Voordat de huidige Toyota GR Supra A90 voorgoed verdwijnt, trakteert Toyota ons op een Final Edition én een vernieuwde Lightweight-versie. Deze modellen markeren een afscheid met het beste van wat de GR Supra te bieden heeft.
De Toyota GR Supra, het eerste model ontwikkeld door Toyota's Gazoo Racing-divisie, nadert het einde van zijn productiecyclus. Als eerbetoon heeft Toyota niet alleen de Lightweight-versie met handgeschakelde versnellingsbak verbeterd, maar ook een compleet nieuwe Final Edition gecreëerd. En Toyota Gazoo Racing heeft duidelijk geen half werk geleverd bij deze ultieme uitvoering.
GR Supra GT4 voor op de weg
De Toyota GR Supra A90 Final Edition brengt de wereld van de racerij naar de openbare weg. Deze versie is uitgerust met een aerodynamische bodykit geïnspireerd op de GR Supra GT4-racewagen. De spoilers en aerodynamische canards aan de voorkant zijn gemaakt van koolstofvezel, net als de nieuwe achtervleugel die met een 'zwanenhals' is gemonteerd, om het belangrijke onderste loopvlak vrij te maken. Binnenin wordt het interieur gedomineerd door Alcantara en sportieve Recaro-kuipstoelen in verschillende kleuren voor de bestuurder en passagier. Alles is ontworpen om het sportieve karakter van deze speciale editie te benadrukken.
70 kW (95 pk) en 70 Nm extra power
Onder de geventileerde motorkap heeft de zescilinder-in-lijn van 3 liter – ontwikkeld door BMW – een upgrade gekregen. Het vermogen stijgt van 250 kW (340 pk) naar 320 kW (435 pk), terwijl het koppel toeneemt van 500 Nm naar 570 Nm. Hierdoor haalt de GR Supra A90 Final Edition een topsnelheid van 270 km/u, 20 km/u meer dan de standaardversie. Deze motor is exclusief gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak. Het geluid van deze krachtbron wordt versterkt door een nieuwe Akrapovič-uitlaat van titanium. Om ervoor te zorgen dat hij zijn prestaties kan blijven leveren, heeft Toyota het koelsysteem van de Final Edition aanzienlijk verbeterd.
De ultieme GR Supra
Om de band tussen circuit en weg verder te versterken, heeft Toyota de GR Supra A90 Final Edition uitgerust met dezelfde KW-schokdempers die ook in de GT4-racewagen worden gebruikt. De wielophanging is aangepast voor grotere camberhoeken, een directere stuurrespons en er is een verbeterd sperdifferentieel om onderstuur te minimaliseren. Het chassis is versterkt met een dwarsbalk in de kofferbak, een aluminium subframe-steun vergelijkbaar met die in de racerij en sterkere stabilisatorstangen. De bredere Michelin Pilot Sport Cup 2-banden – met 10 mm extra breedte – verbergen bovendien een geüpgraded remsysteem. Het is duidelijk dat Toyota geen enkele moeite heeft gespaard om deze versie tot een nieuw hoogtepunt te brengen!
Ook updates voor de GR Supra Lightweight
Naast de ultieme Final Edition heeft Toyota ook de Lightweight-versie van de GR Supra verbeterd. Deze versie profiteert van een aangepaste afstelling voor zijn sperdifferentieel om onderstuur te verminderen, snellere stuurreacties en grotere camberhoeken. Daarnaast beschikt de Lightweight Evo over een vernieuwd remsysteem, een verbeterde ophanging, een verstevigd chassis, een nieuwe koolstofvezel achtervleugel en verbeterde luchtgeleiders bij de voorwielkasten.
Lancering in het voorjaar van 2025
Van de Toyota GR Supra A90 Final Edition zullen slechts 300 exemplaren worden geproduceerd. De Lightweight Evo zal daarentegen niet beperkt zijn in aantal, maar wel in productietijd. Zoals vaak het geval is met Gazoo Racing-modellen, zal je snel moeten zijn als je een exemplaar wilt bemachtige!. De verkoop van de GR Supra A90 Final Edition en de Lightweight Evo in Europa begint in het voorjaar van 2025. Prijzen zijn op dit moment helaas nog niet bekend.