In Europa wil Nissan tegen 2030 volledig overstappen op elektrische modellen. Om dat doel te bereiken, moet het Japanse merk zijn gamma vernieuwen. Dat betekent dat sommige modellen, zoals de Juke, hun verbrandingsmotoren zullen inruilen voor een grote batterij.
Eén ding is zeker: de volgende, derde generatie van de Nissan Juke wordt volledig elektrisch. Nissan heeft ook bevestigd dat het ontwerp sterk geïnspireerd zal zijn op de Hyper Punk-conceptcar, die vorig jaar werd gepresenteerd op de Japan Mobility Show. De productieversie van deze compacte Japanse SUV zal echter een iets minder futuristisch design krijgen. Zo verwachten we dat de vleugeldeuren van de conceptversie plaatsmaken voor 5 traditionele deuren. Wel blijft de Juke trouw aan zijn robuuste silhouet, een aflopende daklijn en wellicht een opvallende lichtsignatuur aan de achterzijde. Kortom, net als de eerste generatie zal ook deze elektrische versie niet onopgemerkt blijven.
Volledig elektrische en Franse basis
Wat de technische specificaties betreft, blijft Nissan voorlopig voorzichtig met details over de nieuwe Juke. Wel weten we dat het model gebruik zal maken van het CMF-EV-platform, dat ook wordt gebruikt door de huidige Nissan Ariya, net als de Renault Mégane en de Scenic E-Tech Electric. Dankzij dit platform kan de nieuwe Juke profiteren van extra centimeters om meer ruimte te bieden, maar ook om een grotere batterij te huisvesten. Ter vergelijking: de Renault Mégane E-Tech, die qua afmetingen vergelijkbaar is met de huidige Juke, beschikt over een 60 kWh-batterij die een actieradius tot 480 km biedt. Daarnaast heeft Nissan ook al gehint naar de integratie van V2X-technologie, wat we al kennen van een ander elektrisch model van Renault, de R5 E-Tech.
Nog steeds gemaakt in Engeland
Hoewel aanvankelijk werd gedacht dat de nieuwe Juke in 2025 zou verschijnen, lijkt de derde generatie nu eerder in 2026 gelanceerd te worden. Wat vaststaat, is dat de productie opnieuw in Engeland zal gebeuren, in de Nissan-fabriek in Sunderland. Nissan investeert meer dan 3 miljard euro in deze fabriek om deze te moderniseren en geschikt te maken voor de productie van andere volledig elektrische modellen, zoals de toekomstige Leaf en Qashqai.
Elektrisch... én met verbrandingsmotor?
Dat de nieuwe Juke elektrisch wordt, betekent niet noodzakelijk dat het huidige model meteen verdwijnt. Net zoals Porsche zou Nissan ervoor kunnen kiezen om de huidige variant met benzinemotor te blijven produceren, mocht de verkoop van de nieuwe elektrische versie achterblijven bij de verwachtingen. De huidige Nissan Juke met benzinemotor is zelfs net vernieuwd voor het modeljaar 2024. Hoe dit precies zal verlopen, blijft voorlopig nog afwachten. Eén ding is zeker: deze derde generatie heeft alles in zich om opnieuw het SUV-segment te veroveren, net zoals de eerste generatie destijds deed.