Vroom

5 APR 2024

Test: Nissan Juke 2024, opfriskuur

De Nissan Juke heeft een (zeer) kleine opfriskuur gekregen. Maar naast een nieuwe gele lakkleur is er niet zoveel nieuw aan zijn uiterlijk. Gelukkig is er wel digitaal nieuws te vinden aan boord.

"

De Juke vernieuwt zijn inftoainment voor zijn nieuwe modeljaar, terwijl een opvallend geel kleurtje hem een fris uiterlijk geeft."

De Nissan Juke is een geval apart binnen de bijzondere familie van crossovers en SUV’s. De eerste generatie werd onthuld in 2010 en was daarmee een van de eerste stedelijke avonturiers op hoge pootjes die je kon krijgen. Om hem nog meer te doen opvallen, gaf Nissan hem een rond gezicht met driedubbel gestapelde koplampen. Een stijlkenmerk dat overgenomen werd door de tweede generatie, die we voor het eerst konden ontdekken in 2019 en die in 2022 werd uitgevoerd als hybride. Nu, in 2024, heeft de tweede Juke al vijf jaar op de teller. Hoog tijd dus voor een kleine opfrisbeurt.

Advertentie
Advertentie

Design

Anti-anoniem

We hadden het hierboven niet enkel over de eerste generatie Nissan Juke om een nostalgische snaar te raken. Bij de facelift van de eerste Juke werd zijn kleurenpalet namelijk uitgebreid met een knalgele tint. En nu heeft Nissan dat kunstje nog eens herhaald met de opfrisbeurt voor deze tweede generatie!

Dat is dan ook de grootste stilistische evolutie die modeljaar 2024 krijgt aangeboden. Naast deze nieuwe kleur is het graven in het persbericht om de nieuwigheden te vinden. Daar lezen we dat er ook nieuwe 17- tot 19-inch velgen zijn en een nieuwe N-Sport-uitvoering, anders hadden we deze paragraaf leeg moeten laten. Het kleine SUVeetje behoudt dus zijn ronde snoet, met zijn cirkelvormige koplampen en zijn strakke lijnen. Je houdt ervan of net niet, maar je kan niet zeggen dat de Juke 2024 onopgemerkt gaat in het verkeer...

 

Mag er nog geel zijn?

In het interieur springen de evoluties gelukkig wat meer in het oog. Op het eerste gezicht merken we op dat de Japanners zich niet hebben ingehouden met hun gele verfkwast. De kleur is namelijk te zien op de zetels, de deurpanelen en op het dashboard. Gelukkig kan je ook kiezen voor een mix van grijs en zwart, als je dat liever ziet. Merk ook op dat het interieur van de Juke voortaan leervrij is. Alle accenten zijn dus gemaakt uit PVC-nepleer op de zetels en uit Alcantara op het dashboard.

Een dashboard dat trouwens volledig hertekend is. Het is nu boemerangvormig geworden, met nieuwe ventilatiemonden en een draadloze lader voor smartphones net onder de bediening van de klimaatcontrole.

Beleving

Twee schermen

Zoals je misschien al hebt geraden, is het dashboard vooral opnieuw ontworpen om het nieuwe, standaard meegeleverde infotainmentsysteem te huisvesten. Het komt rechtstreeks uit de recentere Qashqai en X-Trail en bestaat uit een groot aanraakscherm van 12,3 inch, bijgestaan door een reeks knoppen die als shortcuts dienen. Het duurt maar een paar minuten om het systeem in de vingers te krijgen. Bovendien krijg je standaard draadloze Apple CarPlay en Android Auto!

Ook de instrumenten zijn voortaan gedigitaliseerd, met standaard een scherm van 7 inch achter het stuur, of tot 12,3 inch vanaf het tweede uitrustingsniveau. En dat is... alles op vlak van nieuwigheden! Toch als je de door de EU verplichte veiligheidsuitrusting niet meerekent. De Juke 2024 heeft dus ook steeds de geluidswaarschuwing wanneer je de waargenomen snelheidslimiet overschrijdt, een rijstrookassistent en een oplettendheidswaarschuwing voor de bestuurder. Gelukkig kan je alles ook uitschakelen via een menu in het instrumentenpaneel.

 

Nog steeds compact

Aangezien het hier om een kleine facelift gaat, mag je niet verwachten dat de Juke plots een superpraktische gezinswagen is geworden. De kleinste der crossovers van Nissan richt zich nog steeds op jonge stedelingen... zonder kinderen! Om maar te zeggen dat het nog altijd vrij krap is op de achterbank, terwijl het koffervolume onveranderd is gebleven met 422 liter (354 liter voor de hybride). Dat is beter dan de eerste generatie, maar de laaddrempel is nog steeds te hoog om handig te zijn.

Advertentie
Advertentie

Rijervaring

Benzine of hybride

We zullen een geheimpje verklappen: volgens ons komt deze facelift wel op het verwachte moment, maar is hij er enkel omdat Europa zijn veiligheidsregels heeft aangescherpt. Onder de motorkap heeft Nissan dus niets willen veranderen. Op benzine krijg je dus nog steeds een kleine 1 liter-driecilinder, die dankzij een turbo toch nog 114 pk en 180 Nm koppel ontwikkelt. Standaard wordt de benzinemotor gekoppeld aan een manuele zesversnellingsbak, maar optioneel kan je ook een automaat met dubbele koppeling en 7 versnellingen krijgen.

De andere motorkeuze is de hybride. Volgens Nissan is dit de versie die het meest wordt verkocht. De aandrijflijn is rechtstreeks uit de schappen van Renault gehaald en bestaat uit een atmosferische 1,6 liter-benzinemotor die 94 pk en 148 Nm koppel ontwikkelt. Dat is niet veel, maar hij wordt nog bijgestaan door een elektromotor van 49 pk en 205 Nm koppel, die ingewerkt zit in een speciale “multimodeversnellingsbak” van de Allantie, met een klauwkoppeling en zes versnellingen. De combinatie levert een totaal van 143 pk op, met een officieel gemiddeld verbruik van 4,9 l/100 km en een CO2-uitstoot van 111 g/km volgens de WLTP-cyclus.

 

Het kan beter

Het is deze hybride motorisatie die we konden testen. Zoals we eerder al merkten, en net als in onder meer de Renault Clio, Mégane en Captur, blijven we er nogal mee op onze honger zitten. Toegegeven, in de stad schittert deze hybride motorisatie, waar hij het grootste deel van zijn tijd kan vertrouwen op zijn elektromotor. Heb je meer kracht nodig, dan schiet de benzinemotor in gang. Het probleem is dat die maar 4 van de 6 versnellingen krijgt toegewezen. Je hebt dus constant het gevoel ‘tussen twee versnellingen in’ te zitten, met ofwel een te laag toerental... ofwel te hoog!

Op een gemengd parcours konden we een gemiddelde van 6,9 l/100 km aflezen op de boordcomputer. En eerlijk gezegd maakt Nissan zelf betere hybrides met zijn e-Power-technologie. Maar dat terzijde, kan de Juke nog steeds rekenen op een uitstekend chassis. Het is dan wel een kleine crossover, maar hij is niet bang van een bochtje meer of minder. De voortrein is precies en de koetswerkbewegingen zijn perfect onder controle.

Prijs

Prijs Nissan Juke (Hybrid) 2024

Hoewel het hier om een update gaat die vooral een impact heeft op de technologie aan boord en de veiligheidsuitrusting – en de kleur, natuurlijk! – is Nissan zo vriendelijk geweest om niet aan de prijzen van de Juke te komen. De goedkoopste Juke 1.0 DIG-T kost dus nog steeds 26.500 euro, en de automaat vraagt nog steeds een supplement van 2.000 euro. Voor de hybride moet je hoger in het gamma zijn (N-Connecta) en minstens 33.000 euro overmaken. De nieuwe Juke N-Sport is dan weer beschikbaar met de DIG-T-benzinemotor vanaf 30.300 euro.

Verdict

Deze update heeft de Juke weer wat frisser gemaakt. De kleinste crossover van Nissan is nu beter uitgerust, zowel qua infotainment als qua actieve veiligheidssystemen. Voor de rest blijft zijn schattige snoetje, dat zijn grootste verkoopargument blijft, onveranderd! Behalve dat je hem nu ook in het... geel kan krijgen. Of hebben we dat al gezegd?

Ontdek meer inzichten
Nissan Arrow-icon
Advertentie
Advertentie