Maxus is een van de merken van de Chinese SAIC Motor-groep (Shanghai Automobile Industry Corporation), die ook MG in zijn portefeuille heeft. Maxus begon zijn Europese offensief met elektrische bedrijfsvoertuigen, maar nu wil het stukje bij beetje ook infiltreren op de particuliere markt. Al blijft het merk vasthouden aan volledig elektrische modellen. Dat doet het met de versie met dubbele cabine van zijn pick-up T90 EV, en vooral met de grote en stijlvolle monovolumes MIFA 9 (5,27 m, 7 zitplaatsen) en MIFA 7 (4,91 m, 7 zitplaatsen). Maar om het hart van de markt voor elektrische wagens in Europa te veroveren, ontbrak er natuurlijk nog een SUV in het Maxus-gamma! Dat is nu in orde dankzij deze eUNIQ6.
Design Maxus undefined
Conventioneel uiterlijk
In tegenstelling tot zijn MIFA-broers, zet deze eUNIQ6 niet in op een scherp design om zich te onderscheiden. Integendeel: het is een SUV met een eerder conventionele look, die klanten moet lokken op zoek naar een discreet en onopvallend model. Zijn achterzijde valt wel op met de aanwezigheid van een grote LED-streep, die deze SUV een zekere ‘présence’ geeft op de weg. De slanke LED-lampen vooraan geven het model dan weer een vrij scherpe uitstraling. Opvallend is ook dat deze Maxus zich niet schaamt over zijn afkomst. Niemand zal zich afvragen van welk merk deze SUV is als ze een ongebruikelijk logo op de grille zien, zoals soms het geval is met andere ‘exotische’ modellen. In dit geval staat Maxus duidelijk uitgeschreven, en dat zowel op de neus als op de kont van het model.
We merken tenslotte nog op dat invoerder Astara (die ook Hyundai, Suzuki en MG verdeelt op onze markt) slechts één versie van de SUV van Maxus heeft voorzien. Standaard beschikt elk model dus over getinte achterruiten, chromen accenten op de zijruiten en 18-inch lichtmetalen velgen. Kortom, deze SUV ziet er over het algemeen best goed uit.
Doe maar een witte
Er worden ‘slechts’ vier kleuren aangeboden op deze eUNIQ6. Maar het is een veilige gok dat Vlaamse klanten de voorkeur zullen geven voor de witte kleur ‘Pure White’. Dat is namelijk de enige tint die je zonder meerprijs kan krijgen. De drie andere metallic lakkleuren (grijs, rood en zwart) kosten 800 euro en doen daarmee de prijs uitkomen tot boven de grens van 40.000 euro, waar de toekenning van de EV-premie van 5.000 euro op is gebaseerd.
Beleving Maxus undefined
Met een lengte van 4,74 m is deze SUV eerder groot in zijn genre. Om je een idee te geven van zijn formaat vergeleken met een bekend alternatief met verbrandingsmotor: het is quasi net zo groot als de nieuwe Skoda Kodiaq (4,76 m), die al niet beknibbelt op zijn centimeters. Daarmee is de Maxus eUNIQ6 een pak groter dan zijn elektrische concurrenten als de Skoda Enyaq (4,65 m) of nog de nieuwe Renault Scenic E-Tech (4,47 m) en de Peugeot E-3008 (4,54 m).
Het gevolg van dit imposante formaat, is dat de eUNIQ6 een royale binnenruimte biedt. Je stapt gemakkelijk in op de achterbank via grote deuren en de bodem is volledig vlak. Drie volwassenen kunnen daarmee vrij comfortabel plaatsnemen, hoewel de zijdelingse plaatsen natuurlijk het best zitten.
Maxus heeft ook de modulariteit van zijn SUV verzorgd met de standaard aanwezigheid van instelbare rugleuningen achteraan. De stoelen klappen ook volledig tot in de bodem neer wanneer je ze platlegt, waarmee een grote, vlakke laadvloer ontstaat. Maar dit is iets wat je enkel zal moeten doen wanneer je verhuist. Met een koffer van meer dan 750 liter (754 l) en een vlak oppervlak dat gemakkelijk in te vullen is, heb je al meer dan genoeg ruimte op overschot voor dagelijks gebruik met zijn 5 zitplaatsen overeind.
We hadden trouwens gehoopt, gezien de aanwezigheid van armsteunen in de bagageruimte en de enorme hoeveelheid opbergruimte onder de dubbele bodem, dat het mogelijk zou worden om de eUNIQ6 ook als 7-zitter te krijgen. Maar dat is niet voorzien: de eUNIQ6 wordt voorlopig enkel aangeboden met 5 zitplaatsen in België. Je beschikt wel over een groot opbergvak onder de vloer om je kabels in op te bergen, een frunk onder de motorkap is er niet. Maar het grote glazen panoramadak dat het interieur doet baden in het natuurlijk licht wordt wel standaard meegeleverd. Net als de elektrisch openende achterklep (met het bedieningsknopje op de achterste ruitenwisser).
Verzorgde presentatie, zonder meer
Over het algemeen is het interieur vrij verzorgd voor een ‘budgetmodel’. Er zijn zelfs enkele flatterende zachte plastics te vinden. Maar sommige materialen zullen waarschijnlijk slecht verouderen, zoals de zwarte afwerking rond het centrale aanraakscherm van ons testmodel, waar je al schade op zag ondanks een kilometerstand van amper 1.800 km. Iets om in het oog te houden, dus.
Afhankelijk van je grootte zou je ook kunnen klagen over de rijpositie (met een stuur dat enkel in hoogte verstelbaar is, niet in diepte) en het comfort van de voorzetels (die nogal stevig zijn en wat steun missen). De ergonomie van de bestuurderspost kon ook beter: het verborgen opbergvak achter de middenconsole is niet erg gemakkelijk bereikbaar (net als de USB- en 12 V-aansluitingen die zich daar bevinden), terwijl de opbergruimte over het algemeen vrij karig is.
Geen Android Auto
De bestuurder kijkt neer op twee schermen. Dat van de digitale cockpit (12,3 inch) is vrij compleet, zonder erg origineel te zijn qua graphics. Het centrale aanraakscherm van 10,4 inch, dat in een verticale positie staat, is dan weer een beetje goedkoop. Je hebt het wel snel onder de knie, want de inhoud van de menu’s is vrij karig. Het model heeft ook geen ingebouwde navigatie. Daarvoor moet je dus een beroep doen op je smartphone. En hoewel Apple-fans blij zullen zijn met de aanwezigheid van Apple CarPlay, moet je het zonder Android Auto doen. Android-gebruikers moeten de QD Link-app downloaden om hun smartphone te kunnen dupliceren op het aanraakscherm.
Verder is de verbinding van de radio vrij slecht. Je speelt beter je eigen playlists af via Bluetooth om je te entertainen tijdens het rijden. De DAB+-radio slaat namelijk regelmatig ‘over’, wat al snel irritant kan worden.
Complete standaarduitrusting
Toch is de algemene uitrusting vrij compleet. Bij gebrek aan opties (behalve de metallic lak) krijg je standaard een inductielader, automatische airco, elektrisch instelbare en verwarmde voorzetels, een 360°-camera, keyless entry en go, adaptive cruise control, enzovoort.