Wie de markt een beetje volgt, lijkt soms de indruk te krijgen dat we overspoeld worden met nieuwe Chinese merken en modellen. Maar krijgen ze die hier ook aan de man gebracht?

Advertentie
Advertentie

Chinese EV’s minder gewild, ondanks groeiende vraag

In februari 2025 gaven de cijfers van Dataforce aan dat de markt van de elektrische auto’s in Europa met 26% is gegroeid. Toch lijken de Chinese autobouwers niet van de groeiende interesse in elektrische wagens te kunnen profiteren. Hun aandeel in deze cijfers zakte van 7,8% verder naar 6,9%, een absoluut dieptepunt sinds februari 2023. De oorzaak hiervoor zijn de tarieven die de Europese Unie in 2024 oplegde om de toestroom van in China geproduceerde EV’s aan banden te leggen. Een maatregel die zijn effect niet gemist heeft, want de jarenlange groei van het aantal Chinese EV’s op Europese wegen wordt op deze manier stilgelegd.

Rode BYD Tang SUV op donkere weg, met opvallend licht op elegante carrosserie.
Advertentie
Advertentie

Europese merken profiteren van Tesla's terugval

Er waren nochtans opportuniteiten voor de Chinezen, want zoals bekend verloor Tesla heel wat kopers wereldwijd en dus ook in Europa. Daarvan hebben de Chinese constructeurs dus niet kunnen profiteren. Recente nieuwkomers zoals de Volkswagen ID.7, Kia EV3 en Renault R5 scoren wel goed in de verkoopcijfers en zijn dus mede verantwoordelijk voor de Europese groei van de EV-markt.

Nieuwe focus op hybrides en benzinemodellen

En toch, het is niet allemaal kommer en kwel voor de Chinese merken. Aangezien de invoerheffingen (die kunnen oplopen tot 45%) niet gelden voor andere soorten aandrijving, zien we de Chinese constructeurs snel omschakelen naar alternatieve aandrijflijnen. En die modellen worden bijzonder goed gesmaakt door de Europese klanten, want in februari 2025 werden er maar liefst 64% meer Chinese auto’s verkocht dan in dezelfde maand vorig jaar! Met een kleiner aandeel 100% elektrische wagens is die groei volledig toe te schrijven aan benzinewagens en hybrides. De Chinese merken vertegenwoordigen nu 4,1% van de verkochte wagens in Europa, tegenover 2,5% vorig jaar.

ZS Hybrid+ logo op rode achterkant van een auto, met een strak en modern design.

Automotive News meldt dat plug-in hybrides zoals de BYD Seal U het bijzonder goed doen in Europa. Ook MG haalt mooie verkoopcijfers op onze Europese markt, net als Omoda, dat vooral in specifieke regio’s zoals Spanje zijn Omoda 5 op benzine vlot aan de man weet te brengen. Andere merken zoals Xpeng, Nio, Zeekr en Lynk & Co hebben duidelijk meer moeite om het vertrouwen te winnen van de Europese consument. De vraag is hoe lang dat nog gaat duren, als ook zij stilaan meer voet aan de grond krijgen in meerdere landen op het Europese continent.

Advertentie
Advertentie