Ford houdt een grote schoonmaak. Het Amerikaanse merk heeft namelijk besloten om een groot aantal 'traditionele' modellen op pensioen te sturen en in te zetten op sterke namen als Mustang of Bronco. Die eerste is bijvoorbeeld omgetoverd tot een elektrische SUV, terwijl de tweede zijn grote comeback heeft gemaakt na 25 jaar afwezigheid. Vandaag is het aan de Explorer om uit de as te herrijzen. Het model is nooit echt verdwenen uit het gamma van Ford, maar deze nieuweling heeft niets meer te zien met de grote plug-inhybride SUV met 7 zitplaatsen die we tot nu toe kenden.
Design Ford undefined
Volledig andere elektrische SUV
Met een lengte van 4,468 m op een breedte van 1,871 m en een hoogte van 1,63 m is de nieuwe Ford Explorer veel kleiner dan zijn voorganger. Ook het design is volledig anders. De enige visuele overeenkomsten tussen beide SUV's zijn de C-stijlen en de lichtsignatuur. En het design van deze nieuwe elektrische generatie verschilt niet alleen van de oude Explorer, maar is ook duidelijk anders dan de Volkswagen ID.4, Skoda Enyaq of de Audi Q4 e-tron, waarmee hij nochtans zijn MEB-platform deelt!
Aan boord is het hetzelfde verhaal. Je waant je niet in een elektrische SUV van de Volkswagen-groep. De aanwezigheid van het MEB-platform is dan ook enkel op detailniveau te zien. Enkele schakelaars, de transmissiebediening, de raambediening en de aanraakgevoelige balk om het volume te bedienen komen uit de VW-stal. Naast deze elementen voelt het interieur erg solide aan. Er zijn enkele harde kunststoffen te vinden aan boord, maar alles zit goed in elkaar en geeft de indruk dat het goed zal verouderen.
Beleving Ford undefined
Praktisch, gebruiksvriendelijk en handig!
Er is nog een laatste element dat de samenwerking tussen Ford en Volkswagen verraadt in de Explorer: zijn digitale instrumentenpaneel van 5 inch met een minimalistische weergave. Middenin het dashboard zit echter een verticaal aanraakscherm van 14,6 inch dat op een uniek infotainmentsysteem draait voor de Explorer. Het is volledig naar wens in te stellen en erg gemakkelijk in gebruik, vooral dankzij de diverse widgets en snelkoppelingen. Indien gewenst kan je ook draadloos verbinden met Android Auto en Apple CarPlay. En dat is nog niet alles, want je kan zelfs de positie van het scherm personaliseren! Het kantelt namelijk manueel tot meer dan 30 graden. Daarmee krijg je ook de toegang tot een slim opbergvak met de naam 'My Private Locker', dat vergrendelt wordt wanneer je de auto sluit.
De volledig nieuwe Ford Explorer 2024 staat op een wielbasis van 2,767 m. Het resultaat is voldoende zitruimte voor de passagiers achterin. Ze kunnen zelfs hun voeten onder de voorzetels schuiven voor een comfortabele zitpositie. Helaas beschikt de Ford Explorer, net als zijn Duitse neven, niet over een extra opbergruimte onder de motorkap. Dat maakt hij echter deels goed met zijn centrale 'MegaConsole'. Dankzij dit 17 liter grote opbergvak in de middenconsole kan je een handtas, een laptop en zelfs 3 grote flessen water van 1,5 liter kwijt! De koffer is dan weer 450 tot 1.422 liter groot wanneer je de achterbank neerklapt.