De Mazda CX-80, het nieuwe vlaggenschip van het merk in Europa, lijkt op een verlengde variant van de CX-60, die twee jaar geleden werd gelanceerd. Hij is ook de Europese tegenhanger van de CX-90, die uitsluitend in Noord-Amerika wordt verkocht. Dat deze drie SUV’s verschillende namen dragen, is echter niet zonder reden.
Design Mazda CX-80
(Bijna) premium verfijning
Met een lengte van 4,995 m, een breedte van 1,89 m en een hoogte van 1,71 m, is de Mazda CX-80 25,5 cm langer en 3 cm hoger dan de CX-60. De nieuwe SUV, die is bedoeld voor de Europese markt, is echter 12,5 cm korter dan zijn Amerikaanse neef, al blijft het een flinke auto. Qua uiterlijk oogt de CX-80 iets minder dynamisch en imposant dan de CX-90 en lijkt hij meer op de Europese CX-60. Beide SUV’s delen vrijwel hetzelfde front, afgezien van enkele subtiele verschillen in de grille. Achteraan springen de wijzigingen meer in het oog, vooral bij de achterste zijruiten en de bumpers.
Binnenin zijn de verschillen met de CX-60 en CX-90 nauwelijks merkbaar, met alleen variaties in kleuren, materialen en afwerkingen. De gebruikte materialen en afwerking zijn van uitstekende kwaliteit. Hoewel er nog enkele harde kunststoffen te vinden zijn in de lagere delen van het interieur, mag de CX-80 zonder twijfel als bijna premium worden beschouwd. Sommige knoppen, met name die voor de klimaatregeling, voelen wat plastiekerig aan - maar ze zijn tenminste wel fysiek aanwezig, zodat je niet door submenu’s van het centrale scherm hoeft te navigeren om de temperatuur aan te passen.
Beleving Mazda CX-80
De juiste balans
Hoewel de Mazda CX-80 nog steeds veel fysieke knoppen heeft, moet hij niet onderdoen qua displays. Het volledig digitale instrumentenpaneel van 12,3 inch geeft een mooie weergave geïnspireerd door analoge meters, maar is niet erg aanpasbaar. Het is bijvoorbeeld niet mogelijk om contacten, muziek of een uitgebreide kaart weer te geven. Het centrale scherm van 12,3 inch werkt op het nieuwste infotainmentsysteem van Mazda en is zeer eenvoudig te bedienen, hoewel sommige functies diep in submenu’s verborgen zitten. Maar het reageert enkel op aanrakingen wanneer je stilstaat. Onderweg moet je de draaiknop gebruiken om door de menu’s te navigeren, zelfs wanneer Android Auto of Apple CarPlay draadloos zijn verbonden.
De Mazda CX-80 heeft een wielbasis van 3,12 m, wat 25 cm langer is dan bij de CX-60. Er is dus meer dan genoeg ruimte binnenin, en de SUV kan op drie manieren worden geconfigureerd. Standaard beschikt hij over een verschuifbare tweede zitrij (12 cm) voor maximaal 7 passagiers. Zonder extra kosten kan hij ook met 6 plaatsen worden geleverd, met twee ‘relaxzetels’ die de achterbank vervangen. Deze stoelen kunnen worden aangevuld met een optionele middenconsole voor een nog groter luxegevoel. De tweede zitrij biedt veel been- en hoofdruimte, maar de derde rij is wat krapper. Twee volwassenen passen erin, mits de tweede rij een paar centimeter naar voren wordt geschoven, al is het beter als de rit niet te lang duurt. De bagageruimte varieert van 258 liter tot 687 liter en zelfs 1.917 liter met alle stoelen neergeklapt.