitzien, want onder de motorkap zit eveneens een cavalerie die de sportafdeling van het merk met de ster waardig is...



Tot 450 kW (612 pk) en 750 Nm!

De Mercedes-AMG E 53 geniet namelijk van dezelfde plug-inhybride motorisatie als zijn SUV-broer, de GLE 53. Die bestaat uit een 3 liter-zescilinder-in-lijn die op zich al 330 kW (449 pk) ontwikkelt, maar die ook nog eens wordt bijgestaan door een elektromotor van 120 kW (163 pk). Het resultaat is een totaal van 430 kW (585 pk) en 750 Nm, of zelfs 450 kW (612 pk) in de Race Start-modus! Met al deze paardenkrachten kan de grote Duitse reisberline in 3,8 seconden naar 100 km/u sprinten, of in 3,9 seconden als break, met een topsnelheid van 280 km/u!



Meer dan 100 km elektrische autonomie

Maar in tegenstelling tot de AMG-versies van zijn kleine broer, de C-Klasse, is de Mercedes-AMG E 53 een volwaardige plug-inhybride met een grote batterij. Die meet in dit geval 28,6 kWh, waarvan 21,22 kWh bruikbaar, voor een elektrische autonomie van meer dan 100 km. Opladen kan standaard tot 11 kW aan een gewone laadpaal en optioneel tot 60 kW aan een snellader, waarmee de batterij van 10 tot 80% kan worden bijgeladen in ongeveer 20 minuten.

Goede voortekenen voor de Mercedes-AMG E 63...

Met een sportievere look dan ooit, een hybride zescilinder die tot 450 kW (612 pk) en 750 Nm levert en meer dan 100 km elektrische autonomie voor de 53... hoe kan de AMG E 63 hem dan nog overtreffen? Zouden de specialisten van AMG zo zot zijn om de 4 liter-V8 met twee turbo's, 620 kW (843 pk) en 1.470 Nm uit de Mercedes-AMG GT 63 S E Performance in de E-Klasse te lepelen? De Duitsers zullen in ieder geval hun beste beentje moeten voorzetten om te concurreren met de aanstaande BMW M5 en M5 Touring, die eveneens raketachtige prestaties beloven te krijgen...