Een driehoekig logo, bronskleurige accenten en opvallende lijnen: Cupra weet de aandacht te trekken. Ooit was het het sportieve label van Seat, maar sinds 2018 is Cupra een op zichzelf staand merk binnen de Volkswagen-groep. Het Spaanse merk weet klanten te verleiden die zich willen onderscheiden van het traditionele premiumsegment. Modern, ja, maar niet per se volledig elektrisch. Daarom biedt het gamma ook hybrides en verbrandingsmotoren aan. En als de kracht toeneemt, maakt het VZ-label zijn entree.

Advertentie
Advertentie

Finalist COTY

In Paleis 11 zal Cupra de schijnwerpers richten op de Terramar, finalist voor de COTY (Auto van het Jaar), die op 10 januari 2025 tijdens de BMS wordt verkozen. Dit nieuwe model met verleidelijke lijnen is een sportieve neef van de Volkswagen Tiguan. Hij is ook rebelser dan de Audi Q3, waarmee hij de productielijn in Hongarije deelt. Onder de motorkap zit een mildhybride 1.5 eTSI met 150 pk, maar ook een VZ-uitvoering met vierwielaandrijving en een 2.0 TSI van 265 pk. De 1.5-liter plug-inhybride VZ levert 7 pk meer en verlaagt het gemiddelde verbruik drastisch, toch als je hem oplaadt. De netto batterijcapaciteit van 19,7 kWh biedt een elektrische actieradius van meer dan 100 km.

Advertentie
Advertentie

Born en Tavascan

De volledig elektrische modellen van Cupra zijn de Born en de Tavascan. De Born is in feite een Volkswagen ID.3 in een meer modieuze verpakking. De instapmotor levert 231 pk (170 kW) met een batterij van 59 kWh. Een configuratie met 77 kWh biedt een WLTP-actieradius van 550 km. Voor wie meer wil, is er de VZ met 326 pk (240 kW) en een batterij van 79 kWh, goed voor 592 km WLTP. Voor wie geen fan is van hatchbacks, is er de Tavascan. Dit model is een SUV-coupé met een opvallend interieur. De batterij van 77 kWh voedt een motor van 286 pk (210 kW), en de VZ-uitvoering levert 340 pk (250 kW). In 2025 wordt het EV-gamma verder uitgebreid met de Raval, een neef van de VW ID.2, al zal deze niet op het Salon 2025 te zien zijn.

Formentor

Deze compacte crossover heeft een scherpe blik en brede schouders, zeker na zijn recente facelift. Geen volledig elektrische aandrijving hier: deze wagen rijdt op benzine. Naast de 1,5-liter TSI-benzinemotor met 150 pk, die als mild hybrid met de kleine "e" van eTSI kan worden geleverd, is er ook een plug-inhybride van 204 pk. De VZ plug-inhybride levert 272 pk. De WLTP-actieradius in elektrische modus bedraagt respectievelijk 124 km en 118 km. De versie die zijn VZ-badge het meest verdient, is de 2.0 TSI-benzinemotor met 333 pk, die de inzittenden naar een andere dimensie voert.

Advertentie
Advertentie

Leon break

Het laatste model met Seat-roots is de Leon, die op het Salon 2025 als break zal worden tentoongesteld. De berline blijft echter ook beschikbaar in de showrooms. Dit model biedt dezelfde motoren als de Formentor, van 150 pk tot 333 pk voor de VZ-benzinemotor en van 204 pk tot 272 pk voor de plug-inhybrides. Dankzij recent hertekende lijnen is het Cupra-karakter meer zichtbaar in de lichtsignatuur en de dynamische accenten in de carrosserie. Zo past ook de Leon perfect in dit opvallende gamma dat in Paleis 11 in de spotlights staat.

Advertentie
Advertentie