Sinds zijn officiële verschijning in het Mercedes-gamma in 1993, is de E-Klasse altijd geëvolueerd zonder aan zijn fundamenten te raken. Toch niet aan de fundamenten van zijn design, want qua technologie is het een ander verhaal! En met deze zesde generatie doet Mercedes het nog een keer. Het is nog steeds overduidelijk een E-Klasse, maar dan meer verlicht en geëlektrificeerd dan ooit.
Design Mercedes undefined
Design met een lichtgevend randje
Bij de overgang van generatie W213 naar de huidige W214 heeft Mercedes gekozen voor een eerder subtiele evolutie wat betreft het design van zijn E-Klasse. De Duitser neemt namelijk nog steeds de klassieke vorm aan van een drievolumeberline of een break van 4,949 m lang, 1,88 m breed en 1,469 m hoog. Waar de Duitse constructeur met de ster echter wel veel werk in heeft gestoken, is de verlichting! De grote reisberline en -break krijgen namelijk een dubbele lichtsignatuur vooraan die doet denken aan de gescheiden koplampen van zijn illustere voorgangers. De achterlichten tonen zelfs sterren om je ook in het donker duidelijk te maken dat het om een Mercedes gaat. Optioneel kan de E-Klasse zelfs genieten van een verlichte omranding voor de grille!
In het interieur is het een beetje hetzelfde verhaal. De materialen en afwerking zijn een Mercedes waardig, maar het merk lijkt vooral zijn best te hebben gedaan met de sfeerverlichting in de E-Klasse. In het donker zorgen al deze gekleurde LED-lichtjes zelfs voor een heus lichtspel! We stellen ons bijna de vraag of Mercedes niet wat te ver is gegaan op dit vlak…
Beleving Mercedes undefined
Grote schermen, kleine koffer
Naast al deze LED’jes aan boord, heeft Mercedes het dashboard van zijn reisbreak ook bezaaid met displays. Voor de bestuurder zit een digitaal instrumentenpaneel van 12,3 inch, waarop je (optioneel) ook de informatie in 3D kan weergeven. Centraal bedraagt de diagonaal van het infotainmentscherm zelfs 14,4 inch. Naast de mogelijkheid om draadloos te verbinden met Android Auto en Apple CarPlay, omvat het centrale display ook logisch ingedeelde menu’s en grote ‘knoppen’ die het gemakkelijk maken in gebruik. Bovendien zijn de belangrijkste functies van de klimaatcontrole permanent aanwezig onderaan het centrale scherm, ongeacht de weergave. Een pluim voor Mercedes.
Maar dat is nog niet alles, want ook de passagier kan naar zijn eigen, derde scherm van 12,3 inch kijken, al is dit ook een optie. Daarop kan je zelfs tijdens het rijden naar video’s kijken dankzij een visuele behandeling die de weergave van het scherm onzichtbaar maakt voor de bestuurder. Knap gedaan. In totaal kan de Mercedes E-Klasse daarmee rekenen op bijna 40 inch aan schermen! En dat is nog zonder het head-up display van 25 inch gerekend. Toch als je alle hokjes aanvinkt op de configurator van het merk…
De Mercedes E-Klasse Break staat op een wielbasis van 2,961 m, waarmee hij meer dan voldoende ruimte schept om met 4 volwassenen (zeer) comfortabel te kunnen reizen. Ze mogen echter niet te veel bagage meenemen als je de Duitse break hebt gekozen als plug-inhybride. Het koffervolume van de Mercedes E-Klasse Break PHEV is namelijk maar 460 tot 1.675 liter groot. Dat is 155 liter minder dan in de versies met enkel een verbrandingsmotor! De schuld ligt natuurlijk bij zijn enorme batterij die onder de koffervloer zit geïnstalleerd, waardoor er enkele centimeters in de hoogte moesten worden opgeofferd. Alles wat je dus niet netjes opbergt of vastlegt in de koffer tijdens het rijden, ligt dan ook op de grond wanneer je de kofferklep opendoet. En aangezien het een plug-inhybride is met een verbrandingsmotor onder de motorkap, is de koffer ook de enige plek waar je de laadkabels in kan opbergen. Niet erg handig, zeker voor een break van dit formaat!