BYD werd opgericht in 1995 en was oorspronkelijk gespecialiseerd in lithium-ionbatterijen voor mobiele telefoons en laptops, alvorens het bedrijf zich ging richten op de autosector. Sinds 2023 voert de constructeur ook auto’s in in België: de berline Han, de grote SUV Tang en de compacte SUV Atto 3. Die familie wordt nu uitgebreid met een goedkopere compacte berline, de Dolphin, die de concurrentie aangaat met een andere Chinese EV: de MG 4.

‘Geïnspireerd op dolfijnen’

Er wordt ons verteld dat de look van deze auto geïnspireerd is op dolfijnen, met een vrolijke en plagerige look. Nu ja... De meest opvallende kenmerken zijn de plastic beschermpanelen op de wielkasten, de koetswerkkleurige inzetstukken op de velgen en de mogelijkheid om voor een tweekleurige lak te kiezen, waarbij niet enkel het dak, maar ook de motorkap contrasteren.

Aan boord is het allemaal een beetje bling-bling, met een vrij uitbundig getekend dashboard, dat ook voor wat storende reflecties zorgt in de voorruit. De zetels uit één stuk met geïntegreerde hoofdsteunen zien er goed uit, maar hun similileren bekleding ziet er goedkoop uit. Andere mogelijkheden zijn er echter niet, stof of echt leer staan niet op de optielijst. De grote zwevende middenarmsteun is origineel, maar zit ook wat in de weg bij dagelijks gebruik. Daaronder zit er wel een groot opbergvak. Er zijn nog twee andere opbergvakken aan de bodem en in het midden van de middenconsole. Een glazen panoramadak met dubbele beglazing is beschikbaar, maar enkel op het hoogste afwerkingsniveau (Design).

Kantelbaar scherm

Bovenaan de middenconsole zit het 12,8 inch grote scherm van het infotainmentsysteem. Het scherm kan (elektrisch) kantelen, waarbij je simpelweg op een knop moet duwen om van landscape naar de portretstand te gaan. Leuk om te proberen, maar uiteindelijk is het geen grote meerwaarde. 

Het instrumentendisplay achter het stuur is vrij klein en moeilijk afleesbaar door de grote hoeveelheid informatie die erop wordt weergeven. Het menu van het centrale infotainmentsysteem is ook geen toonbeeld van ergonomie, maar het went wel. Het navigatiesysteem werkte erg goed tijdens onze test en ook het opzoeken van laadpunten onderweg gebeurt vlot en is gedetailleerd. Alleen jammer dat het gros van de voertuigfuncties via de menu’s van het aanraakscherm bediend moeten worden, en er dus geen fysieke knoppen zijn die minder zouden afleiden van de weg. Nog een minpunt: het interieur is bekleed met heel wat harde en goedkoop ogende plastics, die ook gevoelig zijn voor krassen.

Zeer ruim

De Dolphin is 4,29 m lang, wat ongeveer hetzelfde formaat is als de MG 4 en de Volkswagen ID.3, zijn rechtstreekse concurrenten. Maar de koffer van 345 tot 1.310 liter is iets kleiner, met 20 tot 40 liter minder dan zijn rivalen met de achterbank rechtop. We hebben echter geen opmerkingen over de binnenruimte achterin: ook volwassenen kunnen er gemakkelijk hun benen kwijt en de bank zelf zit ook vrij goed. Maar zoals steeds in deze klasse, is de middelste zitplaats een beetje te smal voor een volwassene. De achterbank kan ook in twee delen worden neergeklapt (60/40), wat een quasi volledig vlakke laadvloer oplevert.

Van 95 tot 204 ok

De Dolphin wordt bij ons verkocht met drie mogelijke motor-batterijcombinaties: 95 pk/batterij van 44,9 kWh bruto (Active), 176 pk/44,9 kWh (Boost) of 204 pk/60,4 kWh (Comfort en Design). Voor deze test hadden we de meest krachtige versie ter beschikking. Die laat zeer correcte prestaties zien (0-100 km/u in 7,0 seconden), maar de Chinese banden hebben soms moeite om het vermogen naar de grond te brengen. Gelukkig is de Dolphin wel uitgerust met talloze rijhulpsystemen, wat de veiligheid garandeert. Heel plezierig is hij echter niet als je sportiever gaat rijden. De demping is wat te zacht en deint na, terwijl de besturing een totaal gebrek aan gevoel heeft. Ben je op zoek naar een dynamische compacte EV, dan is de MG 4 een pak wendbaarder en levendiger dan deze Dolphin.

310 tot 427 km rijbereik

Ongeacht de versie, is de batterij van het Blade-type met een samenstelling van lithiumijzerfosfaat (LFP), zonder kobalt dus. De plaatsing van de cellen in bladen en hun honingraatstructuur zorgen voor een uitstekende schokbestendigheid en een betere bescherming tegen brandgevaar. 

 

De kleine batterij biedt officieel 340 km rijbereik met de motor van 95 pk, of 310 km met 176 pk. Het laadvermogen is echter matig: 7 kW met wisselstroom (AC) en 60 kW aan een DC-snellader. De grote batterij kan wel aan 11 kW opgeladen worden aan een AC-laadpaal en 88 kW aan een DC-snellader, wat al een beetje interessanter is. Hij biedt ook een grotere actieradius: BYD belooft een rijbereik tot 427 km. 

In de praktijk haalden we een gemiddelde van 16,7 kWh/100 km op een gemengd parcours, zelfs bij temperaturen van 30°C met de airco aan. Een zeer redelijk cijfer, waarmee je een reële autonomie haalt van zo’n 350 km. We wisten zelfs een score van 12,2 kWh/100 km te halen in stadsverkeer, wat 480 km aan rijbereik oplevert in deze omstandigheden. Merk op dat de Dolphin standaard over een warmtepomp beschikt. De topversie Design heeft ook een V2L-functie, waarmee je externe toestellen van stroom kan voorzien (tot 3.300 W). Handig!

Prijs BYD Dolphin

De instapprijs van de basisversie begint net onder de grens van 30.000 euro, wat een dikke 2.000 euro goedkoper is dan de MG 4. Die heeft wel meer vermogen (170 pk) en een iets grotere batterij (51 kWh bruto). De Europese concurrentie is echter gevoelig duurder... De prijsvork van de BYD Dolphin ziet er als volgt uit: 29.990 euro (Active), 30.990 euro (Boost), 34.490 euro (Comfort) en 35.990 euro (Design). De restwaarde blijft voorlopig nog onzeker, aangezien het merk nog niet bekend is op onze markt. Maar de auto heeft wel een garantie van 6 jaar/150.000 km (8 jaar of 200.000 km op de batterij).

 

Ons verdict

Een compacte elektrische wagen voor 30.000 euro is ongetwijfeld een zeer interessante aanbieding. En de BYD Dolphin is over het algemeen ook een geslaagde auto (laag verbruik, royale binnenruimte, moderne batterij). Maar voor iets meer geld is de MG 4 dynamischer om in te rijden, zonder daarvoor veel minder praktisch te zijn.