Na 9 jaar en 250.000 exemplaren stopt BMW met de productie van de i3, de revolutionaire stadswagen die het tijdperk van de elektromobiliteit inluidde bij het merk. De fabriek in Leipzig, waar de i3 tot nu toe gebouwd werd, wordt nu omgevormd om binnenkort de nieuwe generatie van de Mini Countryman en de nieuwe BMW (i)X1 te bouwen.
HomeRun Edition
Om de i3 een waardig afscheid te geven, bouwde BMW nog 10 exemplaren van een exclusieve HomeRun Edition, gebaseerd op de sportieve i3S. Die zijn bijzonder volledig uitgerust en worden geleverd in een keuze uit twee kleuren: Frozen Dark Grey und Frozen Dark Red II. Ze hebben alle 10 al een eigenaar gevonden, die erbij waren toen hun auto van de band liep, dus naar je BMW-dealer lopen voor dit collectors’ item is nutteloos.
Revolutionair
De i3 werd in 2013 geïntroduceerd en door BMW opgevat als een volledig nieuwe manier van denken rond elektrische mobiliteit. De structuur bestond uit koolstofvezel op een aluminium onderstel, om zo het gewicht en ook het verbruik te beperken. Daardoor kon de batterij kleiner zijn. Maar misschien was die batterij in het begin wel te klein, want van 22 kWh steeg de capaciteit later nar 33 kWh en tenslotte tot 42,3 kWh. Van de eerste twee versies bestond ook een ‘Range Extender’-versie met een 647 cc tweecilinder benzine uit een BMW scooter om het laadniveau in de batterij op peil te houden. Vanaf 2018 was er ook een ‘S’-versie met meer vermogen en een sportievere look.
Waarschijnlijk komt de naam i3 wel nog terug, maar dan in de vorm van een elektrische BMW 3 Reeks.