Lancia heeft in 2024 zijn comeback gemaakt met de nieuwe Ypsilon, een modieuze stadswagen op dezelfde basis als de Peugeot 208 en Opel Corsa. Mini heeft dan weer zijn volledige gamma vernieuwd, inclusief de iconische Cooper, die net als de Ypsilon op benzine of volledig elektrisch verkrijgbaar is. Met welke van deze hippe modellen kom je het best voor de dag?

Advertentie
Advertentie

Design: Lancia wint aan de buitenkant, Mini vanbinnen

Dat de Lancia Ypsilon zijn basis deelt met de minder ‘premium’ stadswagens van Stellantis, zie je enkel als je hem in profiel bekijkt. De neus en de achterkant van de Italiaanse zijn volledig nieuw en bijzonder origineel getekend, met de T-vormige lichtsignatuur vooraan en de ronde, Stratos-achtige lichtblokken achteraan. De nieuwe generatie Mini’s oogt moderner dankzij zuivere lijnen en de nieuwe, driehoekige achterlichten, maar echt origineel durven we het ontwerp niet meer noemen.

Aan boord liggen de zaken echter anders. Waar Lancia kiest voor een herwerkt dashboard van zijn Peugeot/Opel-broertjes, met als grootste originaliteit het kleine tafeltje op de middenconsole, is Mini voor een volledig nieuw ontwerp gegaan. Een ontwerp dat soms iets té ver gaat in zijn minimalisme, waarbij nu werkelijk alles via het centrale display geregeld moet worden, maar het ziet er wel leuk uit! De Lancia maakt zijn achterstand nog deels goed dankzij zijn originele fluwelen zetelbekleding op de topversies.

Advertentie
Advertentie

Motoren: meer keuze bij Mini

Zowel de Lancia Ypsilon 2024 en nieuwe Mini Cooper zijn beschikbaar met de keuze tussen benzinemotoren en volledig elektrische aandrijflijnen. Bij Lancia is de keuze echter beperkt tot een mildhybride 1.,2 liter-direcilinder van 100 pk of een elektromotor van 156 pk. Vanaf 2025 is er ook een sportieve HF-versie van 240 pk, maar die is altijd elektrisch. De nieuwe Mini Cooper is dan weer verkrijgbaar met drie benzinemotoren (156 tot 231 pk) én drie elektromotoren (184 tot 258 pk), met bij de elektrische versies ook twee batterijgroottes, afhankelijk van de motorisatie.

Qua autonomie ontlopen de elektrische Ypsilon en Mini elkaar nauwelijks: tot 403 km voor de Ypsilon, of tot 400 km voor de Mini Cooper SE.

Rijgedrag: Mini is leuker, Lancia iets comfortabeler

Of hij nu op benzine of op batterijen rijdt: Mini belooft het typische ‘kartgevoel’ aan zijn klanten wanneer ze achter het stuur kruipen van de nieuwe Cooper. En dat is niet gelogen: zelfs met een zwaar accupakket aan boord valt er nog heel wat rijplezier te beleven in de Brits/Duitse stadswagen! Dankzij John Cooper Works-versies die in 6 seconden of minder naar 100 km/u kunnen sprinten, worden ook liefhebbers van sportieve prestaties op hun wenken bediend. De Lancia Ypsilon kan daar niet veel tegen inbrengen: hoewel hij perfect stabiel op de weg ligt, is hij duidelijk iets meer gericht op comfort dan op rijplezier. Als dat eerder je ding is, kan je dus zonder zorgen voor de Italiaan kiezen.

Advertentie
Advertentie

Praktisch: Ypsilon duidelijk in het voordeel

De Mini Cooper wordt generatie na generatie groter, maar wat blijft, zijn zijn matige praktische eigenschappen. Op de achterbank heb je dus weinig te zoeken, zeker als je voor de 3-deurs kiest (een elektrische 5-deurs is er trouwens niet). En ook de koffer is minuscuul: amper 210 liter! Hier slaat de Lancia Ypsilon terug, met zijn polyvalente basis die hem niet enkel meer interieurruimte oplevert, maar ook een veel grotere koffer: 352 liter. Bovendien krijg je altijd 5 deuren, ongeacht de versie die je kiest.

Advertentie
Advertentie

Prijs: Lancia is goedkoper, zeker na opties

Hoewel Lancia zich als een premium merk wil opstellen, zijn de prijzen nog steeds duidelijk lager dan bij Mini. De goedkoopste Ypsilon is de jouwe vanaf 24.000 euro, de elektrische Ypsilon is er vanaf 34.500 euro en zelfs de quasi volledig uitgeruste Edizione Limitata Cassina kost maar 39.500 euro. De nieuwe Mini Cooper 2024 is er vanaf 27.600 euro op benzine (Cooper C) of vanaf 30.500 euro als elektrisch model (Cooper E), maar de prijzen lopen al snel op tot boven de 40.000 euro, zeker als je de optielijst aanspreekt. Een volledig uitgeruste Mini John Cooper Works Electric kost in totaal 46.300 euro! De kans is wel groot dat de Mini meer van zijn restwaarde behoudt op de tweedehandsmarkt.

Conclusie: Mini blijft de origineelste

Lancia heeft duidelijk zijn best gedaan om de ‘brave’ basis van de Ypsilon zo goed mogelijk op te fleuren, maar aan de originaliteit van de Mini kunnen de Italianen helaas niet tippen. De Mini biedt meer personalisatiemogelijkheden, rijdt leuker en heeft een breder motorengamma. Maar hij is ook duurder, biedt minder comfort en vooral veel minder ruimte dan de Ypsilon. Vorm volgt functie, of net het omgekeerde? Wij gaan toch voor de Mini. En als ruimte belangrijk is, kunnen we ook nog altijd kijken naar de nieuwe Countryman