Dat de volgende generatie van de 718 elektrisch wordt, dat bevestigde Porsche eerder dit jaar nog. Met de 718 Cayman GT4 ePerformance start het merk uit Stuttgart nu met de concretisering van die plannen. Hij zal gebruikt worden als testvoertuig en zijn specificaties zijn op maat gemaakt voor sprintraces.

1.000 pk

Het elektrische studiemodel maakt gebruik van het onderstel van de 718 Cayman GT4 Clubsport, die met 14 centimeter verbreed is en waarin de aandrijflijn van de Mission R gelepeld wordt, een concept car die op de IAA in München onthuld werd. Porsche zegt dat het niet minder dan 6.000 onderdelen nieuw ontwikkeld heeft voor de wagen. Daarvan belanden er ongetwijfeld in de volgende generatie van de 718.


De cijfers zijn indrukwekkend: in kwalificatie-modus beschikt hij over 735 kW (1.000 pk). Wordt hij gebruikt om mee te racen, dan levert hij 30 minuten lang 450 kW (612 pk). 30 minuten kan kort lijken, maar het is de lengte van een race in de Carrera Cup. Tussen twee races kan de 80 kWh batterij van de Cayman GT4 ePerformance dankzij zijn 900V technologie in een kwartier opgeladen worden van 5 tot 80%. Volgens Porsche zijn de prestaties gelijkwaardig aan die van de huidige 911 GT3 Cup, zowel wat de topsnelheid als de rondetijden betreft.

De Cayman GT4 ePerformance maakt zijn debuut op het Goodwood Festival of Speed, van 23 tot 26 juni van dit jaar, waar hij deelneemt aan de 1,9 kilometer lange hillclimb-race.