Het legendarische merk dat bekendstaat om zijn rallysuccessen en Italiaanse elegantie, verdween in 2017 van onze wegen. Maar niet in Italië, waar de ‘oude’ Ypsilon bleef voortbestaan. Wie ten zuiden van de Gotthard reed, kon de kleine stadswagen nog regelmatig tegenkomen op de Zwitserse en Italiaanse wegen. Dit getuigt van de aanhoudende waardering van de Italianen voor dit merk dat balanceert tussen sportiviteit, luxe en elegantie. Dankzij Stellantis maakt Lancia sinds 2024 een comeback op een aantal markten, waaronder België, met een volledig vernieuwde Ypsilon en grote ambities. Totdat in 2026 nieuwe modellen verschijnen, moeten we het voorlopig doen met deze stadswagen. Die is echter flink vernieuwd en komt in drie uitvoeringen die te zien zijn in Paleis 5 van Brussels Expo. En nee, hij is niet alleen elektrisch.

Advertentie
Advertentie

Een terugkeer naar de rallysport

Lancia stelt de Ypsilon Rally4 HF voor het eerst voor in België. Dit is een rallywagen met een 1,2 liter-driecilinderturbomotor die 212 pk levert. De wagen heeft voorwielaandrijving, een handgeschakelde vijfversnellingsbak en een mechanisch sperdifferentieel. Het model markeert een terugkeer naar de racerij voor een merk dat meerdere wereldtitels heeft gewonnen. Voorlopig niet in het WRC, maar in de R4-klasse, gericht op jonge coureurs en kampioenschappen voor tweewielaandrijving.

Deze rallyversie is een voorbode op de komst van de Ypsilon HF, die helaas nog niet op de BMS te zien is. Dit model wordt in de tweede helft van 2025 op de markt gebracht en is een krachtigere variant van de elektrische Ypsilon, met 240 pk. Hij deelt de techniek met de Alfa Romeo Junior Veloce en de Abarth 600e. In deze configuratie accelereert de Ypsilon van 0 naar 100 km/u in 5,8 seconden. Ten opzichte van de standaardversie heeft de HF een bredere carrosserie, aangepaste bumpers, een verlaagde ophanging en sportstoelen. Ook ontbreekt het iconische HF-logo met de olifant niet, een geluksbrenger die populair werd dankzij de in 1960 opgerichte Club Lancia Hi-Fi (HF).

Advertentie
Advertentie

Hybride en elektrisch

De Ypsilon MHEV hybride is nu verkrijgbaar bij de dealer. Deze microhybride heeft een 1,2 liter-benzinemotor met 100 pk. Hij wordt vergezeld door de volledig elektrische Ypsilon, die 156 pk (115 kW) levert en een WLTP-actieradius heeft van 403 km. Met de hybride richt Lancia zich op een breder publiek dat valt voor het design van deze Italiaanse auto. Onder de unieke details van deze Turijnse stadswagen bevindt zich een klein rond tafeltje in de middenconsole. Hierop is een inductielader geïntegreerd voor smartphones. Je zit in stoelen van geribbelde velours, en er is een S.A.L.A.-systeem met spraakbesturing waarmee je het geluid, de airco en de verlichting kunt aanpassen. Allemaal luxe-elementen in een stadswagenverpakking.

Om opnieuw als een premiummerk te worden gezien, zal Lancia echter meer moeten doen. Daarom kijken we uit naar modellen met iconische namen: de Delta en de Gamma. Deze zijn aangekondigd voor 2026, met telkens minstens één elektrische versie. Voor de Gamma wordt zelfs een actieradius van 700 km verwacht, maar hij zal ook als hybride beschikbaar zijn.