Sébastien Vanhouche

1 AUG 2024

Test: Mercedes E‑Klasse Break PHEV, nog steeds een referentie?

De Mercedes E-Klasse Break is altijd al een referentie geweest in zijn segment. Maar is dat anno 2024 nog het geval met de grote batterij van de PHEV-motorisaties aan boord?

"De Mercedes E-Klasse Break PHEV is een grote, (zeer) comfortabele reisbreak met een indrukwekkend elektrisch rijbereik, maar hij moet compromissen maken."

Sinds zijn officiële verschijning in het Mercedes-gamma in 1993, is de E-Klasse altijd geëvolueerd zonder aan zijn fundamenten te raken. Toch niet aan de fundamenten van zijn design, want qua technologie is het een ander verhaal! En met deze zesde generatie doet Mercedes het nog een keer. Het is nog steeds overduidelijk een E-Klasse, maar dan meer verlicht en geëlektrificeerd dan ooit.

Advertentie
Advertentie

Design

Design met een lichtgevend randje

Bij de overgang van generatie W213 naar de huidige W214 heeft Mercedes gekozen voor een eerder subtiele evolutie wat betreft het design van zijn E-Klasse. De Duitser neemt namelijk nog steeds de klassieke vorm aan van een drievolumeberline of een break van 4,949 m lang, 1,88 m breed en 1,469 m hoog. Waar de Duitse constructeur met de ster echter wel veel werk in heeft gestoken, is de verlichting! De grote reisberline en -break krijgen namelijk een dubbele lichtsignatuur vooraan die doet denken aan de gescheiden koplampen van zijn illustere voorgangers. De achterlichten tonen zelfs sterren om je ook in het donker duidelijk te maken dat het om een Mercedes gaat. Optioneel kan de E-Klasse zelfs genieten van een verlichte omranding voor de grille!

In het interieur is het een beetje hetzelfde verhaal. De materialen en afwerking zijn een Mercedes waardig, maar het merk lijkt vooral zijn best te hebben gedaan met de sfeerverlichting in de E-Klasse. In het donker zorgen al deze gekleurde LED-lichtjes zelfs voor een heus lichtspel! We stellen ons bijna de vraag of Mercedes niet wat te ver is gegaan op dit vlak…

 

Beleving

Grote schermen, kleine koffer

Naast al deze LED’jes aan boord, heeft Mercedes het dashboard van zijn reisbreak ook bezaaid met displays. Voor de bestuurder zit een digitaal instrumentenpaneel van 12,3 inch, waarop je (optioneel) ook de informatie in 3D kan weergeven. Centraal bedraagt de diagonaal van het infotainmentscherm zelfs 14,4 inch. Naast de mogelijkheid om draadloos te verbinden met Android Auto en Apple CarPlay, omvat het centrale display ook logisch ingedeelde menu’s en grote ‘knoppen’ die het gemakkelijk maken in gebruik. Bovendien zijn de belangrijkste functies van de klimaatcontrole permanent aanwezig onderaan het centrale scherm, ongeacht de weergave. Een pluim voor Mercedes.

Maar dat is nog niet alles, want ook de passagier kan naar zijn eigen, derde scherm van 12,3 inch kijken, al is dit ook een optie. Daarop kan je zelfs tijdens het rijden naar video’s kijken dankzij een visuele behandeling die de weergave van het scherm onzichtbaar maakt voor de bestuurder. Knap gedaan. In totaal kan de Mercedes E-Klasse daarmee rekenen op bijna 40 inch aan schermen! En dat is nog zonder het head-up display van 25 inch gerekend. Toch als je alle hokjes aanvinkt op de configurator van het merk…

De Mercedes E-Klasse Break staat op een wielbasis van 2,961 m, waarmee hij meer dan voldoende ruimte schept om met 4 volwassenen (zeer) comfortabel te kunnen reizen. Ze mogen echter niet te veel bagage meenemen als je de Duitse break hebt gekozen als plug-inhybride. Het koffervolume van de Mercedes E-Klasse Break PHEV is namelijk maar 460 tot 1.675 liter groot. Dat is 155 liter minder dan in de versies met enkel een verbrandingsmotor! De schuld ligt natuurlijk bij zijn enorme batterij die onder de koffervloer zit geïnstalleerd, waardoor er enkele centimeters in de hoogte moesten worden opgeofferd. Alles wat je dus niet netjes opbergt of vastlegt in de koffer tijdens het rijden, ligt dan ook op de grond wanneer je de kofferklep opendoet. En aangezien het een plug-inhybride is met een verbrandingsmotor onder de motorkap, is de koffer ook de enige plek waar je de laadkabels in kan opbergen. Niet erg handig, zeker voor een break van dit formaat!

Advertentie
Advertentie

Rijervaring

Groot elektrisch rijbereik…

Mercedes biedt al enkele jaren meerdere plug-inhybride aandrijflijnen aan, en dat is met de nieuwste E-Klasse Break niet anders: je hebt de keuze tussen de E 300 e en de E 300 de. Die eerste maakt gebruik van een 2 liter-viercilinder op benzine. Eenmaal gekoppeld aan de elektromotor van 95 kW (129 pk) en 440 Nm, ontwikkelt deze plug-inhybride combinatie een totaal van 230 kW (313 pk) en 550 Nm koppel. Daarmee weet de E-Klasse in 6,5 seconden van 0 naar 100 km/u te sprinten, voor een topsnelheid van 227 km/u.

De E 300 de heeft ook een 2 liter-viercilinder, maar dan op diesel. Ook deze combinatie haalt een piekvermogen van 230 kW (313 pk), maar het piekkoppel ligt wel hoger: 700 Nm. De 0-100 km/u duurt in dit geval 6,6 seconden, de topsnelheid van de dieselhybride bedraagt 225 km/u. Beide motorisaties krijgen standaard een 9-trapsautomaat, maar enkel de E 300 de kan genieten van 4Matic-vierwielaandrijving.

Of je nu voor een plug-inhybride op benzine of diesel hebt gekozen, de Mercedes E-Klasse Break PHEV wordt altijd uitgerust met een batterij van 25,4 kWh, waarvan iets minder dan 20 kWh bruikbaar is. Daarmee moet de grote break een volledig elektrische autonomie van meer dan 100 km kunnen halen. Een actieradius waarmee je ook in de praktijk kan flirten, op voorwaarde dat je héél goed anticipeert en een héél lichte rechtervoet hebt. De Duitse break kan wel, tegen betaling, snelladen tot 55 kW om de batterij in slechts een halfuur weer bij te laden.

… tegen een prijs

Onderweg verrast de Mercedes E-Klasse Break PHEV niet, maar dat is zeker geen slecht nieuws. Hij plaatst zich daarmee namelijk perfect in het gamma van het Duitse merk. Qua comfort scoort hij beter dan een C-Klasse, maar nog net iets minder goed dan het vlaggenschip, de S-Klasse. Qua dynamiek geldt echter het omgekeerde: daar is de E-Klasse beter dan de S, maar iets minder goed dan de C. Wat niet wil zeggen dat hij vrij is van fouten, zeker als je met de plug-inhybride onderweg bent.

Ondanks de hulp van zijn krachtige elektromotor, kan de reactiesnelheid van zijn versnellingsbak beter. De E-Klasse is extreem stil aan boord, vooral wanneer je elektrisch rijdt, maar de oorverdovende stilte aan boord wordt wel verstoord wanneer de verbrandingsmotor in leven wordt geroepen. Zijn viercilinder maakt namelijk nogal wat lawaai wanneer hij wakker wordt. Een niet al te hoogwaardig klinkend geluid, en dat geldt zowel voor de benzine- als voor de dieselmotor. Tenslotte maakt zijn grote batterij de E-Klasse PHEV ook meer dan 300 kilo zwaarder dan een gewone, niet-geëlektrificeerde viercilinder. Daarmee flirt de grote break met een leeggewicht van 2,2 ton, en dat voel je zowel in de bochten als tijdens het remmen.

 

Prijs

De Belgische prijzen van de Mercedes E-Klasse Break PHEV beginnen in 2024 vanaf 76.230 euro op benzine (E 300 e) en vanaf 78.166 euro op diesel (E 300 de). Prijzen waarbij de opties natuurlijk nog niet zijn inbegrepen! En zoals steeds bij het Duitse merk, is de optielijst zeer lang. Meesturende achterwielen, Superscreen, een AMG-pakket, luchtvering en een Burmester-surroundsysteem kunnen de factuur van de Duitse gemakkelijk doen oplopen tot boven de 100.000 euro. Dat doet pijn, zeker voor een auto met ‘maar’ een viercilinder onder de kap…

Verdict

Is de Mercedes E-Klasse Break PHEV nog steeds de referentie in zijn segment? Een vraag die, helaas voor de E-Klasse, misschien nog nooit zo moeilijk is geweest om te beantwoorden. Daarvoor zouden we hem rechtstreeks moeten vergelijken met zijn eeuwige rivaal, de BMW 5 Reeks Touring, maar ook met de aanstaande nieuwe generatie Audi A7, die op het punt staat onthuld te worden. Toch is het nog steeds een grote, (zeer) comfortabele reisbreak met een indrukwekkende elektrische autonomie. Hij is echter niet zonder compromissen. Zijn grote batterij maakt zijn koffer een stuk minder praktisch en voegt ook heel wat gewicht toe. Aan jou om te beslissen of je daarmee kan leven…

Ontdek meer inzichten
Mercedes Arrow-icon
Advertentie
Advertentie