SUV’s liggen onder vuur vanwege hun gewicht, grootte, milieu-impact en het verhoogde risico op ongevallen dat ze met zich meebrengen. Uittredend Brussels minister van Mobiliteit, Elke Van den Brandt, heeft in de onderhandelingen over de vorming van een nieuwe gewestregering maatregelen voorgesteld om de aankoop en het gebruik van SUV’s in Brussel te ontmoedigen.

Advertentie
Advertentie

Niet geschikt voor de stad

De kritiek op SUV’s richt zich op verschillende aspecten. Qua veiligheid vergroten deze modellen, die vaak zwaarder en hoger zijn dan traditionele auto’s, het risico op ernstige verwondingen bij ongevallen, vooral voor voetgangers en fietsers. Volgens een studie van het Vias Institute is het risico op dodelijk letsel voor kwetsbare weggebruikers 50% hoger bij een aanrijding met een voertuig van 1.800 kg in vergelijking met een voertuig van 1.200 kg.

Daarnaast zijn SUV’s door hun omvang problematisch in een stad als Brussel, waar smalle straten en beperkte parkeermogelijkheden voor extra uitdagingen zorgen.

Ook op milieuvlak zijn SUV’s een doorn in het oog. Hun brandstofverbruik en CO₂-uitstoot liggen gemiddeld 20% hoger dan die van lichtere wagens. Zelfs hybride of elektrische SUV’s slagen er niet in om deze zorgen volledig weg te nemen.

Maatregelen om SUV’s te ontmoedigen

In Brussel worden verschillende maatregelen overwogen om het gebruik van SUV’s te beperken. Enkele van deze voorstellen zijn: specifieke belastingen op basis van gewicht of grootte, hogere parkeertarieven of zelfs verboden in bepaalde zones, zoals rond scholen. Parijs is een voorloper op dit gebied en heeft een gedifferentieerd parkeertarief ingevoerd waarbij SUV’s tot wel 18 euro per uur moeten betalen in sommige arrondissementen. Dergelijke maatregelen zouden het Brussels Gewest kunnen inspireren, al is de uitvoering ervan voorlopig nog onduidelijk.

Groeiend succes, groeiende controverse

Ondanks de kritiek blijven SUV’s populair in België. In 2023 waren ze goed voor 53% van de nieuw ingeschreven auto’s, met name compacte of middelgrote modellen zoals de Dacia Duster en de Peugeot 2008. Voorstanders prijzen de veelzijdigheid, het comfort en de toegankelijkheid van deze modellen, vooral voor ouderen en grote gezinnen.

Critici benadrukken echter dat de populariteit van SUV’s een grote hindernis vormt voor de klimaatdoelen en duurzame mobiliteit. Sommigen pleiten zelfs voor een volledig verbod op SUV’s in stedelijke centra, een idee dat weerklank lijkt te vinden bij de groene minister.

Een politiek heet hangijzer

Het voorstel van Elke Van den Brandt verdeelt de politiek. Partijen zoals MR en Les Engagés verzetten zich tegen straffende maatregelen en pleiten voor positieve stimulansen om de keuzes van automobilisten te beïnvloeden. Ze benadrukken het belang van individuele vrijheid en waarschuwen dat strenge beperkingen Brussel zouden kunnen isoleren van de rest van het land.

Het debat blijft open en weerspiegelt de huidige spanningen tussen milieudoelstellingen, veiligheid en praktische behoeften van weggebruikers. Terwijl steeds meer steden naar oplossingen zoeken, blijven SUV’s de wegen domineren en zorgen ze voor een controverse die voorlopig nog niet lijkt te verdwijnen.