Om te vermijden dat het de fouten met de ID-reeks opnieuw maakt, heeft Volkswagen besloten om samen te werken met Rivian voor de ontwikkeling van de volgende generatie van zijn iconische Golf.

Advertentie
Advertentie

De samenwerking tussen de Amerikaanse constructeur Rivian en Volkswagen is van groot belang voor de Duitse constructeur. Volkswagen investeert maar liefst 5,5 miljard euro in een joint venture met Rivian om gebruik te maken van diens expertise op het gebied van elektronische architectuur. Let wel: het gaat hier niet om motoren, batterijen of infotainmentsystemen, maar om de elektronische controle-units (ECU's) die verantwoordelijk zijn voor het functioneren van alle systemen in de auto. Denk hierbij aan rijhulpsystemen, tractiecontrole en zelfs de instellingen van elektrische stoelen. De eerste vrucht van deze samenwerking? De nieuwe, volledig elektrische Golf 9!

Advertentie
Advertentie

“We starten met een iconisch product”

Thomas Schäfer, de CEO van Volkswagen, bevestigde in een interview met Automotive News dat de nieuwe elektronische architectuur in samenwerking met Rivian ontwikkeld wordt. Hij voegde er nog aan toe dat: “We hebben besloten om een 'softwaregedefinieerde auto' te ontwerpen. Dit doen we met Rivian via onze jointventure, waar we de nieuwe elektronische architectuur hebben ontworpen. Maar we wilden dit avontuur beginnen met een iconisch product. Daarom starten we met de Golf.” Schäfer benadrukte ook dat andere merken binnen de Volkswagen-groep, zoals Audi, Porsche en Scout, zullen profiteren van Rivians expertise. De eerste modellen op basis van deze samenwerking worden verwacht in 2027.

Geen elektrische Golf vóór… 2029

Hoewel Rivian binnenkort al samen met Volkswagen aan de slag gaat, zal de volledig elektrische Golf 9 waarschijnlijk pas in 2029 op de markt komen. Dit model wordt gebaseerd op een nieuwe, modulaire architectuur met de naam SSP, die exclusief is ontworpen voor elektrische modellen. Het resultaat? De Golf 9 zal waarschijnlijk naast de huidige Golf 8.5 bestaan, die nog wat langer met verbrandingsmotoren wordt geleverd. De ID.3 zou dan weer verdwijnen na slechts één of twee generaties.

Advertentie
Advertentie