AMG wordt historisch gezien geassocieerd met ronkende, explosieve en monsterlijke verbrandingsmotoren die brave Mercedes-modellen vooruit katapulteren. Om de overgang te verzekeren tussen zijn klassieke modellen en zijn nieuwe, volledig elektrische modellen, ontwikkelde het huis uit Affalterbach het concept van de ‘high-performance’ hybride. De meest explosieve versie van de nieuwste generatie van de C-Klasse, die 63 S E performance gedoopt wordt, neemt dus genoegen met een ‘kleine’ 2 liter viercilinder met een elektrische turbo. Daarbovenop wordt hij ook nog eens gekoppeld aan een elektromotor op de achteras, wat zorgt voor een totaalvermogen van… 680 pk en 1.020 Nm koppel! Als je liever een conventionele verbrandingsmotor wil, dan kan je kiezen voor de C-Klasse in 43 AMG-uitvoering met een vermogen van 421 pk. Maar ook die pk’s komen uit een viercilinder. Tijden veranderen...
Design Mercedes undefined
Deze nieuwe generatie van de C-Klasse AMG biedt je de keuze uit een berline- of een breakkoetswerk. In beide gevallen wordt het plaatstaal uitvoerig aangepast door AMG. Dat spierballengerol zorgt voor toegenomen buitenafmetingen in vergelijking met de Mercedes-Benz C-Klasse met hetzelfde koetswerk. In de lengte groeien de berline en de break met 8,3 cm. Maar het is vooral de voortrein die in de breedte toeneemt en bijdraagt tot een grotere totaalbreedte (+7,6 cm) ter hoogte van de gespierde wielkasten. Al bij de eerste oogopslag weet je dat het er sportief aan toe zal gaan...
In het oog springende sportiviteit
Andere elementen die in het oog zullen springen bij specialisten: de smalle luchtuitlaat die in het midden van de motorkap gekerfd is, zijdelingse kiewen, twee dubbele trapeziumvormige uitlaten of nog een vette diffuser achteraan. De C 63 S E Performance laat zelfs geparkeerd duidelijk blijken waar het hem om te doen is...
Beleving Mercedes undefined
Om zijn elektrische gedeelte van ionen te voorzien, heeft de C 63 S E Performance een ‘kleine’ 400 volt batterij aan boord. Klein, dat slaat eerder op de stockagecapaciteit van 6,1 kWh, tegen 25,4 kWh voor de plug-in hybride varianten van de C-Klasse Berline en C-Klasse break. Wat de letterlijke omvang betreft, is het eerder omgekeerd! Het achterin ingebouwde geëlektrificeerde gedeelte van deze C-Klasse AMG slokt immers een indrukwekkend deel van het koffervolume op. De 150 kW/204 pk sterke elektromotor krijgt een plek op de achteras, samen met een tweetraps versnellingsbak en een elektronisch sperdifferentieel.
De 400 volt batterij krijgt dan weer een plak bovenop dat geheel. Resultaat: de break is niet echt een break meer, met een gekortwiekte koffer (320 liter tegen 490 liter voor de C-Klasse break met verbrandingsmotor) en een beperkte kofferbodem. De Berline moet dan weer genoegen nemen met een koffervolume van amper… 280 liter (tegen 455 liter), of zoveel als in een stadswagen!
Voor de rest behoudt de C-Klasse AMG de mooie interieurruimte, vooruitstrevende infotainmentsysteem en de verzorgde afwerking van de W206-generatie. Uiteraard krijgen de AMG-versies een aantal bijzondere details, zoals mooi ogende en goed ondersteunende kuipzetels en specifieke menu’s in het MBUX infotainmentsysteem en het head-up display (zoals bijvoorbeeld de ‘Supersport’- en ‘Race’-modi).
We zien ook een AMG-stuur met ronde draaiknoppen die zo kenmerkend geworden zijn voor de sportieve modellen van het Duitse huis. Maar toch vraagt het hier, gezien het indrukwekkende aantal rijmodi dat voorzien is (8 in het totaal, met de toevoeging van de rijmodi die samenhangen met het plug-in hybride gedeelte), de nodige draaibewegingen aan die knoppen om de gewenste modus te vinden tussen ‘Electric’, ‘Comfort’, ‘Battery Hold’, ‘Sport’, ‘Sport+’, ‘RACE’, ‘Slippery road’ en ‘Individual’. We hebben al praktischer geweten...