Pionier in de auto-industrie, een premiumconstructeur met een wereldwijd erkende reputatie en een vaste waarde in de autosport op het hoogste niveau: Mercedes is het allemaal. Of het nu gaat om luxe, sport of… bedrijfsvoertuigen, het merk met de ster heeft in bijna elk segment indruk gemaakt! Het maken van een selectie van slechts 5 modellen was dan ook een moeilijke opdracht. Van de machtige 540K van voor de oorlog, tot de elegante "Pagode" uit de jaren 60, en de discrete maar krachtige 500E ontwikkeld met Porsche: er zijn zoveel modellen die ten onrechte op de achtergrond zijn gebleven. Maar goed, we moesten ons beperken, dus hier is onze selectie!

Advertentie
Advertentie

1. Mercedes SSK

Waarschijnlijk was het Mercedes-gamma in de vooroorlogse jaren het meest flamboyant! Eén model trekt echter onze bijzondere aandacht: de SSK, wat staat voor SuperSport Kurz (kort)! Dit was de laatste auto die werd ontwikkeld door niemand minder dan Ferdinand Porsche (jawel…) in dienst van Mercedes. De SSK was een formidabele sportwagen, uitgerust met een gigantische zes-in-lijn motor van meer dan 7 liter en bijna 300 pk. Het dreigende geluid van zijn compressor en de imposante grille maakten hem de perfecte wagen om de concurrentie de stuipen op het lijf te jagen! Tussen 1928 en 1932 werden slechts 36 exemplaren geproduceerd, waarvan de meeste een indrukwekkende erelijst in de racerij hebben.

Klassieke Mercedes-Benz auto rijdt op zonnige weg omgeven door bomen.
Advertentie
Advertentie

2. Mercedes 300 SL en SLR

We spelen een beetje vals: we geven je twee modellen voor de prijs van één. Maar dat is niet zonder reden: de 300 SLR is de ultieme droom! Met zijn achtcilinder lijnmotor, afgeleid van de racerij, die meer dan 300 pk levert, zijn gestroomlijnde design en uitzonderlijke geschiedenis is dit zonder twijfel een van de meest begeerlijke auto’s aller tijden. Van de twee geproduceerde exemplaren is er slechts één verkocht, en met een verkoopprijs van 135 miljoen euro is het de duurste auto ter wereld! Het andere exemplaar blijft voor altijd in de fabriek.

Mercedes 300 SLR met open vleugeldeuren voor een industrieel gebouw.

Om deze lijst iets realistischer te maken, stellen we "the next best thing" voor: de iconische 300 SL met zijn vleugeldeuren. Je moet wel een beetje inleveren op exclusiviteit, twee cilinders en wat vermogen, maar de auto blijft adembenemend mooi. Reken op een stevige miljoen euro. Een tip: de cabrioletversie is iets minder opvallend, maar is technisch geavanceerder, comfortabeler en iets betaalbaarder!

Advertentie
Advertentie
Zilverkleurige Mercedes-Benz 300SL tentoongesteld in museum, voor historische naoorlogse muurschildering.
Mercedes-Benz 300SL cabrio, iconisch ontwerp, tijdloze elegantie, vintage collectie.

3. Mercedes 600

De Mercedes 600 is misschien wel het model dat het merk het beste symboliseert. "De meest Mercedes-achtige Mercedes", zo je wilt! Geproduceerd tussen 1963 en 1981, was deze wagen bij zijn lancering uitgerust met een absoluut indrukwekkend arsenaal aan technologie, waaronder een hydraulisch systeem dat vrijwel alles bediende, zelfs de razendsnelle opening en sluiting van de kofferbak! Met de beste materialen en gebouwd met de grootst mogelijke zorg, volledig aangepast aan de wensen van de klant, trok de 600 een zeer divers publiek aan, van industriëlen tot Elvis Presley, en natuurlijk ook de meeste dictators...

Advertentie
Advertentie
Zwarte Mercedes-Benz 600 klassieke luxe sedan op een zwarte achtergrond.

4. Mercedes 300 SEL 6.3

De Mercedes 300 SEL was dé luxeberline bij uitstek en had nooit de bedoeling een symbool van Duitse humor te worden. Toch kwam op een mooie dag een ingenieur op het idee om de 6,3 liter-V8 van de imposante 600 in deze wagen te plaatsen, gewoon "om te zien wat er zou gebeuren". Het resultaat? Waarschijnlijk wat we vandaag de eerste supersedan kunnen noemen. Onder een nette, serieuze en vooral weinig speelse verschijning, schuilt een geweldige dragster waarvan zijn 250 pk zelfs de snelste Porsches uit die tijd kon uitdagen! De Mercedes 300 SEL 6.3 uit 1968 kan zo worden beschouwd als de grootmoeder van de huidige Mercedes-AMG-modellen.

Klassieke zilveren Mercedes-Benz op nat wegdek, model W108 uit de jaren 1960.

5. Mercedes CLK GTR

Met de wens om na decennia van afwezigheid terug te keren naar het uithoudingsracen, moest Mercedes enkele exemplaren van zijn racewagen homologeren voor de openbare weg. In 1997 werd de CLK GTR gepresenteerd, een wagen die alle krantenkoppen haalde met zijn 6,9 liter-V12 die 619 pk leverde! Een technologisch vlaggenschip, want de CLK GTR is niets minder dan een racewagen die op de weg mag rijden. Hij is brutaal en uitzonderlijk snel, maar er werden slechts 20 coupés en 5 roadsters van geproduceerd.

Mercedes-Benz CLK GTR op circuit, zilveren sportwagen buigt in bocht.