Jean-Francois Christiaens

30 JUL 2024

Test: Maxus eUNIQ6, volume voor een zacht prijsje

Maxus zet zijn offensief op de personenwagenmarkt door met deze elektrische SUV tegen een scherpe prijs. Maar heeft hij voldoende kwaliteiten om je over de streep te trekken?

"De Maxus eUNIQ6 verleidt niet enkel met zijn verhouding prijs/kwaliteit/uitrusting, maar ook met zijn enorme binnenruimte. Zijn elektrische kwaliteiten lopen echter achter."

Maxus is een van de merken van de Chinese SAIC Motor-groep (Shanghai Automobile Industry Corporation), die ook MG in zijn portefeuille heeft. Maxus begon zijn Europese offensief met elektrische bedrijfsvoertuigen, maar nu wil het stukje bij beetje ook infiltreren op de particuliere markt. Al blijft het merk vasthouden aan volledig elektrische modellen. Dat doet het met de versie met dubbele cabine van zijn pick-up T90 EV, en vooral met de grote en stijlvolle monovolumes MIFA 9 (5,27 m, 7 zitplaatsen) en MIFA 7 (4,91 m, 7 zitplaatsen). Maar om het hart van de markt voor elektrische wagens in Europa te veroveren, ontbrak er natuurlijk nog een SUV in het Maxus-gamma! Dat is nu in orde dankzij deze eUNIQ6.

Advertentie
Advertentie

Design

Conventioneel uiterlijk

In tegenstelling tot zijn MIFA-broers, zet deze eUNIQ6 niet in op een scherp design om zich te onderscheiden. Integendeel: het is een SUV met een eerder conventionele look, die klanten moet lokken op zoek naar een discreet en onopvallend model. Zijn achterzijde valt wel op met de aanwezigheid van een grote LED-streep, die deze SUV een zekere ‘présence’ geeft op de weg. De slanke LED-lampen vooraan geven het model dan weer een vrij scherpe uitstraling. Opvallend is ook dat deze Maxus zich niet schaamt over zijn afkomst. Niemand zal zich afvragen van welk merk deze SUV is als ze een ongebruikelijk logo op de grille zien, zoals soms het geval is met andere ‘exotische’ modellen. In dit geval staat Maxus duidelijk uitgeschreven, en dat zowel op de neus als op de kont van het model.

We merken tenslotte nog op dat invoerder Astara (die ook Hyundai, Suzuki en MG verdeelt op onze markt) slechts één versie van de SUV van Maxus heeft voorzien. Standaard beschikt elk model dus over getinte achterruiten, chromen accenten op de zijruiten en 18-inch lichtmetalen velgen. Kortom, deze SUV ziet er over het algemeen best goed uit.

Doe maar een witte

Er worden ‘slechts’ vier kleuren aangeboden op deze eUNIQ6. Maar het is een veilige gok dat Vlaamse klanten de voorkeur zullen geven voor de witte kleur ‘Pure White’. Dat is namelijk de enige tint die je zonder meerprijs kan krijgen. De drie andere metallic lakkleuren (grijs, rood en zwart) kosten 800 euro en doen daarmee de prijs uitkomen tot boven de grens van 40.000 euro, waar de toekenning van de EV-premie van 5.000 euro op is gebaseerd.

Beleving

Met een lengte van 4,74 m is deze SUV eerder groot in zijn genre. Om je een idee te geven van zijn formaat vergeleken met een bekend alternatief met verbrandingsmotor: het is quasi net zo groot als de nieuwe Skoda Kodiaq (4,76 m), die al niet beknibbelt op zijn centimeters. Daarmee is de Maxus eUNIQ6 een pak groter dan zijn elektrische concurrenten als de Skoda Enyaq (4,65 m) of nog de nieuwe Renault Scenic E-Tech (4,47 m) en de Peugeot E-3008 (4,54 m).

Het gevolg van dit imposante formaat, is dat de eUNIQ6 een royale binnenruimte biedt. Je stapt gemakkelijk in op de achterbank via grote deuren en de bodem is volledig vlak. Drie volwassenen kunnen daarmee vrij comfortabel plaatsnemen, hoewel de zijdelingse plaatsen natuurlijk het best zitten.

Maxus heeft ook de modulariteit van zijn SUV verzorgd met de standaard aanwezigheid van instelbare rugleuningen achteraan. De stoelen klappen ook volledig tot in de bodem neer wanneer je ze platlegt, waarmee een grote, vlakke laadvloer ontstaat. Maar dit is iets wat je enkel zal moeten doen wanneer je verhuist. Met een koffer van meer dan 750 liter (754 l) en een vlak oppervlak dat gemakkelijk in te vullen is, heb je al meer dan genoeg ruimte op overschot voor dagelijks gebruik met zijn 5 zitplaatsen overeind.

We hadden trouwens gehoopt, gezien de aanwezigheid van armsteunen in de bagageruimte en de enorme hoeveelheid opbergruimte onder de dubbele bodem, dat het mogelijk zou worden om de eUNIQ6 ook als 7-zitter te krijgen. Maar dat is niet voorzien: de eUNIQ6 wordt voorlopig enkel aangeboden met 5 zitplaatsen in België. Je beschikt wel over een groot opbergvak onder de vloer om je kabels in op te bergen, een frunk onder de motorkap is er niet. Maar het grote glazen panoramadak dat het interieur doet baden in het natuurlijk licht wordt wel standaard meegeleverd. Net als de elektrisch openende achterklep (met het bedieningsknopje op de achterste ruitenwisser).

Verzorgde presentatie, zonder meer

Over het algemeen is het interieur vrij verzorgd voor een ‘budgetmodel’. Er zijn zelfs enkele flatterende zachte plastics te vinden. Maar sommige materialen zullen waarschijnlijk slecht verouderen, zoals de zwarte afwerking rond het centrale aanraakscherm van ons testmodel, waar je al schade op zag ondanks een kilometerstand van amper 1.800 km. Iets om in het oog te houden, dus.

Afhankelijk van je grootte zou je ook kunnen klagen over de rijpositie (met een stuur dat enkel in hoogte verstelbaar is, niet in diepte) en het comfort van de voorzetels (die nogal stevig zijn en wat steun missen). De ergonomie van de bestuurderspost kon ook beter: het verborgen opbergvak achter de middenconsole is niet erg gemakkelijk bereikbaar (net als de USB- en 12 V-aansluitingen die zich daar bevinden), terwijl de opbergruimte over het algemeen vrij karig is.

Geen Android Auto

De bestuurder kijkt neer op twee schermen. Dat van de digitale cockpit (12,3 inch) is vrij compleet, zonder erg origineel te zijn qua graphics. Het centrale aanraakscherm van 10,4 inch, dat in een verticale positie staat, is dan weer een beetje goedkoop. Je hebt het wel snel onder de knie, want de inhoud van de menu’s is vrij karig. Het model heeft ook geen ingebouwde navigatie. Daarvoor moet je dus een beroep doen op je smartphone. En hoewel Apple-fans blij zullen zijn met de aanwezigheid van Apple CarPlay, moet je het zonder Android Auto doen. Android-gebruikers moeten de QD Link-app downloaden om hun smartphone te kunnen dupliceren op het aanraakscherm.

Verder is de verbinding van de radio vrij slecht. Je speelt beter je eigen playlists af via Bluetooth om je te entertainen tijdens het rijden. De DAB+-radio slaat namelijk regelmatig ‘over’, wat al snel irritant kan worden.

Complete standaarduitrusting

Toch is de algemene uitrusting vrij compleet. Bij gebrek aan opties (behalve de metallic lak) krijg je standaard een inductielader, automatische airco, elektrisch instelbare en verwarmde voorzetels, een 360°-camera, keyless entry en go, adaptive cruise control, enzovoort.

Advertentie
Advertentie

Rijervaring

Ook op technisch vlak is er niet al te veel keuze. De eUNIQ6 wordt in slechts één versie aangeboden, die een batterij van 70 kWh combineert met een elektromotor van 130 kW (177 pk). Die laatste drijft de voorwielen aan en zorgt voor eerlijke prestaties, zonder meer, zoals we wel hadden verwacht gezien de bijna 2 ton zware (1.960 kg) SUV. De topsnelheid is begrensd op 160 km/u en de traditionele sprint van 0 tot 100 km/u duurt 10,5 seconden. Dit is dus duidelijk geen SUV die je in je stoel drukt. Maar het koppel van 310 Nm wordt vrij efficiënt overgebracht op de grond en is voldoende voor een rustige rijstijl. Dat is ook duidelijk de filosofie van het model, dat eerder comfortabel dan sportief op de weg ligt. Met een tot het dak volgeladen koffer, 5 personen aan boord en misschien wel een aanhangwagen mee (de eUNIQ6 kan tot 750 kilo trekken), moet je echter geen vlotte inhaalmanoeuvres verwachten.

3 recuperatieniveaus

Onderweg moet je de transmissiepook op de middenconsole gebruiken om te wisselen tussen de drie niveaus van de generatieve remwerking. Dat is minder handig dan peddels achter het stuur, maar wel eenvoudiger dan in een menu van het centrale aanraakscherm te moeten duiken. Merk echter op dat zelfs in het hoogste niveau, de elektrische SUV van Maxus zich niet met één pedaal laat rijden. Je moet nog steeds het rempedaal gebruiken om tot stilstand te komen.

Wat is de autonomie van de Maxus eUNIQ6?

Maxus kondigt een WLTP-autonomie aan van 354 km. In de praktijk haalden wij een reëel gemiddelde verbruik van 20,2 kWh/100 km tijdens onze test, waarbij we vooral op de snelweg hebben gereden. We kunnen dus rekenen op een reële autonomie van ongeveer 330 km alvorens je een laadpaal moet opzoeken. En dan moet je geduld uitoefenen. De boordlader accepteert namelijk enkel monofasige stroom, tot een maximum van 6,6 kW. Het duurt dus ongeveer 12 uur aan een geschikte laadpaal (maar aan ons driefasig laadpunt duurde het natuurlijk nog langer) om de eUNIQ6 vol te laden. Voor het snelladen met gelijkstroom kondigt Maxus een laadtijd aan van 35 minuten om van 30 tot 80% bij te laden. Geen spectaculaire tijden, dus.

Prijs

Prijs Maxus eUNIQ6 2024

We schreven het hierboven al: Maxus biedt slechts één versie aan van zijn elektrische SUV eUNIQ6. En zijn catalogusprijs is zorgvuldig gekozen om in aanmerking te komen voor de Vlaamse premie voor elektrische wagens in 2024: 39.990 euro. Naast metallic lak, die voor 800 euro wordt aangeboden, is alles inbegrepen voor deze prijs. Dus als je in Vlaanderen woont en voor het einde van het jaar een bestelling plaatst, kan je dit model krijgen voor een nettoprijs van 34.990 euro. Een behoorlijk aantrekkelijke prijs voor wat je krijgt.

Voor bestuurders die in de andere gewesten van ons land wonen, of die hun bestelling pas in 2025 plaatsen, blijft de prijs van 40.790 euro inclusief metallic lak vrij scherp. Vooral omdat Maxus voor deze prijs ook een garantie van 5 jaar/100.000 km biedt op de wagen, en 8 jaar/200.000 km op de batterij. Alle veiligheidsuitrusting is standaard, inclusief de noodremhulp, de rijstrookassistent, adaptive cruise control en de dodehoekmonitor.

Sommige concurrenten zitten echter ook onder de grens van 40.000 euro, zoals de Renault Scenic E-Tech die vanaf 39.950 euro wordt aangeboden, of nog de speciale reeks Pure Limited van de Volkswagen ID.4, die je voor 39.619 euro kan krijgen.

Verdict

De Maxus eUNIQ6 biedt veel waar voor zijn geld. Zoveel binnenruimte en zoveel uitrusting voor minder dan 40.000 euro is bijzonder scherp. Maar afgezien van zijn onmiskenbare kwaliteiten, springt de Maxus eUNIQ6 nergens in uit. Zijn prestaties op de weg zijn middelmatig, en hetzelfde geldt voor zijn laadtijden en rijbereik. Voeg daar nog een restwaarde aan toe die onvermijdelijk lager zal liggen dan bij de traditionele merken, en zijn aantrekkingskracht ten opzichte van de klassieke elektrische gezinswagens lijkt te vervagen.

Advertentie
Advertentie