Yeelen Möller

27 AUG 2024

Test: Kia Picanto, kleintje met zelfvertrouwen

De Kia Picanto krijgt de grootste facelift ooit van het merk. Oude wijn in nieuwe zakken, of is het kleintje daarmee weer helemaal bij de tijd? We zoeken het uit!

"Met zijn moderne uiterlijk, indrukwekkende packaging en zijn scherpe prijs krijgt de Kia Picanto een duim omhoog van ons. Met een turbo zou hij bijna perfect zijn."

Als je onlangs nog eens in de brochures van de automerken hebt geneusd, moeten we het je niet vertellen: de kleine stadswagentjes van het A-segment zijn op sterven na dood. De VW Up! en consorten, de Renault Twingo, Peugeot 108 en Citroën C1: allemaal zijn ze gezwicht voor de steeds strenger wordende milieu- en veiligheidsnormen van de EU, die de flinterdunne marges in het segment onhoudbaar hebben gemaakt. Allemaal? Neen, want een model van onverzettelijke Zuid-Koreanen biedt koppig weerstand aan de moeilijke tijden: de Kia Picanto. Het model kreeg zelfs de “grootste facelift ooit” van het merk, om zijn levensduur nog een aantal jaar te verlengen.

Advertentie
Advertentie

Design

Een facelift die niet onopgemerkt blijft. Waar de Picanto voordien een eerder braaf neusje kreeg, met hoogstens wat sportieve randjes als je hem als GT-Line kocht, past het stadswagentje nu zonder schroom in hetzelfde rijtje als de EV3 en EV9, modellen die nochtans vele malen duurder zijn. De designers van Kia hebben echt het onderste uit de creatieve kan gehaald om de Picanto modern te doen ogen, zonder hem onmogelijk duur te maken.

Zo lijken de (optionele) LED-koplampen met elkaar verbonden, maar is het in feite een trucje met een chromen lamel in de voorbumper. De diamantgeslepen velgen van de GT-Line geven het profiel ook een moderne toets, terwijl achteraan een LED-streep de achterlichten net niet met elkaar verbindt. In combinatie met een knappe lakkleur, zoals het Adventurous Green van ons testmodel (een optie van 500 euro), is de nieuwe Picanto helemaal mee met zijn tijd en lijkt hij vol zelfvertrouwen.

Interieur krijgt minder liefde

Voor het interieur leek het budget echter op te zijn. De basisvorm van het dashboard is niet veranderd, maar het is wel gemoderniseerd met een ‘digitaal’ instrumentarium – in feite is enkel het schermpje van 4,2 inch tussen de tellers instelbaar, de tellers zelf zijn simpele LCD-weergaves met weinig meerwaarde ten opzichte van analoge wijzerplaten. Maar je kan wel kiezen uit drie kleurtjes voor de achtergrond!

 

Beleving

Met een lengte van 3,605 m, een breedte van 1,595 m en een hoogte van 1,485 m zou je de Picanto haast in je binnenzak kunnen steken. Daar is bijna niets aan veranderd met de facelift, en hetzelfde geldt dus voor de ruimte aan boord. De bruikbaarheid hangt vooral af van de lengte van de bestuurder: ben je langer dan 1,85 m, dan zal je geen ideale rijpositie vinden (het stuur is bovendien niet in diepte instelbaar) en is er ook geen plaats meer op de achterbank. Met een minder lange bestuurder is het echter geen enkel probleem om met 4 volwassenen op pad te gaan. Er zijn 5 gordels, maar het middelste plaatsje is enkel geschikt als je 3 kinderen meeneemt op de achterbank.

De koffer is 255 liter groot, en gezien de geringe lengte van de Picanto zijn lange spullen natuurlijk moeilijk mee te nemen. Maar de koffervloer is instelbaar, reikt vrij diep en biedt onder de driedubbele bodem plek voor een reservewiel. De achterbank kan je in twee delen neerklappen voor een maximaal laadvolume van 1.010 liter.

De voordelen van een klassieke aanpak

Qua digitale ervaring is het (standaard meegeleverde) touchscreen van 8 inch vrij basic en compleet tegelijkertijd. Je krijgt wel een ingebouwde navigatie (met nogal gedateerde graphics), standaard Android Auto en Apple CarPlay (enkel via de USB A-poort!) en over-the-air (OTA) updates, maar de geconnecteerde diensten blijven beperkt tot verkeersinformatie, weersvoorspellingen en een verbinding met de Kia-app om de locatie en status van je auto vanop afstand te kunnen controleren. Het goede nieuws is dat deze klassieke aanpak voor een uitstekende ergonomie zorgt, met fysieke knoppen voor alle voertuigfuncties, inclusief de klimaatcontrole en alle knoppen op het stuur.

Opvallend is dat je de Kia Picanto 2024 wel vrij compleet kan uitrusten. We hadden het al over de ingebouwde navigatie, maar het stadswagentje biedt ook (al dan niet optioneel) een actieve rijstrookassistent, dodehoekmonitor, zetel- én stuurverwarming, een glazen schuifdak, keyless entry en go, LED-verlichting, een achteruitrijcamera en automatische airco. Wat wil je nog meer?

Advertentie
Advertentie

Populairst

Advertentie
Advertentie

Rijervaring

Onder de motorkap van de Kia Picanto heb je twee keuzes: een 1 liter-driecilinder van 62 pk en 93 Nm, of een 1,2 liter-viercilinder van 79 pk en 113 Nm. Beide motoren zijn atmosferische benzinemotoren en moeten dus heel wat toeren maken om hun prestatiepotentieel te benutten, maar zelfs met de topmotor ben je niet de snelste aan het verkeerslicht (0-100 km/u in respectievelijk 15,4 of 13,1 seconden). De 1.2 is pas vanaf het derde uitrustingsniveau (Pace) beschikbaar, maar in beide gevallen kan je kiezen tussen een manuele vijfversnellingsbak of een gerobotiseerde vijfbak (op de ouderwetse manier, dus zonder dubbele koppeling).

Waar is de turbo?

Wij gingen op pad met de krachtigere motor, en daar moesten we eerlijk gezegd al wat aan wennen in tijden van koppelrijke turbomotoren. In stadsverkeer voelt de Picanto 1.2 vinnig aan, met een directe gasrespons en een vlot schakelende vijfbak, maar als je moet optrekken om de snelweg of een expressweg op te rijden, moet je wat geduld uitoefenen. Toeren maken is het devies, want ook voor een herneming om snel even in te halen schakel je best een of twee trappen terug. Zijn bescheiden prestaties maakt de Picanto wel goed met een laag verbruik: wij haalden na zo’n 450 km een gemiddelde van 5,5 l/100 km, exact wat Kia ook belooft in de WLTP-cyclus.

Qua dynamiek beschikt Kia’s kleinste natuurlijk niet over zaken als een sperdifferentieel of een adaptieve ophanging, maar de Picanto schittert in zijn eenvoud. Met zijn leeggewicht van 990 kilo, de iets strakkere wegligging van de GT-Line en zijn relatief directe stuurinrichting (2,8 omwentelingen tussen uiterst links en rechts) voelt hij snedig aan en is het, eenmaal op snelheid gekomen, beslist geen straf om een bochtig binnenweggetje te nemen. Zeker omdat zijn geringe formaat heel wat marge laat tussen de lijnen. Maar een turbo, zoals je ooit kon krijgen in het model, had de ervaring compleet gemaakt.

Prijs

Prijs Kia Picanto 2024

De tijden dat je nog een A-segmenter kon krijgen voor minder dan 10.000 euro zijn helaas voorbij, maar met de inflatie in het achterhoofd, vinden we de Kia Picanto 2024 nog best scherp geprijsd. Het instapmodel (1.0 Pure) kost 16.290 euro en kan al rekenen op een vrij complete uitrusting (8-inch touchscreen, elektrische ruiten voor en achter, automatische lichten, cruise control, etc.). Voor de 1.2-benzinemotor moet je minstens 19.290 euro betalen. De topversie GT-Line kost 21.090 euro en kan je enkel nog aankleden met een kleurtje (500 euro) en het Premium Pack (elektrisch open dak, leeslampjes achteraan en extra veiligheidssystemen) voor 900 euro.

Bovendien krijg je van Kia 7 jaar of 150.000 km garantie, overdraagbaar naar de volgende eigenaar, wat voor een hogere restwaarde zorgt.

Verdict

We zijn überhaupt al blij dat Kia beslist heeft de Picanto nog steeds te bouwen, deze uitgebreide facelift is de kers op de taart. Het stadswagentje oogt daarmee moderner en stoerder dan ooit, terwijl je aan boord geniet van een opvallend bruikbare binnenruimte en een zeer uitgebreide uitrusting voor het segment. En dat voor een erg schappelijke prijs! Het enige dat we echt hebben gemist tijdens onze testperiode, is een turbo...

Advertentie
Advertentie

Populairst

Advertentie
Advertentie