Na het gamma van de elektrische Macan te hebben uitgebreid, lanceert Porsche nu twee nieuwe versies van de Panamera voor juli 2024. De Duitse sportberline krijgt namelijk nieuwe GTS- en Turbo S E-Hybrid-versies, die sneller zijn dan ooit! De gelegenheid om een overzicht te maken van alle talrijke versies van de Porsche Panamera, inclusief hun prijs.
Porsche Panamera en Panamera 4
Als instapversie krijgt de luxeberline van Porsche een 2,9 liter-V6 die 260 kW (353 pk) en 500 Nm koppel ontwikkelt. Een vermogen dat exclusief naar de achterwielen kan worden gestuurd, of dat onder de vier wielen kan worden verdeeld. In het eerste geval sprint de Duitser in 5,3 seconden van 0 tot 100 km/u, of 5,1 seconden met het Sport Chrono-pakket. De topsnelheid bedraagt 272 km/u. Met vierwielaandrijving doet de Panamera 4 hetzelfde sprintje in 5 seconden, of 4,8 seconden met het Sport Chrono-pakket, terwijl de topsnelheid zakt naar 270 km/u. De vanafprijs van de Porsche Panamera bedraagt 115.360 euro, voor vierwielaandrijving betaal je 4.220 euro extra.
Porsche Panamera 4 E-Hybrid
De Panamera 4 E-Hybrid beschikt over dezelfde V6 als de twee instapversies van hierboven, maar dan gekoppeld aan een elektromotor van 140 kW (190 pk) en 450 Nm, voor een gecombineerd piekvermogen van 346 kW (470 pk) en 650 Nm! Daarmee weet de Duitse berline in 4,1 seconden naar 100 km/u op te trekken met het fameuze Sport Chrono-pakket aangevinkt. De topsnelheid neemt ook iets toe, tot 280 km/u. Zijn batterij van 25,9 kWh (waarvan 21,8 kWh bruikbaar) geeft de Panamera 4 E-Hybrid dan weer een elektrische autonomie tot 92 km. Deze eerste plug-inhybride variant heeft een vanafprijs van 128.040 euro in België.
Porsche Panamera 4S E-Hybrid
Hoewel hij over dezelfde motoren en batterij beschikt als de 4, is de Panamera 4S E-Hybrid een stuk krachtiger dan zijn kleine broer. Hier levert de combinatie namelijk een totaal van 400 kW (544 pk) en 750 Nm, goed voor een sprint van 0-100 km/u in 3,7 seconden inclusief het Sport Chrono-pakket! Zijn topsnelheid van 290 km/u is ook weer iets hoger dan die van de Panamera 4 E-Hybrid. Maar dat betekent natuurlijk ook een hogere instapprijs, vanaf 143.520 euro in dit geval. Enkel de elektrische autonomie valt iets lager uit, met hier 89 km volgens de WLTP-cyclus.
Porsche Panamera GTS
Naast een sportievere look en een dito onderstel, is de Porsche Panamera GTS ook meteen het eerste model met een V8 onder de motorkap! Deze 4 liter grote motor ontwikkelt 368 kW (500 pk) en 660 Nm dankzij de hulp van een paar turboladers, maar zonder enige elektrische assistentie. Deze nieuwe variant van de Duitse sportberline sprint daarmee in 3,8 seconden naar 100 km/u, voor een topsnelheid van 302 km/u. Prestaties waarvan je kan genieten voor de fikse vanafprijs van 171.880 euro voor de Panamera GTS in België.
Porsche Panamera Turbo E-Hybrid
De V8 van de Porsche Panamera Turbo E-Hybrid is zelfs nog krachtiger dan die van de GTS. Hij ontwikkelt in dit geval al 382 kW (519 pk) en 770 Nm. Samen met de hulp van zijn elektromotor van 140 kW (190 pk) en 450 Nm levert dat een gecombineerd vermogen van 500 kW (680 pk) en 930 Nm op voor de Turbo E-Hybrid! Daarmee schiet de 2,36 ton zware berline in 3,2 seconden naar 100 km/u en haalt hij een topsnelheid van 315 km/u. Gek genoeg is de plug-inhybride Panamera Turbo ook iets zuiniger op zijn batterij dan de 4S E-Hybrid, want deze versie haalt een maximale elektrische autonomie van 91 km. Maar hij is ook een stuk duurder, met een catalogusprijs van 205.350 euro.
Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid
De Turbo S E-Hybrid is niets minder dan de krachtigste Panamera ooit geproduceerd door Porsche! Het is ook de snelste hybride luxeberline op de Nürburgring, want het model legde onlangs nog de 20,832 km van de Nordschleife af in 7:24,172 minuten. Een 5,64 seconden snellere rondetijd dan de vorige generatie Panamera Turbo S E-Hybrid, maar ook meer dan een seconde sneller dan de Tesla Model S Plaid Track Pack!
Om dit prestatiepotentieel te bereiken, is zijn V8 nog wat verder opgevoerd tot 441 kW (600 pk), voor een gecombineerd piekvermogen van 575 kW (782 pk) en 1.000 Nm koppel! De Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid verplettert de sprint van 0-100 km/u in 2,9 seconden en haalt een topsnelheid van 325 km/u. En dat terwijl je er nog steeds tot 88 km volledig elektrisch mee kan rijden. De krachtigste en snelste Panamera ooit is echter ook de duurste, met een vanafprijs van 237.980 euro. En het kan zelfs nog duurder, want deze topversie en de Panamera 4 E-Hybrid zijn ook beschikbaar als Executive met een verlengde wielbasis van 3,1 m. Die 15 extra centimeters kosten je nog eens zo'n 12.000 euro extra, afhankelijk van de versie.