Na een tiental jaar afwezigheid keer Lancia terug naar het internationale podium dankzij een kapitaalinjectie en een masterplan van Stellantis, dat elke twee jaar een nieuw model wil lanceren. Het eerste is deze Ypsilon, die op de basis van de Peugeot 208 en Opel Corsa staat, maar dan met een meer ‘premium’ insteek. België is trouwens een van de eerste markten waarop Lancia terugkeert, vanwege onze voorliefde voor Italiaanse producten. Laten we zien of de Ypsilon ons hart sneller doet slaan!
Design Lancia undefined
De Lancia Ypsilon is ongetwijfeld de meest onderscheidende van de Stellantis-drieling in het B-segment. Het stadswagentje krijgt een volledig eigen neus en kont, met een opvallende lichtsignatuur aan elke kant. Vooraan zie je drie LED-strepen die elkaar kruisen op het puntje van de neus, bijgestaan door aparte, laag geplaatste lichtblokken. Achteraan is de invloed van de Stratos dan weer duidelijk te zien, met ronde lichten die verbonden zijn door een zwarte balk, waar in koeien van letters ‘Lancia’ op staat gespeld. Het merklogo komt terug op de C-stijlen, waardoor je vanuit elke hoek kan zien over wat voor auto het gaat!
Ten opzichte van de vorige generatie Ypsilon, die nog steeds als zoete broodjes over de toonbank ging in Italië, is de nieuweling bijna 24 cm langer geworden, met nu een lengte van 4,08 meter, een breedte van 1,76 meter en een hoogte van 1,44 meter. Ten opzichte van de 208 en Corsa heeft hij een 24 mm breder spoor, wat de ‘stance’ en ook de stabiliteit moet verbeteren.
Ribfluweel
In het interieur vind je een mix van nieuwe en bestaande elementen terug. De algemene vormgeving van het dashboard is uniek, met speciale texturen en bijzondere luchtroosters. Het meest speciale is natuurlijk het ‘tafeltje’ op de middenconsole, dat dubbelt als opbergvak en als inductielader voor je smartphone. Vanaf het tweede uitrustingsniveau krijg je ook ribfluwelen zetels, desgewenst zelfs in een opvallend rode kleur! Niet ieders meug, maar zeker wel origineel. De algemene kwaliteit van de materialen is een beetje wisselvallig: sommige stukken van het interieur zijn bekleed in mooie, zachte materialen, terwijl je elders dan weer harde plastics tegenkomt, ook op stukken waar je vaak aankomt. Het voelt allemaal ook niet zo solide aan. Niet dat dat ons normaal stoort bij een stadswagen, maar als Lancia premium wil zijn, moet het ook premium doen...
Beleving Lancia undefined
Qua infotainment maakt het niet uit welke uitvoering je kiest: de twee displays van 10,25 inch zijn standaard, inclusief draadloze Apple CarPlay en Android Auto. Het infotainmentsysteem is identiek aan dat van de andere Europese Stellantis-modellen, maar dan met een kleurstelling en lettertype die eigen zijn aan Lancia. Het meest overzichtelijke of snel reagerende systeem is het niet, maar gelukkig zijn er wel nog aparte knoppen voor de klimaatcontrole en kan je vrij vlot de storende snelheidswaarschuwing uitschakelen bij vertrek.
S.A.L.A.? Laat maar zitten
Nieuw is ook ‘S.A.L.A.’, of ‘Sound Air Light Augmentation’, kortweg een manier om het geluid, de klimaatcontrole en de sfeerverlichting op elkaar af te stemmen. Veel voegt dat volgens ons niet toe, maar misschien dat het tijdens nachtelijke ritten wat meer sfeer schept dan bij onze korte kennismaking overdag.
Qua binnenruimte is er geen verschil tussen de Ypsilon en de Corsa of 208, wat betekent dat je een correcte zitruimte hebt voor- en achteraan voor het segment. Langere volwassenen zullen iets minder gemakkelijk zitten door de schuine vloer vooraan, maar de zachte fluwelen zetels maken dat deels goed. Je kan zelfs een massagefunctie krijgen voor de bestuurderszetel! De koffer is 352 liter groot, of 309 liter in het geval van de elektrische Ypsilon BEV.