De Hyundai Santa Fe werd vorig jaar volledig vernieuwd, en deze 5e generatie is ongetwijfeld een van de beste gezins-SUV’s van dit moment! Hij is zeker niet zonder (kleine) minpunten, maar deze worden ruimschoots gecompenseerd door zijn talrijke kwaliteiten.
Zijn sterktes:
1. Zijn uitstraling
De Santa Fe heeft nu een uitstraling die duidelijk begeerlijk en avontuurlijk is, in de stijl van een oude Discovery. Het is onmogelijk om hem te verwarren met iets anders dan een Hyundai, tenzij misschien met een Land Rover... Maar Hyundai heeft niet alleen zijn uiterlijk prioriteit gegeven, integendeel. Ondanks zijn imposante afmetingen van 4,83 m lang, 1,9 m breed en 1,77 m hoog, manoeuvreert hij in de stad zonder al te veel moeite, past hij in bijna alle ondergrondse parkings en glijdt hij zelfs in elke parkeerplaats, en dat alles terwijl hij een uitstekende binnenruimte biedt.



2. Zijn binnenruimte
Een andere grote kracht van de Hyundai Santa Fe is de enorme ruimte aan boord! Met een wielbasis van 2,815 m biedt hij met gemak plaats aan vijf passagiers. Optioneel is er zelfs een versie met zeven zitplaatsen beschikbaar! Al is de derde zitrij wel een beetje krapper en vooral geschikt voor jongere passagiers. De Hyundai Santa Fe heeft ook een ruime koffer, variërend van 711 tot 2.032 liter in de vijfzitversie en van 628 tot 1.949 liter in de zevenzitversie.



3. Zijn verbruik
Hyundai biedt twee varianten van de Santa Fe aan: een hybride en een plug-in hybride. Beide profiteren van dezelfde 1,6 liter-viercilinder benzinemotor en dezelfde automatische zesversnellingsbak. Het belangrijkste verschil tussen de twee motorisaties van de Koreaanse SUV is de grootte van hun batterij: 1,49 kWh voor de hybride en 13,8 kWh voor de plug-in hybride versie. Dankzij de laatste claimt de Hyundai Santa Fe Plug-in Hybrid tot 54 km elektrische autonomie – een afstand die je in de praktijk gemakkelijk kunt evenaren. Zodra de batterij leeg is, blijft het verbruik laag met een gemiddelde van 6,7 l/100 km, althans na onze test. De hybride versie verbruikt gemiddeld 6,9 l/100 km, ondanks de vierwielaandrijving van ons exemplaar. Niet slecht voor een gezins-SUV met zeven zitplaatsen!

Zijn zwaktes:
1. Zijn interieurmaterialen
Behalve de sfeerverlichting die een “H” op het dashboard projecteert en de vier punten in het midden van het stuur die in morse “H” betekenen, is het interieurontwerp van de Hyundai Santa Fe veel minder aantrekkelijk dan zijn exterieur. Het is vrij saai en bestaat voornamelijk uit plastic. Jammer… Gelukkig is het plastic van goede kwaliteit en is de afwerking ook degelijk.

2. De geluidsisolatie van het interieur
Wat we echt betreuren achter het stuur van de nieuwe Hyundai Santa Fe, is niet het gebrek aan dynamiek of de gemiddelde acceleraties, maar de matige geluidsisolatie van het interieur. Vooral van de motorruimte! Wanneer de motor draait, laat de viercilinder goed van zich horen...

3. Zijn prijs
Er is geen twijfel over: de minpunten van de Hyundai Santa Fe zijn duidelijk minder belangrijk dan zijn kwaliteiten. Het resultaat is helaas dat de Koreaanse SUV niet goedkoop is... De prijzen beginnen vanaf 61.199 euro voor de hybride versie en 68.499 euro voor de plug-in hybride. De zeven zitplaatsen vragen een extra 1.000 euro. Natuurlijk is de auto standaard zeer goed uitgerust en profiteer je van 5 jaar garantie zonder kilometerbeperking, maar dit maakt de hoge prijzen niet minder aanwezig...