Voor de 60e verjaardag van zijn iconische sportwagen lanceert Ford de zevende generatie Mustang in Europa. Een sportieveling die al sinds 1964 ononderbroken in productie is! En hoewel de autowereld grondig is veranderd in die tijd, blijft de 7e generatie trouw aan het DNA van de meest beroemde ‘pony car’ met onder meer een dikke V8 onder de motorkap! In tegenstelling tot de Mustang Mach-E, de Ford Explorer en de andere elektrische Fords die ons staan te wachten, is de missie van de Mustang niet om de CO2-uitstoot van de constructeur te verlagen in ons stukje van de wereld. Het doel is eerder om de Amerikaanse persoonlijkheid en de ‘fun’-kant van Ford te benadrukken in Europa, net als bijvoorbeeld de Bronco.
Design Ford undefined
Iconisch design
Hoewel de Mustang af en toe wat controversiëler werd uitgedost in de jaren ‘80 en ‘90, is het model geleidelijk aan teruggekeerd naar de lijnen van het origineel uit de jaren ‘60. Deze zevende generatie surft verder op dezelfde golf als zijn voorgangers. Je kan hem zelfs beschouwen als een evolutie van de Mustang Mk. VI, waarmee hij ook zijn technische basis deelt. Hij onderscheidt zich met nog gespierdere lijnen en een lichtsignatuur die doet denken aan de drie klauwvormige achterlichten van de originele Mustang, in dit geval ook aan de voorkant.
Grote familie
In tegenstelling tot zijn voorganger, die probeerde te downsizen door ook een EcoBoost-viercilinder onder de motorkap te plaatsen bij ons, komt deze Mustang 2024 enkel naar Europa vanaf de GT-versie. Met dus steeds een 5.0 V8 onder de kap. Ford biedt de Mustang GT aan als coupe (Fastback) of als cabrio (Convertible). Net als zijn voorganger krijgt die laatste een stoffen kap die nog manueel moet worden ver- of ontgrendeld. De plooibeweging gebeurt gelukkig wel elektrisch. Bij zijn lancering in Europa wordt de Mustang 2024 ook aangeboden als sportievere Dark Horse (waarvan onze test binnenkort volgt). Maar er zijn nog andere versies van de Mustang die naar Europa komen, zoals de California Special of de Nite Pony Package. Zonder de explosieve Mustang GTD te vergeten (voor GT Daytona), die nu al de snelste Mustang ooit wordt genoemd!
Beleving Ford undefined
Terwijl het exterieurdesign als een evolutie kan worden beschouwd, maakt de Mustang wel een revolutie mee wat de digitalisering van zijn interieur betreft. De algemene ‘massieve’ stijl is er nog steeds, maar het dashboard wordt nu gedomineerd door een groot digitaal cluster met twee schermen. Het display voor de ogen van de bestuurder is 12,4 inch groot en wordt gekenmerkt door een uitstekende resolutie en een hoge mate van personaliseerbaarheid. In dit geval lijkt de aanwezigheid van een digitale cockpit dus echt een meerwaarde te hebben. Er zijn fraai vormgegeven animaties wanneer je van rijmodus wisselt, gedetailleerde informatie en verschillende configuraties voor de combinatie snelheidsmeter/toerenteller. Met als kers op de taart voor de nostalgici de optie om te kiezen voor graphics die doen denken aan de vorige generaties. Bovendien heeft Ford de Mustang uitgerust met een over-the-air-updatefunctie, wat de deur openzet voor nieuwe verrassingen tijdens zijn levensloop…
Cockpiteffect
Het tweede scherm meet 13,2 inch en is lichtjes naar de bestuurder gericht. Dat geeft het cockpitgevoel van achter het stuur, maar maakt het vooral mogelijk om de informatie af te lezen zonder je ogen al te veel van de weg te halen. Het aanraakscherm draait op het nieuwste Sync 4-infotainmentsysteem van Ford en biedt alle moderne connectiviteitsfuncties, met onder meer draadloze Apple CarPlay en Android Auto, wat een vleugje moderniteit brengt naar de Mustang.
Liefhebbers van trackdays worden ook op hun wenken bediend dankzij USB-poorten in de dakhemel, waarmee je bijvoorbeeld dashcams en datarecorders van stroom kan voorzien zonder allerlei losse kabels doorheen het interieur te moeten trekken.
Handrem met driftfunctie
Nog een opvallend detail in het interieur van de 7e generatie Mustang: de aanwezigheid van een elektronische handrem, speciaal gemaakt om te driften. Die lijkt op een traditionele handrem, maar kan met de Drift-modus ingeschakeld enkel de voorwielen blokkeren. Liefhebbers van burnouts kunnen daarmee naar hartelust de achterbanden van hun Mustang oproken. Zoals we al zeiden: de Mustang moet de leuke en Amerikaanse kant van Ford terugbrengen naar Europa…
2+2-zitter
Praktisch gezien is de Mustang eerder een sportieve 2+2 dan een volwaardige vierzitter, ondanks zijn vrij grote formaat (4,81 m lang). Hoewel er voldoende beenruimte is op de achterbank, zullen de passagiers er al snel met hun hoofd tegen de achterruit van de coupé of de softtop van de cabrio zitten. De koffer is echter voldoende groot voor uitstapjes, ook al lijkt het volume van 381 liter voor de coupé en 310 liter voor de cabrio eerder bescheiden op papier.