De grootste nieuwigheid van Porsche is de volledig elektrische Macan. Dit model vult het elektrische aanbod aan, samen met de nieuwe Taycan, in afwachting van de komst van de volledig elektrische 718 Boxster en Cayman. Tot die tijd zullen zes bolides van de huidige reeks te bewonderen zijn in Paleis 11. De stand biedt een reis door de geschiedenis van het merk in België, van de 356 uit 1950 tot de huidige modellen. Het is niet uitgesloten dat er ook een historisch model op de stand te zien zal zijn. Hoe dan ook, de geschiedenis van Porsche verliep niet altijd zonder slag of stoot. Vandaag staat het merk voor de uitdaging van elektrische mobiliteit, terwijl het tegelijkertijd trouw blijft aan verbrandingsmotoren, nog zeker tot 2030, om een veeleisend en autoliefhebbend publiek tevreden te stellen.
Macan Turbo
De grootste blikvanger op het BMS 2025 is de nieuwe Macan. Deze SUV is nu volledig elektrisch. Hij maakt gebruik van het Premium Platform Electric met een 800V-architectuur. Hierdoor zijn DC-laadsnelheden mogelijk tot 270 kW, waardoor de batterij van 100 kWh razendsnel opgeladen kan worden. De Turbo-variant die op de stand te zien is, beschikt over vierwielaandrijving en levert 639 pk (470 kW) via twee motoren. De WLTP-actieradius bedraagt 592 km. Voor wie meer actieradius wenst, zijn er andere opties, zoals de Macan met 360 pk en achterwielaandrijving, die een WLTP-actieradius van 643 km biedt.
Taycan 2.0
De Taycan, het vlaggenschip van Porsche’s elektrische gamma, heeft een update gekregen en zal uiteraard een prominente plaats innemen op de stand van het Autosalon 2025. Dankzij de facelift is er nu een Turbo GT-variant met een piekvermogen van 1108 pk gedurende 2 seconden, terwijl het nominale vermogen 789 pk bedraagt. In korte stukken kan er echter tot 952 of zelfs 1034 pk opgevraagd worden! Daarnaast biedt de vernieuwde Taycan-reeks een grotere actieradius en blijft er keuze tussen een berline, een shooting brake of de verhoogde Cross Turismo. Met de batterij van 84,9 kWh (DC-laden tot 270 kW) of die van 104,9 kWh (DC-laden tot 320 kW) bedraagt de WLTP-actieradius altijd meer dan 550 km, met een maximum van 634 km.
911 992.2
De zestigjarige 911 wordt niet overgeslagen. Deze autolegende kreeg in mei 2024 een facelift. De 992 ‘Phase 2’ behoudt uiteraard zijn zescilinder boxermotor. Op de stand wordt de Carrera GTS in de spotlights gezet: de eerste hybride 911. Zijn T-Hybrid-aandrijflijn combineert een 3,6 liter-boxermotor van 485 pk met twee kleine elektromotoren, waarvan er één direct in de turbo is geïntegreerd. Dit levert een gecombineerd vermogen van 541 pk en een koppel van 610 Nm op. Ook de 911 Carrera Cabrio zal op de stand te zien zijn.
En verder…
Het speelse karakter van de 911 is ook terug te vinden in de sportieve berline Panamera van de derde generatie, zowel in een benzine- als hybride versie. De nieuwste evolutie heeft echter afscheid genomen van de breakvariant. Tot slot is er ook plaats op de Heizel voor de Cayenne, eveneens beschikbaar als hybride. Als bonus zal de Porsche-stand een vleugje lifestyle bieden met accessoires, voor wie wil dromen zonder meteen een auto te kopen.