Origineel, disruptief, geniaal, te duur, te weinig autonomie... Je kan de Honda e op tal van manieren omschrijven. De kleine Japanse stadswagen onderscheidt zich met heel wat kwaliteiten, waaronder een charmante look, vlotte prestaties en een uniek interieur met een zeer verzorgde afwerking en met kwalitatieve materialen. Een echte showcase voor de knowhow van het Japanse merk. Een model dat de Mini en de Fiat 500, die in dezelfde categorie spelen, had kunnen omverkegelen.
Jammer genoeg heeft de Honda e ook te lijden gehad onder enkele gebreken die nogal zwaar doorwegen, vooral in een tijd waarin men meer dan ooit kijkt naar de technische fiche om de aanschaf van een nieuwe auto te bepalen. Te beginnen met een gepeperde rekening (met een vanafprijs van 35.000 euro) en een autonomie die beperkt bleef tot iets meer dan 200 km (WLTP) door een batterij van slechts 35,5 kWh groot. Met als gevolg teleurstellende verkopen in zowel Japan als Europa.
Meer was er niet nodig voor Honda om de stekker voorgoed uit de e te trekken. De laatste exemplaren rollen al tegen het einde van dit jaar van de band. In België wordt het model zelfs al enkele weken niet meer aangeboden in de catalogus. We zullen hem missen!