De nieuwe Ypsilon luidt de terugkeer in van het legendarische Italiaanse merk op de Europese markt. Lancia werd beroemd door zijn sportieve en luxueuze wagens, maar verdween doorheen de jaren beetje bij beetje. Behalve in Italië, waar Lancia de Ypsilon van de vorige generatie maar bleef verkopen. En het is een nieuwe generatie van die kleine stadswagen waarmee her merk nu zijn comeback maakt. En zoals wel vaker tegenwoordig, is de nieuwe Lancia Ypsilon niet enkel verkrijgbaar met een hybride aandrijflijn, maar ook als 100% elektrisch model. En het is die laatste waar we nu mee aan de slag gaan op onze Belgische wegen. 

Advertentie
Advertentie

Beproefde aandrijflijn

Deze nieuwe Lancia Ypsilon valt op door zijn bijzonder originele design, waarmee hij zich duidelijk onderscheidt van de rest van de hedendaagse automarkt. Maar onder dat koetswerk zit bekende en beproefde techniek. Lancia maakt immers deel uit van de grote Stellantis-groep, die in 2021 ontstond. De Ypsilon deelt dus zijn onderstel en 156 pk sterke 100% elektrische aandrijflijn met heel wat andere modellen van de verschillenden merken die ook tot de groep behoren. Denk daarbij aan de Alfa Romeo Junior, Citroën ë-C4, DS3 E-Tense, Fiat 600e, Jeep Avenger, de elektrische Opel Corsa of nog de Peugeot e-208. Zijn technische basis is dus minder origineel dan zijn koetswerk, maar de zuinigheid van zijn elektromotor zou wel een troef moeten zijn. Maar is dat ook in de realiteit het geval bij de elektrische Lancia Ypsilon?

In theorie 400 km

Advertentie
Advertentie

We deden onze test in wat fris herfstweer (tussen de 8 en 12 graden), wat over het algemeen niet echt in de kaart speelt van elektrische auto’s. En toch beloofde de Lancia Ypsilon bij de start een rijbereik van 400 km met een volledig opgeladen batterij. Een goed begin, aangezien het rijbereik volgens de WLTP-homologatie officieel 403 km bedraagt, met een verbruik van 14,3 kWh/100 km voor een batterij met een capaciteit van 51 kWh.

Verbruik binnen de perken in de stad 

Tijdens een eerste traject via snelle gewestwegen bezaaid met verkeersremmers laat de kleine Lancia een eerder positief resultaat optekenen: amper 13,3 kWh in deze gunstige omstandigheden. Maar daarna wordt het wat moeilijker, met een buitentemperatuur van 10 graden en een reeks verplaatsingen in de stad waarbij we telkens vertrekken met een koude auto. Ondanks die minder gunstige omstandigheden voor een elektrische auto verbruikt de Ypsilon over een honderdtal kilometer enkel in de stad zo’n 16,6 kWh/100km. Dat levert een rijbereik op van ongeveer 350 km. 

Autostrade is geen probleem

Daarna stuurden we de Lancia Ypsilon de snelweg op. Dat is niet meteen het favoriete speelterrein van elektrische auto’s, maar die voor de Ypsilon geen probleem zouden moeten zijn gezien zijn rijbereik van 400 km. Na een traject van 50 km in één richting, met de cruise control op 120 km/u, en hetzelfde traject in de andere richting, komen we uit op een gemiddeld verbruik van 18,8 kWh/100 km. Dat betekent dat de kleine Italiaan zo’n 300 km kan afleggen op de snelweg voor hij weer opgeladen moet worden.

Gemiddeld laadvermogen

Net als zijn neefjes in de grote Stellantis-familie kan de kleine Lancia Ypsilon opladen aan een vermogen tot 100 kW in gelijkstroom, aan een DC-snellader, en tot 11 kW in wisselstroom (AC). In het beste geval kan je zijn batterij van 20 tot 80% opladen in 24 minuten. Goed om weten is dat de Lancia Ypsilon, net als de Fiat 600e die we eerder testten, geen peddels aan het stuur heeft om het regeneratievermogen van de motor aan te passen, maar wel een vrij efficiënte ‘B’-modus, ook al biedt die geen ‘one-pedal-driving’. Voor wie echt bezig is met ‘ecorijden’ is de grafiek over de evolutie van het verbruik misschien praktisch. Die is te vinden in het infotainmentsysteem via het centrale scherm. 

Advertentie
Advertentie

Balans

Op het einde van de rit, na voornamelijk verplaatsingen in de stad en op de snelweg, toont de Lancia Ypsilon een gemiddeld verbruik van 16,3 kWh/100 km. Dat zorgt in de praktijk voor een rijbereik van zo’n 350 km tussen twee laadbeurten. Met zachtere temperaturen en gunstigere trajecten zou de Lancia Ypsilon in theorie zelfs in de buurt moeten komen van de 400 km. 

Advertentie
Advertentie