Sébastien Vanhouche

25 OKT 2024

Test: Mazda CX‑80, het plezier van Grand Touring… met 7!

Mazda heeft al de CX-30, CX-5, CX-60, CX-70 en CX-90, maar waar komt de nieuwe CX-80 dan in het gamma te staan van de Japanse constructeur… en op de markt van 7-zits SUV’s?

"De Mazda CX-80 combineert de kwaliteiten van een GT met ruimte voor 7. Hij biedt een unieke prijs/prestatieverhouding voor een bijna-premium 7-zits SUV."

De Mazda CX-80, het nieuwe vlaggenschip van het merk in Europa, lijkt op een verlengde variant van de CX-60, die twee jaar geleden werd gelanceerd. Hij is ook de Europese tegenhanger van de CX-90, die uitsluitend in Noord-Amerika wordt verkocht. Dat deze drie SUV’s verschillende namen dragen, is echter niet zonder reden.

Advertentie
Advertentie

Design

(Bijna) premium verfijning

Met een lengte van 4,995 m, een breedte van 1,89 m en een hoogte van 1,71 m, is de Mazda CX-80 25,5 cm langer en 3 cm hoger dan de CX-60. De nieuwe SUV, die is bedoeld voor de Europese markt, is echter 12,5 cm korter dan zijn Amerikaanse neef, al blijft het een flinke auto. Qua uiterlijk oogt de CX-80 iets minder dynamisch en imposant dan de CX-90 en lijkt hij meer op de Europese CX-60. Beide SUV’s delen vrijwel hetzelfde front, afgezien van enkele subtiele verschillen in de grille. Achteraan springen de wijzigingen meer in het oog, vooral bij de achterste zijruiten en de bumpers.

Binnenin zijn de verschillen met de CX-60 en CX-90 nauwelijks merkbaar, met alleen variaties in kleuren, materialen en afwerkingen. De gebruikte materialen en afwerking zijn van uitstekende kwaliteit. Hoewel er nog enkele harde kunststoffen te vinden zijn in de lagere delen van het interieur, mag de CX-80 zonder twijfel als bijna premium worden beschouwd. Sommige knoppen, met name die voor de klimaatregeling, voelen wat plastiekerig aan - maar ze zijn tenminste wel fysiek aanwezig, zodat je niet door submenu’s van het centrale scherm hoeft te navigeren om de temperatuur aan te passen.

Beleving

De juiste balans

Hoewel de Mazda CX-80 nog steeds veel fysieke knoppen heeft, moet hij niet onderdoen qua displays. Het volledig digitale instrumentenpaneel van 12,3 inch geeft een mooie weergave geïnspireerd door analoge meters, maar is niet erg aanpasbaar. Het is bijvoorbeeld niet mogelijk om contacten, muziek of een uitgebreide kaart weer te geven. Het centrale scherm van 12,3 inch werkt op het nieuwste infotainmentsysteem van Mazda en is zeer eenvoudig te bedienen, hoewel sommige functies diep in submenu’s verborgen zitten. Maar het reageert enkel op aanrakingen wanneer je stilstaat. Onderweg moet je de draaiknop gebruiken om door de menu’s te navigeren, zelfs wanneer Android Auto of Apple CarPlay draadloos zijn verbonden.

De Mazda CX-80 heeft een wielbasis van 3,12 m, wat 25 cm langer is dan bij de CX-60. Er is dus meer dan genoeg ruimte binnenin, en de SUV kan op drie manieren worden geconfigureerd. Standaard beschikt hij over een verschuifbare tweede zitrij (12 cm) voor maximaal 7 passagiers. Zonder extra kosten kan hij ook met 6 plaatsen worden geleverd, met twee ‘relaxzetels’ die de achterbank vervangen. Deze stoelen kunnen worden aangevuld met een optionele middenconsole voor een nog groter luxegevoel. De tweede zitrij biedt veel been- en hoofdruimte, maar de derde rij is wat krapper. Twee volwassenen passen erin, mits de tweede rij een paar centimeter naar voren wordt geschoven, al is het beter als de rit niet te lang duurt. De bagageruimte varieert van 258 liter tot 687 liter en zelfs 1.917 liter met alle stoelen neergeklapt.

Advertentie
Advertentie

Rijervaring

Plug-inhybride of 6-cilinder diesel?

Onder de lange motorkap van de CX-80 zijn dezelfde motoren te vinden als bij de CX-60. De plug-inhybride e-Skyactiv levert een totaal vermogen van 241 kW (327 pk) en 500 Nm, goed voor een sprint van 0 naar 100 km/u in 6,8 seconden en een topsnelheid van 195 km/u. De batterij van 17,8 kWh levert een elektrische actieradius op van 60 km. De Mazda CX-80 is ook verkrijgbaar met een 3,3-liter zes-in-lijn dieselmotor, maar dan alleen in de krachtigere variant met 187 kW (254 pk) en 550 Nm. Deze motor haalt 0-100 km/u in 8,4 seconden en een topsnelheid van 219 km/u, met een gemiddeld verbruik van minder dan 6 l/100 km. Beide motoren zijn gekoppeld aan een 8-trapsautomaat en vierwielaandrijving.

Grote GT met 7 zitplaatsen

Vergeleken met de CX-60 is de CX-80 iets harder geveerd en minder dynamisch. Dat is niet verwonderlijk, gezien het grotere formaat en het extra gewicht van 89 tot 95 kg, met een totaalgewicht tussen 2.056 en 2.165 kg, afhankelijk van de motor. Toch blijft hij plezierig om mee te rijden, vooral voor een SUV van bijna 5 meter lang. Hij voelt een beetje aan als een grote GT met 6 of 7 zitplaatsen. De SUV weet zijn 2 ton goed te verhullen in de bochten, met een natuurlijke balans. De besturing is precies genoeg zonder te direct te zijn, en hij helt net zoveel over als je zou verwachten. Bij hoge snelheden is onderstuur merkbaar, maar dat kan worden gecorrigeerd door het gaspedaal los te laten, waardoor de achterkant iets meekomt. De CX-80 is dus niet volledig rigide, wat het rijden aangenamer maakt.

Als we moesten kiezen tussen de twee motoren, zouden we zonder twijfel voor de diesel gaan. De plug-in hybride is interessant dankzij zijn relatief grote benzinemotor van 2,5 liter, het beperkte meergewicht en de voldoende grote elektrische actieradius, maar de nieuwe zes-in-lijn diesel past gewoon beter bij de CX-80. De motor biedt niet alleen een (zeer) laag verbruik, maar is ook verfijnder, soepeler en krachtiger, met een aangenamer geluid.

Prijs

De Mazda CX-80, als vlaggenschip van het merk in Europa, is daarmee ook de duurste Mazda die vandaag kan kopen. Hij is standaard goed uitgerust en beschikbaar in vijf uitrustingsniveaus (Exclusive-Line, Homura, Homura Plus, Takumi en Takumi Plus). De prijzen beginnen bij 59.190 euro voor de dieselversie, terwijl de plug-in hybride slechts 100 euro duurder is. De configuraties met 6 en 7 zitplaatsen hebben dezelfde prijs, de optionele middenconsole achteraan voegt 850 euro toe aan de factuur. In vergelijking met de CX-60 is de CX-80 ongeveer 4.000 euro duurder. Daarmee is hij iets goedkoper dan een 7-zits SUV van een premiummerk, en tegelijk verfijnder dan concurrenten van de generalistische merken.

Verdict

Het nieuwe vlaggenschip van Mazda in Europa, de CX-80, rijdt als een grote GT met plek voor 7 personen. Hij is ruim, groot en voelt bijna premium aan, waarmee hij een bijzondere positie inneemt op de markt van 7-zits SUV’s dankzij een vrijwel unieke prijs/prestatie/ruimteverhouding.

Advertentie
Advertentie