François Piette

9 APR 2013

in het klein

We willen alleen nog kleine wagens. Zowel bij de berlines, de SUV’s als de monovolumes richten de klanten zich steeds meer op compactere modellen. Ford springt mee in de dans en betreedt de klasse van de monovolumes uit het B-segment. De B-Max neemt enkele snufjes over uit de hogere klasse.

Kleine kopie

Met een lengte van amper vier meter is de B-Max de kleinste monovolume van het merk. Maar hij heeft eigenlijk alles van een Grand C-Max: de allures, de typische grille en vooral de schuifdeuren achteraan.

Deuren

Hierin schuilt de grote originaliteit van de B-Max. Met zijn zijdelingse schuifdeuren belooft Ford een vorstelijke toegang met een ononderbroken opening van 1,5 meter (wegens geen centrale koetswerkstijlen). Deze eigenschap is uniek in dit segment. Om te komen tot een even veilig resultaat, heeft Ford de voordeuren zwaar verstevigd.

In de praktijk

Tot zover de theorie. In de praktijk is het niet allemaal rozengeur en maneschijn, dat moeten we toegeven. Ten eerste zijn de voordeuren erg zwaar, misschien wel té als een kleine hand ze moet bedienen of als er veel wind staat. Eens ingestapt, voelen de passagiers zich omhuld door het instrumentenbord. Dat onderscheidt zich niet bepaald door zijn ergonomie of afwerking.

Plaatsen achterin

De passagiers installeren zich moeiteloos achterin. Er is geen plaatsgebrek, al is de achterbank niet opmerkelijk comfortabel. De grote deuropening laat toe om gemakkelijk uit te stappen, ook als er weinig plaats is naast de auto. De verschuifbare zetels zijn ook welgekomen.

Volgens Ford installeer je jouw bengeltje in een handomdraai op zijn stoel. Daar plaatsen we echter enig voorbehoud bij. Is het model van kinderzitje groot, dan moet je eerst de voorzetel verschuiven en moet de achterbank in het midden staan. Is het zitje in kwestie niet van het Isofix-type, dan stuit je op een veiligheidsgordel die niet lang genoeg is om er rond te kunnen.   

Voorbereiding voor vertrek

Voor je kunt vertrekken, moet je je zakken legen. Kleine teleurstelling: de kofferruimte is middelmatig (304 tot 1.386 liter) en er zijn wel veel bergvakken in het interieur, maar ze zijn krap. De B-Max maakt dat goed met zijn functionaliteit: neergeklapbare achterbank, dubbele koffervloer, passagierszetel die dichtplooit als een portefeuille, …

Op de weg

Zodra de auto rijdt, vergeet je alle kritiek. Wat rijdt de B-Max goed! De ophanging verzekert een goed comfort en filtert uitstekend zonder grote koetswerkbewegingen bij uitwijkmaneuvers. Ook het weggedrag is lovenswaardig: een nauwkeurige en snedige voortrein, een goed afgestelde stuurbekrachtiging en gewillige achtertrein op verzoek. De B-Max kan GTI’s uitdagen op bochtige wegen.

Waar is de zesde?

De 1.6 TDCi van ons testmodel volstaat ruimschoots voor zijn taak. Hij is soepel en beschikbaar bij lage toerentallen en heeft genoeg bereik om vlot in te halen. Zijn gegrom klinkt zeker minder leuk dan de zachte 1.0 ecoBoost, maar blijft zeer stil. Een van de beste diesels van deze categorie. Klein gebrek: de vijfbak werd beter geruild voor een exemplaar met zes versnellingen voor een betere spreiding en om de motorcapaciteit beter te benutten.   

Prijzen

Met een basisprijs van 19.550 euro voor de 1.6 TDCi 95 is de B-Max geen cadeau. Hij heeft wel veel te bieden, ook qua uitrusting. Wat dat betreft, betreuren we dat de garantie maar twee jaar loopt.

Het verbruik blijft zeer redelijk: zelden meer dan 6,5 l/100 km en gemiddeld 5,3 l/100 km. Ford belooft trouwens een CO2-uitstoot van 104 g/km.

Conclusie

Na de Opel Meriva met deuren die tegengesteld openen, tovert Ford de B-Max met schuifdeuren uit zijn hoed. Die oplossing is voordelig voor de toegankelijkheid, maar niet zonder gebreken. Het grote sterke punt van de B-Max is ongetwijfeld zijn chirurgisch precieze weggedrag. Eindelijk een monovolume die plezant is om te besturen. Alleen jammer dat je daar een hoge prijs voor moet betalen.

Advertentie
Advertentie
Advertentie