Hij is minder bekend dan de 250 GTO, maar de Ferrari 250 LM (voor Le Mans) is toch ook een van de meest iconische modellen van de Italiaanse constructeur. Hij deelt zijn motor (de fameuze Colombo-V12) met de 250 GTO en heeft ook een wulps koetswerk. Het grote verschil is echter dat de 250 LM zijn motor centraal achterin heeft liggen, aangezien het model werd gebouwd om te domineren in de GT-racerij medio de jaren 1960. De V12 ontwikkelt in dit geval 320 pk voor een gewicht van minder dan 900 kg. Genoeg om zonder problemen 285 km/u te halen!

Gemengde carrière

Door problemen tijdens het homologatieproces zou het model nooit de grote circuits betreden in de GT-klasse. Hij werd dan ook gehomologeerd als Prototipo, waarmee hij de strijd moest aangaan met de Ford GT40 en de Ferrari P2 Spider.

Het exemplaar dat wordt geveild door RM Sotheby's wist enkele overwinningen te behalen op Wiscombe Park en Silverstone in het Verenigd Koninkrijk, maar het heeft ook geracet op het asfalt van Daytona en Le Mans. De wagen was in handen van verschillende piloten en vervolgens verzamelaars, maar werd in het begin van dit decennium volledig gerestaureerd door Ferrari Classiche. Hij bevindt zich dus in een uitmuntende staat en wordt geleverd met een uitgebreide documentatie met heel wat foto's uit zijn geschiedenis. Deze Ferrari 250 LM met chassisnummer 6053 zou dan ook naar verwachting bijna 20 miljoen euro moeten opbrengen tijdens de presitigieuze veiling op Monterey Race Week, die doorgaat van 17 tot 19 augustus in Californië.

?