De Mercedes V-Klasse is zonder twijfel een van de meest luxueuze en comfortabele modellen in zijn categorie. Zeker sinds de derde generatie vorig jaar een grondige facelift kreeg. Het model blinkt uit in tal van opzichten, maar dat betekent niet dat hij helemaal vrij is van minpunten…
Sterktes:
1. Zijn verfijning
De Mercedes V-Klasse is meer premium dan ooit dankzij een exterieurdesign dat volledig past bij het prestigieuze logo op de neus. Net als de meest luxueuze modellen van het Duitse merk kan hij zelfs worden uitgerust met een optioneel verlichte grille. En ook het interieur stelt niet teleur. Het combineert hoogwaardige materialen en een onberispelijke afwerking met een dashboard dat nu meer lijkt op dat van de andere modellen van de constructeur. De V-Klasse heeft voortaan ook een breed dubbel scherm van 12,3 inch dat draait op de nieuwste versie van het MBUX-systeem. Zonder twijfel, de V-Klasse is een echte Mercedes.



2. Zijn veelzijdigheid
Mercedes biedt de V-Klasse aan in drie verschillende lengtes: compact, lang en extra lang, met respectievelijke lengtes van 4,90 m, 5,14 m en 5,37 m. De eerste twee hebben een wielbasis van 3,2 m, terwijl de grootste variant een wielbasis van 3,43 m heeft. In elk geval biedt de Duitse MPV probleemloos plaats aan maximaal acht volwassen inzittenden. De bagageruimte varieert van 610 liter tot meer dan 5.000 liter bij de extra lange versie, afhankelijk van het aantal gemonteerde stoelen. Alle achterzetels kunnen namelijk volledig worden verwijderd, wat resulteert in een gigantische laadruimte met een volledig vlakke vloer. En de kers op de taart: de achterruit kan afzonderlijk worden geopend voor een gemakkelijke toegang tot de koffer.



3. Zijn brede motorenaanbod
De Mercedes V-Klasse is beschikbaar met zowel benzine- als dieselmotoren. In alle gevallen gaat het om 2.0-liter viercilinder turbomotoren met vermogens van 120 kW (163 pk) en 350 Nm tot 174 kW (237 pk) en 500 Nm koppel. Deze motoren zorgen voor een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 11 tot 7,9 seconden, afhankelijk van het vermogensniveau. De topsnelheid varieert tussen 195 en 220 km/u. Alle motoren drijven standaard de achterwielen aan via een 9-trapsautomaat. De diesels kunnen optioneel worden uitgerust met permanente vierwielaandrijving. Maar er is nog meer! De Duitse personenbus is ook verkrijgbaar in een volledig elektrische versie, de EQV. Het enige wat nog ontbreekt in het aanbod, is een plug-in hybride versie.

Zwaktes:
1. Zijn omvang
Met lengtes van 4,90 m, 5,14 m of 5,37 m, een breedte van 1,928 m en een hoogte van 1,9 m is de Mercedes V-Klasse bepaald geen compacte wagen. Hij maakt indruk op de weg, maar vraagt ook om oplettendheid en soms een flinke dosis stuurmanskunst om correct gemanoeuvreerd te worden. Niet alle parkeerplaatsen, vooral in ondergrondse garages of met meerdere verdiepingen, zijn geschikt voor dit busje…

2. Zijn dynamiek
De Mercedes V-Klasse biedt zonder twijfel veel comfort, vooral wanneer hij is uitgerust met de optionele luchtvering. Hij is ook behoorlijk dynamisch voor een MPV. Toch deelt hij zijn technische basis met een bestelwagen, ondanks zijn premium uitstraling en Mercedes-badge. Dit resulteert in merkbare rolneigingen en een vooras die soms zijn grip verliest. Bovendien kan de dieselmotor onder belasting nogal luidruchtig en rauw klinken. Zonde.

3. Zijn hoge prijzen
In totaal biedt Mercedes maar liefst 56 verschillende configuraties aan van de nieuwe V-Klasse, als je alle lengtes, motoren, transmissies en afwerkingen optelt. Dit leidt tot prijzen die variëren van 64.674 euro tot 103.477 euro inclusief btw! Deze toch al aanzienlijke bedragen kan je echter nog verder doen oplopen met opties en accessoires. Wie in de configurator van het merk duikt, kan een V-Klasse samenstellen die qua prijs in de buurt komt van een S-Klasse Limousine… Hoe premium, praktisch en luxueus de Mercedes V-Klasse ook is, goedkoop is hij zeker niet.