Sébastien Vanhouche

24 JUN 2024

Test: Ford Explorer, elektrische avonturier voor het hele gezin

Is de nieuwe Explorer een echte Ford geworden, ondanks zijn MEB-platform van Volkswagen en zijn vertraagde lancering?

"De Ford Explorer is niet de snelste, meest dynamische, zuinige of comfortabele elektrische SUV. Maar het is ongetwijfeld een van de meest evenwichtige en polyvalente modellen van zijn klasse."

Advertentie
Advertentie

Ford houdt een grote schoonmaak. Het Amerikaanse merk heeft namelijk besloten om een groot aantal 'traditionele' modellen op pensioen te sturen en in te zetten op sterke namen als Mustang of Bronco. Die eerste is bijvoorbeeld omgetoverd tot een elektrische SUV, terwijl de tweede zijn grote comeback heeft gemaakt na 25 jaar afwezigheid. Vandaag is het aan de Explorer om uit de as te herrijzen. Het model is nooit echt verdwenen uit het gamma van Ford, maar deze nieuweling heeft niets meer te zien met de grote plug-inhybride SUV met 7 zitplaatsen die we tot nu toe kenden.

Design

Volledig andere elektrische SUV

Met een lengte van 4,468 m op een breedte van 1,871 m en een hoogte van 1,63 m is de nieuwe Ford Explorer veel kleiner dan zijn voorganger. Ook het design is volledig anders. De enige visuele overeenkomsten tussen beide SUV's zijn de C-stijlen en de lichtsignatuur. En het design van deze nieuwe elektrische generatie verschilt niet alleen van de oude Explorer, maar is ook duidelijk anders dan de Volkswagen ID.4, Skoda Enyaq of de Audi Q4 e-tron, waarmee hij nochtans zijn MEB-platform deelt!

Aan boord is het hetzelfde verhaal. Je waant je niet in een elektrische SUV van de Volkswagen-groep. De aanwezigheid van het MEB-platform is dan ook enkel op detailniveau te zien. Enkele schakelaars, de transmissiebediening, de raambediening en de aanraakgevoelige balk om het volume te bedienen komen uit de VW-stal. Naast deze elementen voelt het interieur erg solide aan. Er zijn enkele harde kunststoffen te vinden aan boord, maar alles zit goed in elkaar en geeft de indruk dat het goed zal verouderen.

Beleving

Praktisch, gebruiksvriendelijk en handig!

Er is nog een laatste element dat de samenwerking tussen Ford en Volkswagen verraadt in de Explorer: zijn digitale instrumentenpaneel van 5 inch met een minimalistische weergave. Middenin het dashboard zit echter een verticaal aanraakscherm van 14,6 inch dat op een uniek infotainmentsysteem draait voor de Explorer. Het is volledig naar wens in te stellen en erg gemakkelijk in gebruik, vooral dankzij de diverse widgets en snelkoppelingen. Indien gewenst kan je ook draadloos verbinden met Android Auto en Apple CarPlay. En dat is nog niet alles, want je kan zelfs de positie van het scherm personaliseren! Het kantelt namelijk manueel tot meer dan 30 graden. Daarmee krijg je ook de toegang tot een slim opbergvak met de naam 'My Private Locker', dat vergrendelt wordt wanneer je de auto sluit.

De volledig nieuwe Ford Explorer 2024 staat op een wielbasis van 2,767 m. Het resultaat is voldoende zitruimte voor de passagiers achterin. Ze kunnen zelfs hun voeten onder de voorzetels schuiven voor een comfortabele zitpositie. Helaas beschikt de Ford Explorer, net als zijn Duitse neven, niet over een extra opbergruimte onder de motorkap. Dat maakt hij echter deels goed met zijn centrale 'MegaConsole'. Dankzij dit 17 liter grote opbergvak in de middenconsole kan je een handtas, een laptop en zelfs 3 grote flessen water van 1,5 liter kwijt! De koffer is dan weer 450 tot 1.422 liter groot wanneer je de achterbank neerklapt.

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Rijervaring

Drie motorisaties met één of twee motoren

Ford biedt drie varianten aan van de Explorer. De eerste beschikt over een motor van 210 kW (286 pk) en 545 Nm die op de achteras zit. Daarmee sprint de elektrische SUV in 6,4 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt hij een topsnelheid van 180 km/u. Zijn batterij van 77 kWh geeft hem dan weer een autonomie van 602 km. Deze Ford Explorer Extended Range RWD krijgt een maximaal laadvermogen van 135 kWh, waarmee je in 28 minuten van 10 tot 80% batterijniveau kan opladen.

De Amerikaanse SUV kan ook worden uitgerust met vierwielaandrijving dankzij de twee elektromotoren van de Extended Range AWD. Die is 250 kW (340 pk) en 679 Nm sterk en sprint in slechts 5,3 seconden van 0 tot 100 km/u, maar blijft eveneens steken bij 180 km/u. Deze versie van de Ford Explorer krijgt een batterij van 79 kWh en geniet daarmee van een maximale autonomie van 566 km. Het laadvermogen neemt in dit geval toe tot 185 kW, waarmee je van 10 tot 80% kan laden in minstens 26 minuten. Tenslotte komt er nog een basisversie met een motor van 125 kW (170 pk) en een batterij van 52 kWh in de herfst van 2024 op de markt.

Wij konden achter het stuur kruipen van beide reeds gelanceerde varianten en haalden een gemiddeld verbruik van 17,1 kWh in de Ford Explorer Extended Range RWD. Een cijfer dat toch een stuk hoger ligt dan de 13,9 kWh/100 km die de constructeur belooft, en waarmee je dus geen 600 km zal halen op een volle batterij. Maar een reëel rijbereik van meer dan 400 km moet zonder problemen mogelijk zijn. Veel laadpaalstress zal je dus hopelijk niet hebben in de nieuwe Explorer.

Nieuwe Explorer is een echte Ford!

De Ford Explorer ziet er niet uit als een Volkswagen ID.4, Skoda Enyaq of een Audi Q4 e-tron, en hij rijdt zelfs niet hetzelfde als zijn technische evenknieën. Licht is hij hoegenaamd niet, met een massa van 2,1 tot 2,2 ton afhankelijk van de uitvoering en opties, maar aangenaam rijden doet hij wel, met zelfs een dynamisch weggedrag! Hij staat stevig in zijn schoenen en gaat vlot door de bocht zonder een neiging tot onder- of overstuur. Of je nu met de RWD of de AWD rijdt, is het steeds duidelijk dat de Explorer vooral door zijn achterwielen wordt aangedreven. Het Amerikaanse merk heeft uitstekend werd geleverd om deze elektrische SUV op een Volkswagen-platform te transformeren tot een echte Ford, inclusief het kenmerkende rijplezier.

En naast zijn rijplezier biedt de Ford Explorer ook alle kwaliteiten van een goede reiswagen. Het interieur is goed gedempt en de rijhulpmiddelen zijn capabel, je kan de Explorer zelfs zelfstandig van rijstrook laten wisselen op de snelweg, wat ons doet vermoeden dat het een aangename kilometervreter is. Helaas is de nieuwste SUV van Ford ook niet zonder zijn gebreken. Zo is er, ondanks een goede regeneratieve remwerking, geen eenpedaalmodus. En hoewel de ophanging hem zijn plezierige weggedrag geeft, is de Explorer misschien wat te stijf geveerd voor dagelijks gebruik. Alles opgeteld is de Ford Explorer echter een geslaagde elektrische SUV, die net zo prettig rijdt op de snelweg als op een kronkelig landweggetje.

Prijs

Zoals het merk had beloofd tijdens zijn presentatie, begint de prijs van de Ford Explorer 2024 net onder de grens van 45.000 euro. De Standard Range RWD heeft namelijk een vanafprijs van 44.950 euro. En hoewel hij een pak krachtiger is en veel verder kan rijden, is de Extended Range RWD met 210 kW (286 pk) en een maximale autonomie van 602 km slechts 4.000 euro duurder. Die begint bij 48.950 euro. De Extended Range AWD is dan weer een pak duurder, met een vanafprijs van 60.950 euro. Ford heeft ook de configuraties van zijn nieuwe SUV drastisch vereenvoudigd. Er zijn daardoor maar twee uitrustingsniveaus: Normal en Premium, met een meerprijs van 3.700 euro voor die laatste. De Explorer is standaard al erg goed uitgerust en heeft maar 6 opties om uit te kiezen, waarvan er één (veel) belangrijker is dan de anderen: de warmtepomp, die 1.200 euro kost.

Verdict

De nieuwe Ford Explorer is geen elektrische SUV die de krantenkoppen zal halen. Het is niet de snelste, noch de meest dynamische, verst rijdende of zelfs de meest comfortabele auto in zijn klasse, maar het is ongetwijfeld wel een van de meest evenwichtige. Ford heeft de lancering van zijn nieuwe elektrische SUV moeten uitstellen, maar het is nog steeds een goed gepositioneerd product. De Explorer is zeker een te overwegen optie als je op zoek bent naar een elektrische gezins-SUV.

Advertentie
Advertentie
Advertentie