De in 2022 gelanceerde 8ste generatie van de SL kreeg de stempel ‘Mercedes-AMG’. De meest recente uitvoering van de legendarische roadster werd immers ontwikkeld door de sportieve afdeling van het merk met de ster. Als ‘dakloze’ variant van de AMG GT kan de luxueuze roadster dus ook zijn tanden tonen als dat moet. Maar zijn positionering als ‘Grand Tourer’ zorgt ervoor dat hij zich ook perfect leent voor ontspannen uitstapjes. Wat het tempo ook is, dit zijn 5 kwaliteiten die we erg konden appreciëren tijdens het rijden met de SL.

Advertentie
Advertentie

1. Zijn motoren

Advertentie
Advertentie

Nu de afdeling in Affalterbach de plak zwaaide bij de ontwikkeling, waren de verwachtingen hooggespannen. En gelukkig worden we niet teleurgesteld. Het motorenpalet van de SL weet te overtuigen. Centraal in het aanbod zit de 4 liter V8 biturbo van AMG, die ofwel 476 pk levert (55 4MATIC+) ofwel 585 pk (63 4MATIC+). Het blok zorgt voor explosieve prestaties, maar heeft vooral ook bakken karakter en een leuke sound dankzij een instelbare uitlaat die bij tijd en stond duidelijk van zich durft laten horen. Maar de SL is ook verkrijgbaar in twee andere, compleet verschillende versies. Zo kan je hem bestellen met één van de meest gesofisticeerde viercilinders die je vandaag kan vinden. De 2.0 liter turbo levert niet minder dan 421 pk (43 AMG). Hij wordt geleverd met achterwielaandrijving, wat het totaalgewicht van de SL beperkt tot 1.810 kg. Aan het andere uiteinde van het spectrum vind je de plug-in hybride 63 SE Performance-variant van de SL. Deze geëlektrificeerde versie levert een vermogen tot maar liefst… 816 pk! Anderzijds loopt het gewicht in die combinatie op tot 2.195 kg.

2. Zijn nekverwarming

Welke motorversie je ook kiest, je zal in elk geval de nekverwarming appreciëren die in de hoofdsteunen van de voorzetels verwerkt zitten. De Mercedes-AMG SL is dan ook het leukst met het dak neergeklapt, en zo hebben we dan ook zoveel mogelijk gereden wanneer het droog was, zelfs bij wat lagere temperaturen. De nekverwarming in de voorzetels en het windscherm zorgen er immers voor dat je in open lucht kan rijden zonder de kou te moeten trotseren. De knop waarmee je alle vier de zijramen tegelijkertijd kan sluiten met één druk is ook ideaal om het thermische comfort te verbeteren tijdens snellere ritten. In dorpjes gaan de vier ramen naar beneden, en wanneer je terug op grotere wegen komt, gaan ze alle vier met één druk op de knop terug omhoog.

3. Zijn zitjes achterin

Advertentie
Advertentie

In tegenstelling tot de vorige generaties van de SL, die nochtans niet echt klein te noemen waren, is deze 8ste generatie geen strikte tweezitter. We kunnen de twee zitjes achterin best appreciëren. Je moet natuurlijk geen wonderen verwachten: de beenruimte is beperkt en de rugleuning is eerder recht. Maar om met de kinderen op pad te gaan of voor occasioneel gebruik zijn ze best praktisch. Het zorgt er in elk geval voor dat je je mooie SL niet in de garage moet laten staan en de gezinswagen moet nemen om op restaurant te gaan of de kinderen op school af te zetten.

4. Zijn drielagige dak

Advertentie
Advertentie

Nog een aangename eigenschap van deze Mercedes-AMG SL zit hem in het dak. Dat bestaat niet langer uit wegklapbare harde panelen. Neen, de SL krijgt opnieuw een stoffen dak, net zoals zijn illustere voorvaderen. Voor het design van het model is dat een goede zaak, met een elegantere achtersteven tot gevolg. En het stoffen dak zorgt ook voor een lager gewicht en een lager zwaartepunt (de kap is 21 kg lichter dan het metalen klapdak van de vorige generatie). Bovendien wordt de stof in een Z-vorm opgeplooid, zodat er niet al te veel koffervolume verloren gaat. De koffer blijft dan ook groot genoeg voor bagage wanneer je er met twee op uit trekt. Tot slot kan je de kap openen of sluiten aan snelheden tot 60 km/u.

Kers op de taart: het ontwerp met drie lagen zorgt voor een uitstekende isolatie, zowel wat het geluid betreft als het thermisch comfort.

5. Zijn kantelbare scherm

We sluiten af met een snufje dat liefhebbers van technologie zullen waarderen: de MBUX-interface van Mercedes. Het merk noemt de bestuurderspost van zijn SL ‘hyperanaloog’, met een volledige uitrusting, configureerbare layout en een goede ergonomie. Leuk detail: het centrale aanraakscherm in portret-layout is gemonteerd op een gemotoriseerd systeem. Om hinderlijke reflecties te vermijden, kan het in functie van de stand van de zon elektrisch versteld worden wanneer de kap open is, en dat in een hoek tussen de 12 en 32 graden.