De Cupra Raval belooft een bijzonder belangrijk model te worden, niet enkel voor het Spaanse merk, maar voor de Volkswagen-groep in het algemeen. Het is namelijk het eerste van de modellen op het nieuwe ‘MEB Entry’-platform van de groep, een voorwielaangedreven elektrische architectuur die het mogelijk maakt om compacte EV’s voor een prijs vanaf ongeveer 25.000 euro op de markt te brengen. Naast de Raval zullen ook de Volkswagen ID.2 en Skoda Epiq op dit platform worden gebouwd, twee modellen die we later in 2025 te zien zouden moeten krijgen.

Advertentie
Advertentie

Vorige maand verscheen er ook al een prototype van de Cupra Raval voor de lens van onze spionagefotografen, toen nog volledig bedekt met een laag psychedelische camouflage. Het ontwikkelingsmodel van vandaag is een pak minder warm aangekleed, we krijgen zelfs voor het eerst het blote metaal van de Raval te zien! Enkel de neus en achterzijde hebben nog een laagje witte tape gekregen, om nog niet alle details van de koplampen en achterlichten prijs te geven. Over de koplampen gesproken: die ronde look is gezichtsbedrog van de camouflage, ook de Raval krijgt de scherpe, driehoekige lichtsignatuur die zo typisch is aan Cupra.

Sportieve look

In profiel zal de Raval zich waarschijnlijk minder onderscheiden van zijn technische tegenhanger van bij Volkswagen, met een relatief lange wielbasis en korte overhangen om de binnenruimte te maximaliseren, ondanks het compacte formaat van ongeveer 4 meter lang. Nog een paar details die in het oog springen: verzonken deurgrepen en de laadklep rechtsvoor. Achteraan zien we lichtblokken die met elkaar zijn verbonden, enkel onderbroken door het Tribal-logo van Cupra, en een neppe diffusor om de Raval een sportieve uitstraling te geven.

Meer dan 400 km autonomie?

Sportiviteit die het compacte elektrische model ook zou moeten waarmaken, want de conceptversie had al een 166 kW (226 pk) sterke motor op de vooras. Volgens de geruchten zouden klanten vanaf 2025 de keuze hebben tussen een batterij van 38 of 56 kWh, waarbij het eerste pakket de basisprijs moet drukken richting de 25.000 euro, en het tweede een WLTP-autonomie van meer dan 400 km mogelijk moet maken. Maar voor meer zekerheid is het vermoedelijk nog wachten tot begin 2025!