We weten al langer dat de relatie tussen de Stellantis-groep (waar Fiat deel van uitmaakt) en de Italiaanse regering onder Giorgia Meloni vrij gespannen staat, om het zachtjes uit te drukken. Enkele maanden geleden eiste de Italiaanse overheid nog dat de Alfa Romeo Milano zo snel mogelijk een nieuwe naam moest krijgen die geen verwijzing mocht vormen naar Italië, aangezien de elektrische SUV in Polen wordt gebouwd. Een affaire die heel wat krantenkoppen heeft gehaald. Maar daar houden de problemen tussen premier Meloni en de Italiaans-Franse autogroep nog niet op. Volgens de regering investeert Stellantis niet genoeg in het Italiaanse grondgebied. Dit heeft Carlos Tavares, de CEO van Stellantis, ertoe aangezet om het wat rustiger aan te doen en groen licht te geven voor de hybridisatie van de Fiat 500e.
Momenteel heeft de Fiat-fabriek in Mirafiori, Turijn, te maken met een reeks sluitingen, omdat de elektrische 500e die er wordt gebouwd niet zo goed meer verkoopt als in het begin. Daardoor ontstond enkele maanden geleden het idee om hem uit te rusten met een verbrandingsmotor, om de productielijnen in Turijn weer op gang te trekken. Na maandenlange gesprekken tussen Fiat en Stellantis is de knoop eindelijk doorgehakt: de derde generatie 500 krijgt wel degelijk een hybride versie! Volgens onze conculega's van BlogAuto.com is de keuze gevallen op de 1.0 FireFly-driecilinder benzinemotor in zijn 12V MildHybrid-versie, die ook onder de motorkap van de Panda Hybrid zit. Deze motor wordt geproduceerd in de Fiat-fabriek van Termoli, terwijl de manuele zesversnellingsbak in Mirafiori zelf zal worden gebouwd.
Hetzelfde, maar dan goedkoper!
De Italiaanse ingenieurs hebben echter heel wat werk voor de boeg om deze verbrandingsmotor te doen passen onder de motorkap van de 500e. Het model werd dan ook speciaal ontwikkeld als volledig elektrisch model, op basis van een specifiek platform. De komt van een verbrandingsmotor en de bijhorende aandrijflijn zal dus waarschijnlijk ingrijpende technische veranderingen met zich meebrengen.
Dan blijft enkel nog de naam over voor deze nieuwkomer... Torino! En gezien dit model wél in Italië wordt geproduceerd, kan de regering-Meloni deze keer niets tegen Stellantis inbrengen. Olivier François, de CEO van Fiat, heeft de naam bekendgemaakt tijdens de viering van de 125e verjaardag van het merk. De Fiat 500 Torino zal lijken op de 500e waarvan hij is afgeleid, zowel van binnen als van buiten. Maar waar de 500e om en bij de 30.000 euro kost, moet de Torino met verbrandingsmotor een vanafprijs krijgen van zo'n 20.000 euro. Afspraak in 2025 om deze nieuwe telg in de Fiat-familie te leren kennen!