In 2020 maakte MG zijn comeback in België met één enkel model: de volledig elektrische MG ZS. Sindsdien heeft het Chinees-Britse merk zijn aanbod aanzienlijk uitgebreid, net als zijn marktaandeel. Ondertussen heeft de ZS verschillende updates gekregen: eerst een facelift en daarna de introductie van benzinemotoren. Nu is het tijd voor een compleet nieuwe generatie én een nieuw type motorisering: full hybrid. De belofte? Een officieel verbruik van slechts 5 l/100 km, zonder opladen. Maar hoe presteert hij in werkelijkheid na een week testen? Lees verder voor het antwoord.
Geavanceerde specificaties
Onder de motorkap van deze MG ZS vinden we dezelfde hybride aandrijflijn die eerder debuteerde in de MG3. Deze combineert een 1,5-liter benzinemotor met 102 pk en een elektromotor van 136 pk, goed voor een gecombineerd vermogen van 197 pk. Dankzij een relatief grote batterij van 1,83 kWh kan de MG ZS regelmatig volledig elektrisch rijden. Dit draagt bij aan een lager verbruik. Bovendien zorgt het gecombineerde vermogen ervoor dat hij van 0 naar 100 km/u accelereert in slechts 8,7 seconden, terwijl tussensprints van 80 naar 120 km/u slechts 7,2 seconden duren.
Veelbelovend
Bij de recent geteste MG3 Hybrid+ werd een officieel verbruik van 4,4 l/100 km behaald, wat meerdere keren werd bevestigd in de praktijk. Uiteindelijk kwam het gemiddelde verbruik na een week testen uit op 4,7 l/100 km. De grotere MG ZS moet echter rekening houden met een hoger gewicht en een minder gunstige aerodynamica. Een even goede score halen, is dus niet realistisch. Toch weet de MG ZS Hybrid+, ondanks zijn lengte van 4,43 meter en bijna 200 pk aan vermogen, een officieel verbruik van slechts 5,0 l/100 km te realiseren volgens de WLTP-cyclus, met een CO₂-uitstoot van 113 g/km.
Redelijk op de snelweg
Tijdens een eerste korte rit, bijna volledig op de snelweg, noteerden we een gemiddeld verbruik van 6,7 l/100 km. Dit hogere verbruik is te wijten aan een koude motor en een constante hoge snelheid, waarbij de hybride aandrijving minder effciënt is. Bij langere snelwegritten wisten we echter een betere score van 5,8 l/100 km te bereiken. Een meer bevredigend resultaat voor deze MG ZS Hybrid+.
Uitstekend op binnenwegen
Op trajecten over binnenwegen kon de hybride aandrijflijn optimaal benut worden. Dit resulteerde in een indrukwekkend laag verbruik van slechts 5,1 l/100 km. Net als bij een elektrische auto kan het regeneratieve remsysteem ingesteld worden op drie niveaus, via het centrale scherm of een handige sneltoets op het stuur.
Conclusie
Na enkele honderden kilometers op diverse soorten wegen gaf de boordcomputer van de MG ZS Hybrid+ een gemiddeld verbruik van 5,7 l/100 km aan. Dat is slechts een fractie meer dan de officiële waarde en ongeveer 1 l/100 km meer dan de kleinere MG3 Hybrid+ onder vergelijkbare omstandigheden. Deze resultaten zijn logisch en bevestigen de indrukwekkende efficiëntie van de Hybrid+ aandrijflijn.