De Nissan Juke is een geval apart binnen de bijzondere familie van crossovers en SUV’s. De eerste generatie werd onthuld in 2010 en was daarmee een van de eerste stedelijke avonturiers op hoge pootjes die je kon krijgen. Om hem nog meer te doen opvallen, gaf Nissan hem een rond gezicht met driedubbel gestapelde koplampen. Een stijlkenmerk dat overgenomen werd door de tweede generatie, die we voor het eerst konden ontdekken in 2019 en die in 2022 werd uitgevoerd als hybride. Nu, in 2024, heeft de tweede Juke al vijf jaar op de teller. Hoog tijd dus voor een kleine opfrisbeurt.
Design Nissan undefined
Anti-anoniem
We hadden het hierboven niet enkel over de eerste generatie Nissan Juke om een nostalgische snaar te raken. Bij de facelift van de eerste Juke werd zijn kleurenpalet namelijk uitgebreid met een knalgele tint. En nu heeft Nissan dat kunstje nog eens herhaald met de opfrisbeurt voor deze tweede generatie!
Dat is dan ook de grootste stilistische evolutie die modeljaar 2024 krijgt aangeboden. Naast deze nieuwe kleur is het graven in het persbericht om de nieuwigheden te vinden. Daar lezen we dat er ook nieuwe 17- tot 19-inch velgen zijn en een nieuwe N-Sport-uitvoering, anders hadden we deze paragraaf leeg moeten laten. Het kleine SUVeetje behoudt dus zijn ronde snoet, met zijn cirkelvormige koplampen en zijn strakke lijnen. Je houdt ervan of net niet, maar je kan niet zeggen dat de Juke 2024 onopgemerkt gaat in het verkeer...
Mag er nog geel zijn?
In het interieur springen de evoluties gelukkig wat meer in het oog. Op het eerste gezicht merken we op dat de Japanners zich niet hebben ingehouden met hun gele verfkwast. De kleur is namelijk te zien op de zetels, de deurpanelen en op het dashboard. Gelukkig kan je ook kiezen voor een mix van grijs en zwart, als je dat liever ziet. Merk ook op dat het interieur van de Juke voortaan leervrij is. Alle accenten zijn dus gemaakt uit PVC-nepleer op de zetels en uit Alcantara op het dashboard.
Een dashboard dat trouwens volledig hertekend is. Het is nu boemerangvormig geworden, met nieuwe ventilatiemonden en een draadloze lader voor smartphones net onder de bediening van de klimaatcontrole.
Beleving Nissan undefined
Twee schermen
Zoals je misschien al hebt geraden, is het dashboard vooral opnieuw ontworpen om het nieuwe, standaard meegeleverde infotainmentsysteem te huisvesten. Het komt rechtstreeks uit de recentere Qashqai en X-Trail en bestaat uit een groot aanraakscherm van 12,3 inch, bijgestaan door een reeks knoppen die als shortcuts dienen. Het duurt maar een paar minuten om het systeem in de vingers te krijgen. Bovendien krijg je standaard draadloze Apple CarPlay en Android Auto!
Ook de instrumenten zijn voortaan gedigitaliseerd, met standaard een scherm van 7 inch achter het stuur, of tot 12,3 inch vanaf het tweede uitrustingsniveau. En dat is... alles op vlak van nieuwigheden! Toch als je de door de EU verplichte veiligheidsuitrusting niet meerekent. De Juke 2024 heeft dus ook steeds de geluidswaarschuwing wanneer je de waargenomen snelheidslimiet overschrijdt, een rijstrookassistent en een oplettendheidswaarschuwing voor de bestuurder. Gelukkig kan je alles ook uitschakelen via een menu in het instrumentenpaneel.
Nog steeds compact
Aangezien het hier om een kleine facelift gaat, mag je niet verwachten dat de Juke plots een superpraktische gezinswagen is geworden. De kleinste der crossovers van Nissan richt zich nog steeds op jonge stedelingen... zonder kinderen! Om maar te zeggen dat het nog altijd vrij krap is op de achterbank, terwijl het koffervolume onveranderd is gebleven met 422 liter (354 liter voor de hybride). Dat is beter dan de eerste generatie, maar de laaddrempel is nog steeds te hoog om handig te zijn.