De Kodo-stijl wil zich onderscheiden in een fel beconcurreerde markt, waar sommige tenoren absoluut geen risico nemen (VW Golf) en anderen zich verliezen in gewaagde lijnen die de rest van het gamma uit de mode brengt en die je snel beu bent. Mazda vermijdt die valkuilen met een lijn die herinnert aan de vorige generatie, maar toch zuiver, natuurlijk en modern oogt. Zeer mooi werk: deze Mazda drukt vanuit alle hoeken zijn dynamiek uit op een geraffineerde manier.

 

Ook in het interieur werd heel wat werk verricht. De ergonomie is gericht op de bestuurder, er is nu ook een head-upscherm en het infotainmentsysteem en de connectiviteit behoren tot de laatste generatie. Het scherm ‘rust’ aan de bovenkant van de boordplank, zoals een iPad in zijn docking station: het is niet nodig je ogen van de weg te halen, om de informatie te lezen.

 

Modern

 

Niets te goed voor deze 3, die toegang biedt tot Facebook, Twitter, webradio’s, podcasts, audiobibliotheken, gepersonaliseerde plaatselijke diensten enzovoort. Bovendien kunnen sms’en, mms’en en e-mails getoond en voorgelezen worden. Het surroundaudiosysteem Premium Bose met negen luidsprekers werd specifiek ontworpen voor de nieuwe Mazda3, terwijl de geïntegreerde gps alle info toont in real time, van brandstofprijzen tot het weerbericht.

 

Mazda onderscheidt zich ook met aandrijvingen die in België wellicht verrassen. In benzine is de Mazda beschikbaar als atmosferische 2.0 Skyactiv-G, bekend uit de CX-5 en de 6, met twee vermogens: 120 en 165 pk.

 

Atypische motoren

 

Deze motoren zijn ongetwijfeld niet de eerste keuze bij ons. Gelukkig verschijnt er ook een 1.5 met 100 pk. Alle motoren hebben directe injectie, maar zonder drukvoeding. Voor meer vermogen geeft Mazda dus de voorkeur aan een verbeterde grote atmosferische motor in plaats van een kleinere turbokrachtbron. De ingenieurs hebben heb hun keuze weloverwogen, maar fiscaal is dit bij ons ongunstig.

 

Idem bij de diesels. Terwijl een 1.6 met 105 of 115 pk eerder de norm is in deze categorie, biedt Mazda een 2.2 met 150 pk. Met knappe cijfers trouwens: 390 Nm koppel en een gemiddeld normverbruik van 3,9 l/100 km met een uitstoot van 104 g/km. Daarmee kan hij zich niet meten met de VW Golf BlueMotion, maar qua werkingscomfort is het verschil opmerkelijk. Helaas is deze nieuwe 2.2 fiscaal niet verleidelijk.

 

Onderweg

Tijd voor het meest passionele moment van deze presentatie: achter het stuur kruipen van de preproductieversies van de Mazda3 die de Japanse constructeur heeft meegenomen naar Frankfurt. Het mag dan een preproductie zijn, deze modellen waren als zeer goed afgewerkt, een indruk die achter het stuur bevestigd werd. De veeleisende ingenieurs lieten ons nog niet kennismaken met het infotainmentsysteem, dat naar hun smaak nog niet helemaal perfect was. Het mooie scherm ‘op’ de boordplank bleef dus zwart en onbeweeglijk. De frustratie begint al wanneer we wanhopig zoeken naar de hoogteverstelling van het head-upscherm, dat blijkbaar is afgesteld voor kleine Japanners en geregeld wordt via het infotainmentsysteem. Gelukkig kunnen we genieten van het uitstekende weggedrag van de 3, een grote kwaliteit.

 

Mooi en goed

 

Neutraal, levendig en precies. Het is echt leuk om deze 3 te besturen, een plezier dat nog versterkt wordt door de 150 paarden en het alom aanwezige koppel. De auto reageert erg snel op het gaspedaal, ook al omdat het koetswerk van deze derde generatie goed 70 kg minder weegt. Je verveelt je niet in deze Mazda3, die vrij is van koetswerkbewegingen en rolneigingen.

 

De goed getekende zetels dragen bij tot het comfort, dat verbazend goed is ondanks de 18-duimsvelgen met 45-profiel van onze testauto. De dynamische balans van deze 3 is dus zeer geslaagd. De afwerking leek al onberispelijk op onze preseriemodellen: geen enkel geluid verstoorde het plaatje.

 

Voor de volledigheid hebben we ook de 1.5 benzine getest. Die speelt meer dan een figurantenrol met eervolle prestaties, maar vraagt dat je wat hoger in de toeren klimt, zoals vroeger. Een gewoonte die verdwenen is door de turbodiesels en de nieuwe kleine benzineblokken met drukvoeding. Positief is dat een atmosferische motor doorgaans eenvoudiger, lichter en minder duur is.