François Piette

18 APR 2011

Mee met zijn tijd

Wat willen de stedelingen tegenwoordig? Een auto die compact is om gemakkelijk te parkeren, praktisch om de boodschappen te doen, goed uitgerust om de tijd in de file aangenaam door te brengen, ruim om de kinderen te vervoeren en zuinig zodat je niet om de vijf minuten moet tanken. En voeg daar ook nog betrouwbaar aan toe. Als je rekening houdt met die factoren, maakt de ix20 een grote kans om goede punten te scoren.

Presentatie

De Hyundai ix35 verkoopt als zoete broodjes. In die mate zelfs dat de levertijden voor sommige versies beschamend lang geworden zijn. Kortom, een groot succes. Waarom dan niet hetzelfde recept toepassen in een kleiner model? De ix20 is zeker geen SUV, maar lijkt door zijn sportieve trekken op een cross-over. Eigenlijk is het een kleine monovolume zoas de Citroën C3 Picasso, de Toyota Verso-S en de tweelingbroer Kia Venga. De kleine Hyundai is 4,1 meter lang en ziet er agressief uit, voor sommigen zelfs wat gekunsteld. Kijk bijvoorbeeld naar het design van de radiatorroosters. Het zicht rondom werd opgeofferd aan het design, vooral ¾ achteruit zie je niet veel.

Motor

Onze testwagen was uitgerust met een 1.4 CRDi met 90 pk. Een kleine diesel dus, die 220 Nm koppel levert bij 1.750 tr/min, 167 km/u snel is en in 14,5 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u spurt. Tot zover de cijfers.

In de praktijk blijven we wat op onze honger zitten. Hyundai is in staat om goede motoren te bouwen, zowel benzines als diesels, maar deze kleine 1.4 stelt teleur. Het ontbreekt hem verschrikkelijk aan koppel onder 1.750 tr/min, waardoor je veelvuldig aangewezen bent op de versnellingsbak, die weliswaar zes verzetten telt. De motor is dus niet echt 'rond'. Gelukkig scoort de versnellingsbak nog enkele punten met zijn vlotte bediening.

Weggedrag

Ook qua weggedrag overtuigt de ix20 niet echt. De ophanging is te hard en de stuurbekrachtiging voelt erg kunstmatig aan. Dat wekt niet bepaald vertrouwen op de kleine wegen. Het geheel blijft veilig en gezond, maar van sportiviteit is er geen sprake.

Comfort en praktische troeven

De schoonheid van de ix20 zit vanbinnen. De stijlvolle presentatie, het optionele panoramische dak, de materialen van goede kwaliteit en de volledige uitrusting zullen de meest veeleisende klanten overtuigen. Plaats is er in overvloed, zowel voorin als achterin. Hyundai heeft veel aandacht geschonken aan de plaatsen achterin en voorziet verschuifbare zetels waarvan je de hoek van de rugleuning kunt verstellen. De koffer met dubbele bodem heeft een volume van 440 liter, indrukwekkend gezien de buitenmaten. De kers op de taart is de achterbank, die in neergeklapte toestand een volledig vlakke laadvloer crëert.  

Tijdens het rijden vergeet je de kleine diesel al snel, maar de ophanging verstoort het plaatje. Een gebrek dat wel vaker voorkomt bij Hyundai. De rijpositie is iets te hoog voor grote bestuurders.

Prijs en uitrusting

Hyundai presenteert de diesel met twee vermogens (77 en 90 pk) en drie afwerkingsniveaus (Comfort, Lounge en Style). De basisversie is alleen beschikbaar met de minst krachtige motor en de Style alleen met 90 pk. In alle gevallen is ISG (start-stop) standaard.

De Lounge (de basisversie van de motor met 90 pk) kost minstens 18.399 euro. Daarvoor biedt de ix20 airconditioning, mistlampen vooraan, een boordcomputer, een alarmsysteem, een stuurwiel en versnellingspook in leder, een in de hoogte en diepte regelbaar stuur, vier elektrische ruiten, een vertrekhulp op hellingen, een radio met zes luidsprekers, een armsteun centraal achterin, ... Kortom, een mooie lijst.

Ter vergelijking: een Citroën C3 Picasso 1.6 HDi Seduction kost 19.430 euro, een Toyota Verso-S 1.4 D-4D Luna 19.210 euro en een Kia Venga 1.4 CRDi Fusion (toegegeven, iets beter uitgerust) 18.590 euro. De kleine Hyundai is dus aantrekkelijk geprijsd, zeker omdat vijf jaar garantie zonder kilometerbeperking uniek is in dit segment.

Het verbruik wordt nadelig beïnvloed door het gebrek aan motorkoppel, dat de bestuurder dwingt om de motor in de toeren te jagen. Het gemiddelde schommelt uiteindelijk rond 6 l/100 km.

Conclusie

De ix20 is niet de sportiefste of aangenaamste auto om mee te rijden. Maar hij is wel aantrekkelijk door de elegante en verzorgde presentatie, de complete uitrusting, de doordachte functionaliteit en moduleerbaarheid en het garantieprogramma buiten concurrentie. De ix20 is een outsider voor wie een compacte, praktische en aangename auto voor het stadsleven zoekt.

Advertentie
Advertentie
Advertentie