Afgelopen september opende Audi de orderboeken voor de A6 e-tron en A6 Avant e-tron, de grote elektrische reisberline en break die de concurrentie moet aangaan met de BMW i5 (Touring) en de Mercedes EQE. Met een vanafprijs van 76.800 euro in België werd hij daarmee precies tussen zijn twee rivalen gepositioneerd, maar met zijn nieuwe basisversie is de A6 e-tron nu meer dan 10.000 euro goedkoper geworden!

Advertentie
Advertentie

Aangezien Audi is afgestapt van het gebruik van cijfers om zijn motorisaties van elkaar te onderscheiden, heet de nieuwe basisversie van de Audi A6 e-tron simpelweg… A6 e-tron. Hij krijgt een 286 pk sterke elektromotor op de achteras en een 83 kWh grote batterij, waarmee de Sportback een WLTP-autonomie haalt tot 626 km. De Avant kan tot 598 km afleggen voor zijn batterij leeg is. Deze instapversie vult het gamma aan onder de eerst gelanceerde ‘performance’ (achterwielaandrijving, 367 pk, 100 kWh, tot 759 km autonomie) en de ‘quattro’ (vierwielaandrijving, 428 pk, 100 kWh, tot 714 km autonomie).

Veel goedkoper dan i5 en EQE

Die kleinere batterij doet wonderen voor de basisprijs van de Audi A6 e-tron. Waar je tot voor kort nog minstens 76.800 euro moest betalen voor de Sportback en 78.450 euro voor de Avant, is het model nu verkrijgbaar vanaf respectievelijk 64.900 euro en 66.550 euro. Een verschil van maar liefst 11.900 euro!

Daarmee is de Audi A6 e-tron nu ook 8.800 euro goedkoper dan de goedkoopste BMW i5 (eDrive40 met 340 pk, 83,9 kWh, tot 582 km, vanaf 73.700 euro). Het verschil met de meest basic Mercedes EQE bedraagt 6.490 euro (300 Business Line, 245 pk, 89 kWh, tot 659 km, vanaf 71.390 euro), die trouwens in prijs is gezakt sinds vorige maand om de verkoop te stimuleren. Het enige probleem is dat je nog flink in de buidel moet tasten om de A6 e-tron een beetje aan te kleden… Kijk maar naar de stoffen zetels van het basismodel.

 

Advertentie
Advertentie