Afgelopen oktober kondigde Stellantis een investering aan van bijna 1,5 miljard euro om 21% van het kapitaal van Leapmotor in handen te krijgen, een autoconstructeur die in de top 3 van Chinese elektrische start-ups zat in 2023. Het akkoord tussen beide bedrijven betekende ook de creatie van een joint-venture met de naam Leapmotor International, dat de exclusieve rechten voor uitvoer, verkoop en productie van Leapmotor-producten buiten China in handen heeft.
Negen maanden later wordt de komst van Leapmotor naar Europa concreter, want de eerste 800 exemplaren van dit nieuwe merk maken zich klaar om op onze wegen te verschijnen. Wagens die niet in China zijn geproduceerd, maar wel in Tychy, Polen, naast andere modellen van de Stellantis-groep als de Fiat 500X en Jeep Avenger.
Er worden twee modellen van Leapmotor gelanceerd op de Europese markt: de T03 en de C10. Die voegen zich vanaf september toe aan de reeds dichtbevolkte concessies van de Frans-Italiaanse groep.
Voor welke prijs?
De hamvraag is natuurlijk voor hoeveel geld deze nieuwe modellen zullen worden gelanceerd. Binnen de piramide van de Stellantis-merken, komen de Leapmotor-producten net onder Citroën te staan qua positionering, waarmee het de goedkoopste elektrische modellen van de groep moeten worden. Reken dus op een vanafprijs van minder dan 25.000 euro voor het kleine model, de T03. En misschien zelfs minder dan 20.000 euro, om de concurrentie aan te gaan met de recent vernieuwde Dacia Spring.